Blog - 03 december 2023

1 min leestijd

Waarom een hamburgermenu je website verder helpt

Geschreven doorPim Onze ervaren Content Strateeg

In de online marketingwereld komen er weleens termen voorbij, waarvan je op voorhand niet verwacht had dat het een marketingterm was. Het hamburgermenu is zo’n soort term. Ondanks dat je misschien een beetje moet gniffelen bij het hamburgermenu, is het wel degelijk een functionaliteit die je website verder kan helpen. Een goede website staat of valt met navigatie. De ‘exit’ is snel gevonden als de zoektocht te lang duurt. Waarom een hamburgermenu een must is voor jouw website, lees je in dit blog van Traffic Today.

Wat is een hamburgermenu?

Een hamburgermenu is een icoon, bestaande uit drie horizontale lijnen die vaak gebruikt wordt in webdesign en mobiele apps. Het symbool doet denken aan een hamburger tussen een broodje, waar het de naam aan ontleent. Het hamburgermenu is een klikbaar pictogram, die een menu met mogelijkheden weergeeft na een klik.

Dit type menu wordt voornamelijk gebruikt om ruimte te besparen op de schermen van kleinere devices, zoals smartphones en tablets.

Ontwerpers kiezen voor het hamburgermenu omdat het een icoon is die er netjes uitziet. Het verbetert daarnaast de navigatie op een website, omdat alle belangrijke functies op een overzichtelijke manier onder elkaar komen te staan.

 

De voordelen van de hamburgerknop

  1. Benut de schermruimte optimaal: de hamburgerknop profiteert optimaal van de beschikbare ruimte op kleinere schermen, doordat de knop maar nauwelijks ruimte in beslag neemt.
  2. Verbeterde gebruikerservaring: het biedt een aangename gebruikerservaring voor wie dan ook. Belangrijke categorieën of informatieve pagina’s bevinden zich standaard onder de hamburgerknop.
  3. Herkenbaarheid: het hamburgermenu zorgt voor herkenbaarheid, omdat het een universeel pictrogram is. Zonder erbij na te denken, zullen gebruikers het hamburgermenu aanklikken.
  4. Flexibiliteit in ontwerp: ontwerpers kunnen het hamburgermenu aanpassen aan de branding en de specifieke behoeften van een website of app. Het hoeft niet exact dezelfde drie horizontale lijnen te hebben, als het maar niet te veel afwijkt.

De nadelen van het hamburgermenu

  • Vertraagt het vinden van informatie: het verbergen van het navigatiemenu verlengt de tijd die gebruikers nodig hebben om de benodigde informatie te vinden. Door de navigatiebalk ‘above the fold’ weg te halen, kunnen potentiële klanten vertraging oplopen bij het verkrijgen van antwoorden.
  • Verhoogt de interactiekosten: Het gebruik van een hamburgermenu werpt de interactietijd van gebruikers omhoog. Ze moeten eerst het menu openen en vervolgens op de gewenste link klikken, waardoor de tijd die ze besteden aan het zoeken naar informatie wordt verdubbeld.

Hulp van Traffic Today?

Kom je er zelf niet uit met het hamburgermenu en kun je wel wat hulp gebruiken? Schakel dan de hulp in van Traffic Today. Onze conversie specialisten kijken graag met je mee, om jouw website op die manier naar een hoger level te tillen.

SERP: het vizier van de marketeer

Vorige blog

Dit zijn de online marketing trends van 2024

Volgende blog