Blog - 01 oktober 2021

Holidays Are Coming: 6 e-commerce tips

Geschreven doorMarlou Onze ervaren Content Marketeer

De pepernoten liggen inmiddels alweer een tijdje in de winkel, het wordt eerder donker en de bladeren aan de bomen beginnen te verkleuren. We zijn inmiddels de 100 dagen tot kerst al gepasseerd. Het aftellen naar de feestdagen is nu écht begonnen!

Vorig jaar stonden de feestdagen nog in het teken van corona. Dit jaar wordt er daarom meer dan ooit uitgekeken naar de feestdagen. Hierbij hoort natuurlijk ook het inkopen van verschillende sinterkaas- en kerscadeautjes. Uit een onderzoek van Sitescore: 2021 Holiday Trends Report blijkt dat de Benelux-inwoners aangeven dat ze de aankomende feestdagen 25% meer zullen uitgeven dan vorig jaar. 1 op de 10 geeft zelfs aan 50% meer uit te gaan geven! Reden genoeg om deze feestdagen echt uit te pakken met je webshop!

Bij de winterse feestdagen denk je al snel aan Kerstmis, maar er zijn ook andere belangrijke feestdagen. Wij hebben deze voor je op een rijtje gezet:

31 oktober – Halloween
11 november – Singles Day
26 november – Black Friday
29 november – Cyber Monday
5 december – Sinterklaas (6 december in België)
24 december – Kerstavond
25 december – Eerste kerstdag
26 december – Tweede kerstdag
31 december – Oudejaarsdag
1 januari – Nieuwjaarsdag

November en december zijn dus hét perfecte moment om de omzet een boost te geven. Maar hoe pak je dit goed aan tijdens de feestdagen? Hieronder geven we je een aantal tips.

1. Begin op tijd

Om tijdens de feestdagen in overweging genomen te worden door jouw potentiële klanten, dien je in de weken/maanden voorafgaand al bewustzijn te creëren bij jouw doelgroep. Het is dus juist nu belangrijk om zichtbaar te zijn onder de doelgroep.

Het is dus verstandig om op tijd te beginnen. Er zijn namelijk verschillende feestdagen shoppers: de één is tijdens zijn zomervakantie al een het rondkijken voor dat leuke Sinterklaascadeau, terwijl de ander twee dagen van te voren nog even snel de stad in moet. Met de stijgende populariteit van Black Friday zien we de consument ook eerder hun duurdere inkopen voor Sinterklaas en Kerstmis doen, om zo voordeliger uit te zijn of meer over te houden voor andere cadeaus.

2. Denk vast na over acties

De periode voor de feestdagen leent zich goed om leuke acties te organiseren en bepaalde producten of diensten extra onder de aandacht te brengen. Feestdagen uit Amerika als Black Friday en Cyber Monday draaien hierbij letterlijk om de grote kortingen op verschillende webshops.

Ondanks de uitdagingen van vorig jaar besteedden Nederlandse consumenten in 2020 online 123% meer aan Black Friday dan in een gemiddelde week van die afgelopen periode; dit komt overeen met een stijging van 10% ten opzichte van Black Friday 2019. Black Friday wordt daarom ook wel gezien als een onofficiële start van het kerstseizoen.

Om te kunnen knallen, moet je eerst de acties en data van vorig jaar analyseren en evalueren. Wat voor actie heb je toen gedaan? Wat heeft deze actie gekost en wat heeft het opgeleverd? Heb je bereikt wie en wat je wilde bereiken? Het is belangrijk om deze gegevens inzichtelijk te hebben voordat je gaat brainstormen over een nieuwe actie in 2021. Vergeet hierbij ook niet te checken wat je concurrentie doet.

3. Breng de klant in de juiste sfeer

Wanneer je in de maand december door de winkelstraten loopt, zie je overal versierde etalages. LED-verlichting, kerstbomen en overige versieringen zijn niet te missen. Dit doen de winkeleigenaren om de consument alvast in de sfeer te brengen, waardoor ze de verkoop kunnen stimuleren. Ook online kun je deze strategie inzetten. Versterk het gevoel met een speciaal thema. Denk bijvoorbeeld aan een banner op je homepage, een feestelijke omslagfoto op Facebook en een thematische mailing. Zorg ervoor dat je kiest voor één stijl waarmee je herkenbaarheid creëert.

4. Zorg dat jouw acties niet te missen zijn

Is de actie bepaald? Dan mag naast de juiste sfeer ook deze actie niet ontbreken op je website. Zorg ervoor dat deze boodschap online goed gecommuniceerd wordt. Maak gebruik van een actiebanner en/of pop-up op je website en communiceer de korting via de nieuwsbrief. Er zijn natuurlijk ook andere plekken waar je de actie kunt communiceren.

Maak je bijvoorbeeld gebruik van Google Shopping? Voer dan de ‘van-voor’-prijzen in jouw shopping feed om de acties goed weer te geven. Naast Google Ads mag je natuurlijk ook social media marketing en e-mailmarketing niet vergeten.

5. Stel een contentkalender op voor de feestdagen

Een goede contentplanning is het hele jaar door cruciaal, maar tijdens de feestdagen mag deze zeker niet ontbreken. Door vooraf vast na te denken over de content op social media hoef je minder ad-hoc te werken. Ten tweede ben je al voorbereid, waardoor je een goed idee kan uitwerken tot een nóg beter idee. Hierdoor hoef jij niet last minute op zoek te gaan naar een passende stockphoto, maar heb jij al een unieke visual klaarstaan. Zo val jij extra op bij de doelgroep!

6. Deel waardevolle content

Deel tijdens en vooraf aan de feestdagen niet alleen berichten om je producten te pushen, maar geef je doelgroep ook bruikbare tips om er een schitterende periode van te maken. Verkoop je bakproducten? Deel bijvoorbeeld een recept voor een heerlijk kerstdessert. Verkoop je kleding? Geef dan bijvoorbeeld tips voor de perfecte NYE-outfit!

Vanaf midden november wordt er veel meer gezocht naar recepten, met als hoogtepunt 20 december (net vóór de kerstdagen). Doe onderzoek naar waar jouw doelgroep op zoekt. Zo kom je erachter wanneer mensen beginnen met zoekopdrachten naar bepaalde feestdagen of bepaalde producten. Hier kan je niet alleen op social media op inspelen, je kan er waardevolle content over schrijven voor je website.

Ook succes behalen tijdens de feestdagen?

Wil jij tijdens de feestdagen het maximale uit jouw campagne halen? Dan vraagt dit om een goede voorbereiding. Wij helpen je hier graag bij. Neem vrijblijvend contact op met één van onze specialisten!

cta-employee-particles
Sander staat voor je klaar!
Heb je een vraag?

Zo vermijd je tekstuele clichés

Vorige blog

Black Friday: 7 tips voor maximaal resultaat

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.