Blog - 25 augustus 2021

4 tips voor het schrijven van tussenkoppen

Geschreven doorEva Onze ervaren Content Marketeer | Head of Content

Lezers weten door tussenkoppen in één oogopslag waar de webstekst overgaat, of dat de inhoud interessant of relevant voor hen is en maken de webtekst aantrekkelijker om te lezen. Kortom; tussenkoppen zijn echte must-haves in jouw webteksten als je wilt dat jouw teksten van A tot Z gelezen worden. Wil jij steengoede tussenkoppen maken? In deze blog delen we 4 tips!

Effect van tussenkoppen

Scan jij een webtekst voordat je deze gaat lezen? De meeste mensen doen dit voordat ze een webstekst woord voor woord gaan lezen. Ze willen eerst bepalen of dat het de moeite waard is om de tekst te lezen. Je herkent het vast wel, je wilt even gauw de openingstijden opzoeken van een restaurant of je ben op zoek naar een antwoord op je vraag. Een manier waarop bezoekers teksten scannen is aan de hand van tussenkoppen.

Tip 1: Maak het kort en concreet

De lezer moet direct een idee krijgen van waar de tekst onder de tussenkop over gaat. Een tussenkopje is een verkapte samenvatting van je tekst en hoort kort maar krachtig te zijn. Zorg ervoor dat de lezer de tussenkop begrijpt en niet twee keer hoeft te lezen. Hoe specifieker hoe beter, bijvoorbeeld:

“20% korting op zomerjurken” in plaats van “hoge korting op zomerjurken”.

Tip 2: Geef direct antwoord op de vraag van de lezer

Help je bezoeker sneller op weg door zijn of haar vraag direct in de titel te beantwoorden of door concreet in je titel te omschrijven waar jouw advies over gaat, bijvoorbeeld:

“5 tips over het schrijven van tussenkopjes” in plaats van “goede tussenkoppen schrijven”

Tip 3: Activeer je bezoeker met een vraag

Een vraag zet je bezoeker aan het denken en triggert om jouw tekst verder te lezen. Omschrijf in je vraag bijvoorbeeld een scenario waarin de bezoeker zich herkent en graag meer over wilt weten. Of maak je bezoeker nieuwsgierig met een “wist je dat” vraag, bijvoorbeeld:

“Hebben jouw blogs een hoge bounce rate?” of “Wist je dat 87% van je bezoekers jouw tekst alleen scant?”

Tip 4: Zorg ervoor dat tussenkoppen aan deze 5 voorwaarden voldoen

Een goede tussenkop valt of staat met de juiste interpunctie, taalgebruik, omvang en vormgeving. Denk daarom voordat je begint aan het schrijven van jouw tekst aan deze randvoorwaarden voor goede tussenkoppen:

  • Maak je tussenkop niet te lang, maximaal de lengte van een zin.
  • Schrijf je tussenkop op B1-niveau. Gebruik eenvoudige woorden die iedereen begrijpt zodat jouw tussenkoppen makkelijk scanbaar zijn.
  • Gebruik de juiste interpunctie, denk aan spelling en grammatica. Spelfouten in tussenkopen hebben een negatief effect op jouw autoriteit als auteur.

Gebruik visuele kenmerken om duidelijk onderscheid te creëren tussen een kop, tussenkop en alinea.

  • Zorg ervoor dat Google jouw teksten makkelijker kan indexeren door relevante zoekwoorden terug te laten komen in jouw tussenkoppen.

 

Hulp nodig bij het schrijven van goede content?

Wil je ook hoge ogen gooien bij jouw bezoeker en in de zoekresultaten van Google? Na het lezen van deze tips ben je vast een stuk wijzer geworden. Natuurlijk kan het voorkomen dat je nog vragen hebt over dit onderwerp of over bijvoorbeeld algemene optimalisatie, linkbuilding of contentoptimalisatie. Neem gerust contact met ons op. Wij vertellen je graag meer over copywriting en het optimaliseren van jouw teksten in Google.

cta-employee-particles
Eva staat voor je klaar!
Heb je een vraag?

Een pakkende productbeschrijving: 7 tips

Vorige blog

Nooit meer ‘Swipe up’ op Instagram(?)

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.