Blog - 03 maart 2023

Waarom is een alt tekst belangrijk voor SEO?

Geschreven doorJeremy Onze ervaren Stagiair Digital Marketing

Als je op zoek bent naar manieren om de vindbaarheid van jouw website te verbeteren, heb je vast wel eens gehoord van de term “alt tekst”. Maar wat is alt tekst nu eigenlijk en waarom is het zo belangrijk voor je SEO-strategie? In deze blog vertellen we je alles over wat je moet weten van alt tekst en geven we je handige tips om het goed toe te passen op jouw website.

Wat is een alt tekst?

Alt tekst of alternatieve tekst is een klein stukje tekst die je invult bij een afbeelding. Als de afbeelding op je website op één of andere manier wegvalt, zie je deze tekst op je pagina verschijnen. Het is echter niet alleen een placeholder terwijl je afbeelding aan het laden is. Alt tekst is vooral belangrijk om hoger te scoren in zoekmachines, zoals Google.

Hoe gebruik je alt tekst voor SEO?

Als je alt tekst gebruikt, geef je zoekmachines een duidelijke beschrijving van de afbeelding. Hierdoor kan Google de relevantie van de afbeelding bepalen en deze beter indexeren. Zorg er daarom voor dat de alt tekst relevant is en de belangrijkste zoekwoorden bevat die je op de pagina wilt optimaliseren. Maar let op: de alt tekst moet wel passen bij de context van de afbeelding en de pagina. Voor een alt tekst mag je maximaal 143 tekens gebruiken. 2 á 3 woorden zijn meestal al genoeg voor een goede alt tag.

Wat moet je wel en niet doen voor een goede alt tekst?

Een goede tip is om te omschrijven wat je daadwerkelijk op de afbeelding ziet. Het is belangrijk niet te overdrijven hiermee. Je hoeft bijvoorbeeld niet de hele achtergrond te beschrijven (tenzij dit waardevol is voor je product), maar focus je vooral op wat je probeert te verkopen aan je klant. Vermijd een te algemene beschrijving voor je product. Als je bijvoorbeeld bloemenvazen verkoopt wil je een betere alt tekst dan ‘vaas’ hebben. Een beter voorbeeld zou zijn: ‘glazen bloemenvaas voor rozen’. Naast een goede beschrijving is het verstandig om een belangrijk zoekwoord mee te geven aan je alt tekst. Hiermee draag je bij aan een goede SEO voor je website. Hierbij is het ook verstandig om één of twee woorden uit de titel van je artikel te pakken. Maak daarnaast een mooie, korte zin van jouw alt tekst in plaats van dat je veel komma’s gebruikt.

Toegankelijkheid voor websites verbeteren

Ook voor mensen met een visuele beperking is een alt tekst erg handig. Met speciale apparatuur kan worden voorgelezen wat voor afbeeldingen er op het scherm staan. Daarnaast hecht Google ook veel waarde aan de toegankelijkheid van je website, wat dus weer goed is voor je SEO. Naast dat het ethisch verantwoord is, helpt het je dus ook om meer bezoekers aan te trekken.

Meer dan een blogafbeelding

Denk tijdens het invullen van je alt tekst aan meer dan alleen je blogafbeeldingen. Ook headerfoto’s of je logo zijn afbeeldingen waar die een tag moeten krijgen. Zelfs pijltjes, buttons en knoppen kunnen een alt-tekst krijgen. Denk hierbij echter eerder aan de actie die verricht moet worden, dan alleen de visuele uiting.

Enhanced Conversions: dé nieuwe doelen van Google Ads

Vorige blog

Google Performance Max: verhoog conversies binnen Google Ads

Volgende blog