Blog - 30 juni 2023

Wat is een gap analyse?

Geschreven doorPim Onze ervaren Content Strateeg

Een gap analyse is een speciaal soort analyse die in de online marketing gebruikt wordt om de prestaties van specifieke zoekwoorden van een webshop of website te vergelijken met de concurrentie. Het helpt bij het identificeren van de sterke, zwakke en ontbrekende zoekwoorden. Het doel is om de kloof of “gap” te overbruggen tussen waar iets nu staat en waar het zou moeten zijn, om vervolgens gerichte stappen te nemen om die kloof te overbruggen. Deze belangrijkste vorm van de gap analyse wordt ook wel de keyword gap analyse genoemd. Zoals gezegd richt dit type analyse zich op de verschillen in zoekwoorden tussen jouw website en die van je concurrenten.

Gap analyse voorbeeld uit Semrush

Om een beter beeld te krijgen bij zo’n analyse, laten we een gap analyse voorbeeld zien met behulp van de populaire SEO-tool Semrush.

Als online marketing agency zijn we ook altijd op zoek naar nieuwe blogonderwerpen. Naast de blogs op basis van actualiteit, willen we ook breder gevonden worden op algemene termen. Hiervoor doen we een beroep op de gap analyse tool van Semrush.

Je kunt Semrush gebruiken om een lijst met zoekwoorden te genereren die relevant zijn voor jouw website. Vervolgens voer je de websites van je concurrenten in en Semrush zal een lijst genereren van zoekwoorden die zij rangschikken en jij niet. Deze zoekwoorden vertegenwoordigen de “gap” of het verschil tussen jouw website en die van je concurrenten. We hopen dat je profijt hebt van dit gap analyse voorbeeld!

Een screenshot van een keyword gap analyse in Semrush, waarin de zoekwoorden van de website en die van de concurrenten worden vergeleken om de lacunes in de zoekwoordenstrategie te identificeren.

De gap analyse: kloof dichten met concurrenten

Het doel van de keyword gap analyse is om de kloof tussen jouw website en die van je concurrenten te dichten. Door inzicht te krijgen in de zoekwoorden waarop je concurrenten scoren en jij niet, kun je je SEO-strategie aanpassen en je focus verleggen naar deze ontbrekende zoekwoorden. Op deze manier kun je proberen om je concurrentiepositie te verbeteren en meer organisch verkeer naar je website te genereren. SEO is de basis van je website!

Tools voor keyword gap analyse

Er zijn verschillende tools beschikbaar die je kunt gebruiken voor een keyword gap analyse. Naast Semrush zijn enkele andere populaire tools Moz, Ahrefs en SpyFu. Deze tools bieden geavanceerde functionaliteiten waarmee je gemakkelijk de zoekwoorden van je concurrenten kunt identificeren en analyseren.

Voordelen keyword gap

De keyword gap analyse biedt verschillende voordelen voor ons als agency, maar ook voor onze klanten. Enkele belangrijke voordelen zijn:

  • Identificeren van nieuwe kansen: Door de zoekwoorden van je concurrenten te analyseren, kun je nieuwe kansen ontdekken waarop je je kunt richten om je organisch verkeer te vergroten.
  • Gerichter bezig met SEO: Door de ontbrekende zoekwoorden in kaart te brengen, passen we de SEO-strategie aan en optimaliseren we gemakkelijker bestaande blogs die tot voor kort niet rankten. Daardoor optimaliseer je niet in het wilde weg, maar ga je gestructureerd te werk.
  • Verhogen van de zichtbaarheid: Door de keyword gap te dichten, kun je je zichtbaarheid vergroten en meer potentiële klanten naar je website trekken. Daardoor zal het zoekwoordlijntje in Semrush de goede weg omhoog gaan!

Nadelen keyword gap

Hoewel de keyword gap analyse waardevolle inzichten kan bieden, zijn er ook enkele nadelen waar je rekening mee moet houden:

  • Beperkte context: De keyword gap analyse richt zich alleen op zoekwoorden en houdt geen rekening met andere factoren zoals de kwaliteit van de inhoud en de gebruikerservaring.
  • Concurrentie kan ook analyseren: Terwijl jij de keyword gap analyse uitvoert, kunnen je concurrenten hetzelfde doen en hun strategieën aanpassen, waardoor de concurrentie verder toeneemt.
  • Non-actuele onderwerpen: optimaliseer je je blogs of categorieën alleen op basis van de gap analyse, dan zal je actuele onderwerpen (Google updates, evenementen) altijd links laten liggen. Je klanten kunnen dan de aanname doen dat je niet op de hoogte bent van de laatse trends, maar je slechts een algemeen verhaal ophangt.

Hulp bij keyword gap analyse

Als je hulp nodig hebt bij het uitvoeren van een keyword gap analyse, kun je altijd rekenen op Traffic Today. Onze internet marketeers helpen je bij het identificeren van de keyword gap tussen jouw website en die van je concurrenten, en je begeleiden bij het ontwikkelen van een effectieve SEO-strategie om je concurrentiepositie te versterken.

Wat is ROI?

Vorige blog

Dit moet je weten over Instagram Threads

Volgende blog