Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Lezers weten door tussenkoppen in één oogopslag waar de webstekst overgaat, of dat de inhoud interessant of relevant voor hen is en maken de webtekst aantrekkelijker om te lezen. Kortom; tussenkoppen zijn echte must-haves in jouw webteksten als je wilt dat jouw teksten van A tot Z gelezen worden. Wil jij steengoede tussenkoppen maken? In deze blog delen we 4 tips!
Scan jij een webtekst voordat je deze gaat lezen? De meeste mensen doen dit voordat ze een webstekst woord voor woord gaan lezen. Ze willen eerst bepalen of dat het de moeite waard is om de tekst te lezen. Je herkent het vast wel, je wilt even gauw de openingstijden opzoeken van een restaurant of je ben op zoek naar een antwoord op je vraag. Een manier waarop bezoekers teksten scannen is aan de hand van tussenkoppen.
De lezer moet direct een idee krijgen van waar de tekst onder de tussenkop over gaat. Een tussenkopje is een verkapte samenvatting van je tekst en hoort kort maar krachtig te zijn. Zorg ervoor dat de lezer de tussenkop begrijpt en niet twee keer hoeft te lezen. Hoe specifieker hoe beter, bijvoorbeeld:
“20% korting op zomerjurken” in plaats van “hoge korting op zomerjurken”.
Help je bezoeker sneller op weg door zijn of haar vraag direct in de titel te beantwoorden of door concreet in je titel te omschrijven waar jouw advies over gaat, bijvoorbeeld:
“5 tips over het schrijven van tussenkopjes” in plaats van “goede tussenkoppen schrijven”
Een vraag zet je bezoeker aan het denken en triggert om jouw tekst verder te lezen. Omschrijf in je vraag bijvoorbeeld een scenario waarin de bezoeker zich herkent en graag meer over wilt weten. Of maak je bezoeker nieuwsgierig met een “wist je dat” vraag, bijvoorbeeld:
“Hebben jouw blogs een hoge bounce rate?” of “Wist je dat 87% van je bezoekers jouw tekst alleen scant?”
Een goede tussenkop valt of staat met de juiste interpunctie, taalgebruik, omvang en vormgeving. Denk daarom voordat je begint aan het schrijven van jouw tekst aan deze randvoorwaarden voor goede tussenkoppen:
Gebruik visuele kenmerken om duidelijk onderscheid te creëren tussen een kop, tussenkop en alinea.
Wil je ook hoge ogen gooien bij jouw bezoeker en in de zoekresultaten van Google? Na het lezen van deze tips ben je vast een stuk wijzer geworden. Natuurlijk kan het voorkomen dat je nog vragen hebt over dit onderwerp of over bijvoorbeeld algemene optimalisatie, linkbuilding of contentoptimalisatie. Neem gerust contact met ons op. Wij vertellen je graag meer over copywriting en het optimaliseren van jouw teksten in Google.