Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
De mogelijkheden om klanten persoonlijk te benaderen met persoonlijke berichten worden steeds slimmer. Er ligt voor elke webshop een legio aan kansen te wachten. In dit artikel vertel ik je er meer over en benoem ik een aantal personalisatie voorbeelden. Hopelijk inspireren deze personalisatievoorbeelden je. (leestijd: 3 min)
Uit het rijtje personalisatie voorbeelden, starten we direct met een interessante. We hebben het hier over de mogelijkheid om automatisch gepersonaliseerde e-mails te versturen. Indien je een webshop hebt met duizenden ‘vaste’ klanten, is het onbegonnen werk om voor iedereen een apart mailtje te sturen. Hierdoor maakt men vaak al gebruik van een nieuwsbrief waarbij de gehele doelgroep hetzelfde mailtje ontvangt. Niet gepersonaliseerd en dus minder kans op conversie.
Binnen triggered mails heb je de mogelijkheid om triggers aan te maken, zodat de software vervolgens automatisch mailtjes gaat versturen. Hierbij zijn verschillende mogelijkheden.
Doordat je deze triggered e-mails volledig zelf kunt integreren en aanpassen, heb je daardoor ook de mogelijkheid om deze e-mails zo in te stellen zoals jij denkt dat voor jouw klanten het beste is. Denk aan het tijdspad (hoe vaak, na welke tijd, etc) waarop deze mails worden verstuurd én ook wanneer (tijdstip) deze mails worden verstuurd.
Je hebt ze vast wel eens op een webshop gezien: “Uw laatst bekeken producten”. Hierbij worden de laatst bekeken producten vertoond die jij in die desbetreffende webshop hebt gezien. Handig, maar je wordt niet geholpen om eens een soortgelijke of betere optie te bekijken. Met gepersonaliseerde product recommendations krijg je deze opties wel.
Natuurlijk kun je kiezen om dezelfde ‘laatst bekeken’ producten te tonen aan je klanten. Echter is er ook een mogelijkheid om upsell en cross selling te automatiseren op basis van data. Hierdoor hoef je dit niet meer handmatig toe te voegen en ben je bij een verandering van het productassortiment ook niet langer meer uren mee bezig. Elke webshop aankoop wordt “opgeslagen” in een javascript en vanuit al die data worden automatisch producten weergegeven voor upsell en cross sell.
Daarnaast heb je de mogelijkheid om op basis van data jouw best verkopende producten voor de specifieke klant te laten tonen. Stel je voor dat een klant vaak zoekt en kijkt op LED Dimmers, dan worden er LED Dimmers vertoond en daarbij het ‘beste verkochte’ product als eerste.
Naast deze mogelijkheden heb je ook nog de optie om winkelwagen aankopen te stimuleren (denk aan ‘kassakoopjes’) met gepersonaliseerde producten en om een winkelmandje aan te vullen (gratis verzending stimuleren) met producten die voor de klant relevant zijn.
Een laatste personalisatie voorbeeld is gebruik maken van een gepersonaliseerde zoekfunctie in de webshop. Hierdoor is het mogelijk om direct producten weer te geven die de klant het laatst heeft bekeken of op basis van data die het meest interessant zijn voor de klant. Door dit gepersonaliseerd in te stellen, zal elke bezoeker dus een ander resultaat zien bij dezelfde zoekopdracht.
Naast de bovengenoemde personalisatie voorbeelden zijn er nog meer mogelijkheden om jouw webshop te personaliseren. Vaak wordt hierbij gebruik gemaakt van een softwareprogramma die dit voor je regelt en monitort. Hierdoor hoef jij alleen af en toe met een schuin oog mee te kijken, deze software regelt de rest voor je. Natuurlijk kun je dit zo vaak en naar wens aanpassen en optimaliseren als je maar wilt, maar ook al doe je dit niet, dankzij de data learning, wordt het altijd elke dag een beetje beter.
Door jouw webshop elke dag een beetje persoonlijker te maken, zullen jouw klanten zich sneller geholpen voelen en een hogere betrokkenheid krijgen. Onze ervaring is dat dit uiteindelijk gaat leiden tot een hoger conversiepercentage en ook hogere orderwaardes (dankzij cross sell op basis van data). Wij zien hier dus zeker de mogelijkheden van in. Wanneer ga jij beginnen om jouw webshop persoonlijker te maken?
Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.