Blog - 02 juni 2023

Inbound marketing strategie: waardevolle content voor jouw doelgroep

Geschreven doorDorien Onze ervaren Content Marketeer

Inbound marketing is een relatief nieuw begrip in de marketingwereld. Het richt zich op het aantrekken van klanten door middel van relevante content. Dit is een compleet andere manier van het aantrekken van klanten dan hoe dit bij traditionele marketingmethodes wordt gedaan. Daar wordt juist geïnvesteerd in advertenties en het ‘koud bellen’ van potentiële klanten. In deze blog vertellen wij je alles wat je moet weten over inbound marketing. Je leest hier wat inbound marketing inhoudt, waarom het belangrijk is, en hoe je deze strategie zelf kan toepassen.

Wat is inbound marketing precies?

Inbound marketing is een marketingstrategie die gericht is op het geven van waardevolle content aan de doelgroep. Het gaat hier dan ook vooral om het verschaffen van informatie op de juiste momenten, zodat de waardevolle content op het juiste moment door de doelgroep wordt ontvangen. Met inbound marketing zorg je ervoor dat jij jouw merk of product op een natuurlijke manier in het aankoopproces van je potentiële klant positioneert.

In tegenstelling tot outbound marketing, communiceer je bij inbound marketing met de klant op momenten wanneer zij daar wel op zitten te wachten. Op deze manier zorg je ervoor dat je echt jouw meerwaarde naar de klant bewijst. Je stelt dan ook de doelgroep centraal in het aankoopproces, maar ondertussen verlies je jouw sales doel niet. Een inbound marketing strategie legt dan ook de focus op jouw doelgroep om ze op deze manier tot klant te maken.

Waarom is inbound marketing belangrijk?

Marketing heeft in de afgelopen jaren een complete transformatie ondergaan. Waar vroeger bij campagnes alleen de focus lag op herhaling (frequentie) en een groot bereik (reach), is dat in de marketing van vandaag niet meer zo. Zo laten consumenten zich in reviews adviseren door andere kopers, en is de customer journey belangrijker dan ooit. Inbound marketing past dan ook precies bij het afwisselende koopgedrag van de moderne consument en zorgt ervoor dat je tijdens het gehele koopproces relevant blijft.

Hoe gaat inbound marketing in zijn werk?

De inbound marketing strategie kent vier verschillende stappen. Deze stappen zijn:

  • Attract
  • Convert
  • Close
  • Delight

In deze stappen trek je de doelgroep naar de website, converteer je ze in leads, en maak je daarna promotors van ze. Content is de tool waarmee je deze stappen bereikt, bijvoorbeeld via blogs, e-mails, en demo’s.

Stap 1: Attract

In deze fase zorg je ervoor dat de doelgroep jouw bedrijf vindt via de waardevolle en authentieke content die jij als bedrijf communiceert. Deze content optimaliseer je via SEO en promoot je, bijvoorbeeld op sociale media. Relevante content onderwerpen vind je door een keyword-onderzoek uit te voeren. Waar zoeken jouw buyer persona’s naar en waar wil je zelf goed op gevonden worden?

Stap 2: Convert

In de ‘Convert’ fase is het doel om van jouw bezoekers leads te maken. Zo activeer je op je website aanbiedingen of zorg je ervoor dat bezoekers hun gegevens achter kunnen laten voor bijvoorbeeld e-books of checklists. In deze fase zijn technieken zoals call-to-actions en geoptimaliseerde landingspagina’s belangrijk.

Stap 3: Close

De ‘Close’ fase heeft als doel om klanten uit je leads te halen. Wist je dat ongeveer driekwart van jouw B2B-leads nog niet klaar is om een aankoop te doen? Deze leads zijn perfecte potentiële kopers, maar ze zijn er gewoon nog niet aan toe om met de informatie die ze tot nu toe hebben gekregen een aankoop te doen. Het is bij deze stap dan ook jouw taak om deze leads door jouw funnel heen te leiden. Een belangrijke tool hierbij is e-mailmarketing. Via de e-mails stuur je gepersonaliseerde informatie waardoor de leads meer leren over het onderwerp waarin zij geïnteresseerd zijn. Om leads die al wel klaar zijn voor een aankoop daadwerkelijk over te laten gaan op die aankoop, zijn het salesteam en CRO erg belangrijk.

Stap 4: Delight

In de ‘Delight’ fase is het van belang om, nadat iemand jouw klant is geworden, te blijven investeren in deze relatie. Ook hiermee onderscheidt de inbound marketing strategie zich van de traditionele marketing strategie. De focus ligt bij inbound marketing namelijk op de lange termijn. Wanneer je bestaande klanten waardevolle content blijft geven, dan is de kans groot dat zij extra producten of diensten van je af gaan nemen. Daarnaast zullen ze jouw bedrijf en hun ervaringen delen met hun netwerk. Ook op deze manier krijg je nieuwe bezoekers op de website en beginnen alle stappen weer opnieuw.

Heb je behoefte aan hulp bij jouw inbound marketing strategie?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het implementeren van een inbound marketing strategie? En zoek je een partij die je hierin ondersteunt? Bij Traffic Today helpen we je met veel enthousiasme verder! Neem contact met ons onze internet marketeers voor meer informatie.

Wat betekent POV op TikTok en Instagram?

Vorige blog

Hoe lead nurturing je helpt om te groeien

Volgende blog