Blog - 14 maart 2025

2 min leestijd

Nieuwe Amazon V2 API in Channable – Stap op tijd over!

Geschreven doorDaphne Onze ervaren Advertising & Marketplace Marketeer

Vanaf 31 maart 2025 is het verplicht voor alle Channable-gebruikers met een Amazon API om over te stappen naar de Amazon V2 API. Deze update brengt niet alleen verbeteringen in de prestaties en stabiliteit, maar zorgt er ook voor dat jouw productfeeds en orderkoppelingen voldoen aan de nieuwste eisen van Amazon. In deze blog vertellen wij je wat er verandert en waarom het belangrijk is om op tijd actie te ondernemen.

Wat is er nieuw in de Amazon V2 API?

De Amazon V2 API biedt een aantal belangrijke verbeteringen ten opzichte van de vorige versie. Hieronder een aantal tijdbesparende updates die wat ons betreft voor een grote verbetering zorgen:

  • Vermeldingsniveaus: Bepaal zelf welk niveau voor het aanleveren van gegevens het beste past bij je behoeften, zodat je jouw producten probleemloos kan instellen. Binnen de vermeldingsniveaus wordt in de nieuwe API onderscheid gemaakt tussen:
    • Product en item updates: Dit is de meest gebruikte optie, vooral bij het maken van nieuwe producten waarbij je hoofdinformatie van je producten (titel, beschrijving, afbeeldingen) en informatie over het specifieke aanbod (prijs, voorraad, verzending) verzendt.
    • Alleen item updates: Staan je producten al op Amazon? Vermijd foutmeldingen en bespaar tijd door enkel iteminformatie toe te voegen.
    • Alleen product updates: Wanneer je moeiteloos sneller producten wilt toevoegen aan Amazon, kun je ervoor kiezen enkel de hoofdinformatie zoals titel, beschrijving, en afbeeldingen van je producten bij te werken.
  • Makkelijkere parent-childstructuren: Waar je voorheen twee API’s moest aanmaken om de parent-childstructuur correct in te stellen, is dit nu mogelijk binnen één API met het instellen van een regel. Het grootste voordeel wat hierbij komt kijken zijn minder foutmeldingen!
  • Vroegtijdige foutmeldingen: De koppeling tussen Amazon en Channable kan veel foutmeldingen veroorzaken. Echter, worden deze foutmeldingen in de huidige API pas zichtbaar na uitvoering. Een vernieuwde feature maakt het mogelijk deze foutmeldingen voor de verzending naar Amazon te identificeren met daarbij ook de mogelijkheid om direct naar het veroorzaakte veld te navigeren. Dit zal je veel tijd gaan besparen.

Waarom is deze overstap belangrijk?

Amazon heeft aangekondigd dat de oude API niet langer ondersteund zal worden na 31 maart 2025. Dit betekent dat als je niet op tijd overstapt naar de V2 API, je geen producten meer kunt doorsturen naar Amazon en geen orders meer kunt synchroniseren. Dit kan directe gevolgen hebben voor jouw verkoopprestaties.

Daarnaast biedt de nieuwe API niet alleen verbeterde prestaties, maar ook betere inzichten in productfeeds en orderverwerking. Dit helpt je om efficiënter te werken en sneller te reageren op eventuele fouten of wijzigingen in je aanbod.

Hoe stap je over naar de Amazon V2 API?

Channable biedt een eenvoudig stappenplan om de overgang soepel te laten verlopen:

  1. Controleer je huidige API-instellingen in Channable en identificeer welke koppelingen moeten worden omgezet.
  2. Maak een nieuwe Amazon V2 API-koppeling aan in je Channable-account.
  3. Test de nieuwe koppeling om te verifiëren dat productfeeds correct worden doorgezet. Hierbij stuur je nog niet meteen producten door naar Amazon, waardoor je de koppeling kunt controleren en verifiëren welke producten momenteel in het account staan.
  4. Zet de oude API uit zodra je zeker weet dat de V2 API correct functioneert.
  5. Monitor de prestaties en controleer regelmatig op eventuele foutmeldingen of optimalisatiemogelijkheden.

Hulp nodig bij de overstap?

Wij begrijpen dat de overgang naar een nieuwe API technische uitdagingen met zich mee kan brengen. Wil je zeker weten dat je op tijd klaar bent voor deze update? Neem contact met ons op, en we helpen je graag verder!

Social Today 2025: dit zijn onze belangrijkste take-aways

Vorige blog

Zo benut je OpenAI’s 4o Image Generation voor jouw marketing campagnes

Volgende blog