Alle artikelen

Artikel

3 min leestijd

Organisch zichtbaar blijven door middel van Answer Engine Optimization

Geschreven door Carmen Hemel
Digital Marketeer

Het organische verkeer dat je nu nog krijgt via Google? Dat gaat krimpen. Snel ook. Google houdt gebruikers steeds vaker op het eigen platform. Eerst met featured snippets, nu met AI Overviews. Die verandering vraagt om een nieuwe aanpak: Answer Engine Optimization.

AI verandert hoe mensen zoeken

Waar we in ons vorige blog al veel hebben verteld over AI Overviews, leggen we je nu graag meer uit over hoe je zichtbaar blijft d.m.v. AEO (Answer Engine Optimization). Googles Search Generative Experience (en ook andere systemen zoals ChatGPT en Claude) beantwoorden vragen direct in de zoekresultaten. Er komt geen klik meer aan te pas, ook wel ‘zero click search’ genoemd. De gebruiker blijft namelijk op Google, maar jij wilt natuurlijk nog steeds zichtbaar blijven. 

Answer Engine Optimization helpt je hierbij. Het is de logische opvolger van SEO, alleen gericht op de algoritmes van AI. Die hebben andere voorkeuren dan een zoekmachine. Ze indexeren losse zinnen en alinea’s, geen hele pagina’s.

Zo denkt een Answer Engine

Waar een zoekmachine een hele pagina bekijkt, scant een answer engine op kleine fragmenten. Denk aan paragrafen, losse zinnen of directe antwoorden. De AI kiest zelden een hele pagina: het selecteert het stukje dat het snelst en duidelijkst antwoord geeft. Ze geven de voorkeur aan bronnen die helder, betrouwbaar en goed gestructureerd zijn.

Zo zoekt ChatGPT of Bing (maar ook Googles AI Overview) vooral naar:

  • korte, duidelijk antwoorden op een concrete vraag
  • goed gestructureerde content die zonder context begrepen kan worden
  • teksten van betrouwbare bronnen 

Om hierop in te spelen, moet je content anders worden opgebouwd.

Hoe je Answer Engined content schrijft die scoort 

Wil jij blijven opvallen in een wereld met zero clicks? Dan is het tijd om je content te optimaliseren. Dat betekent niet dat je hele teksten moet herschrijven. Wel dat je strategisch te werk gaat:

  1. Geef aan het begin van je tekst een helder antwoord op de vraag van de gebruiker
  2. Plaats de belangrijkste informatie bovenaan
  3. AI leest liever duidelijk dan ingewikkeld, dus maak de zinnen niet overbodig lang
  4. Geen JavaScript: zorg dat je content gewoon leesbaar is zonder rendering
  5. Gebruik natuurlijke zoekwoorddichtheid en semantische variaties

Zoals je waarschijnlijk al wel weet is goede AI-gedreven SEO geen kwestie van ‘keyword-spammen’. Het gaat om helderheid, structuur en relevantie. Hoe makkelijker jouw tekst te begrijpen is, hoe groter de kans dat AI het kiest als antwoord.

AEO en SEO versterken elkaar

AEO is geen vervanging van SEO, maar een uitbreiding. Dat betekent dat klassieke zoekmachine optimalisatie nog steeds een belangrijke rol speelt. Sta je hoog in de zoekresultaten, dan is de kans groter dat jouw tekst wordt opgepikt door een AI als ChatGPT. 

Zonder goede SEO kom je niet hoog genoeg in de zoekresultaten. En zonder goede AEO word je niet gekozen door de AI. Je hebt dus beide nodig om zichtbaar te blijven!

Vandaag starten, morgen voorsprong

Door vandaag te starten met Answer Engine Optimization, loop je voor op de rest. En wij denken met je mee! Zodat jij zichtbaar blijft, ook als niemand meer klikt.

De winnaars van morgen

Samen groeien?

Ons team staat
voor je klaar