Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Het hebben van een Facebook- en Instagram account is stap één, maar hoe verder? Veel mensen vinden het lastig om de aandacht te trekken en interactie uit te lokken van jouw doelgroep. Om je een handje te helpen geven we je in deze blog een kleine masterclass social media inhakers.
Heb je zelf Facebook, Instagram of LinkedIn? Dan herken je het volgende vast wel: je bent (doelloos) aan het scrollen door je tijdlijn tot je aandacht wordt getrokken door een ludieke tekst, afbeelding of video. Je stopt, glimlacht en je tagt je beste vriend, je geliefde of je nichtje waarvan je zeker weet dat diegene de post ook kan waarderen.
Een social media inhaker is een strategische marketingzet waarbij bedrijven inspelen op actueel nieuws, gebeurtenissen, trends of populaire onderwerpen gebruiken om betrokkenheid en interactie op hun sociale mediaplatforms te stimuleren. Het doel van een social media inhaker is om de aandacht van het publiek te trekken en positieve associaties met het merk te creëren. Inhakers kunnen variëren van humoristische woordgrappen tot aan grappige TikToks waar een ‘viral’ sound gebruikt wordt.
Hoewel we een aantal jaar geleden nog zonder konden, kunnen veel mensen tegenwoordig geen leven meer zonder social media voorstellen. Mensen zoeken de interactie op via social media en dat is nou net wat zo interessant kan zijn voor jouw bedrijf of organisatie. Social media is een laagdrempelige manier om in contact te komen met jouw doelgroep. Met een succesvolle post kun je de naamsbekendheid van jouw merk of organisatie vergroten, wat er weer voor kan zorgen dat je meer klanten bindt aan jouw onderneming.
Ook de grote spelers, zoals bol.com, KLM, Heineken en Chocomel weten precies hoe ze kunnen inspelen op een bepaalde feestdag of op een gebeurtenis. Met een vleugje humor weten deze bedrijven precies hoe ze de aandacht trekken van een (potentiële) volger.
We nemen bol.com als voorbeeld: deze partij heeft een ruim assortiment met producten die mensen online kunnen bestellen. Van make-up tot elektronica naar boeken: dit online warenhuis verkoopt vrijwel alles. Wat de marketeers bij bol.com maar al te goed snappen is hoe ze moeten inhaken op de actualiteiten en tegelijkertijd een product in de spotlight moeten zetten. Dankzij bovenstaande ludieke post onthouden mensen sneller dat je ook bij deze webshop terechtkunt voor het kopen van kerstverlichting. Bovendien zijn er altijd mensen die struggles hebben met kerstverlichting wat in de knoop is geraakt. Doordat mensen de situatie herkennen zijn ze eerder geneigd om de post te liken, te delen of een reactie te plaatsen (in de vorm van een tag). Dit zorgt weer voor een grotere betrokkenheid en een groter bereik.
Ook al zijn ze zo flauw als maar kan: bepaalde woordgrappen werken via social media. Maar hoe verzin je een woordgrap als je maar één product of dienst aanbiedt? Maak een mindmap en noteer alles wat er in je opkomt bij jouw product of dienst. Wat kan je met het product of dienst? Denk vooral outside the box. Misschien een beetje zweverig, maar zo kom je wel met de meest creatieve ideeën. Test ook altijd van te voren eerst bij je collega’s, vrienden of familie of de grap goed wordt ontvangen voordat je deze plaatst op social media. Neem onderstaand voorbeeld van Chocomel:
De marketeers van Chocomel weten maar al te goed hoe ze dit bekende drankje opnieuw onder de aandacht kunnen brengen. Maar liefst 7,7 duizend mensen hebben op de vind ik leuk knop gedrukt, er zijn 1,8 duizend opmerkingen onder het bericht geplaatst en bovendien is het bijna 300 keer gedeeld.
Als je geen tot weinig ervaring hebt met het bedenken van ludieke social media berichten dan is het even uitzoeken wat werkt voor jouw doelgroep. Plaats eens een post en kijk hoe mensen erop reageren. Werkt het niet? Geef dan niet op, maar probeer gewoon wat anders. Een aanrader is om gebruik te maken van een inhaakkalender. Het internet staat boordevol inhaakkalenders waar je veel inspiratie uit kunt halen. Bijna elke dag is er wel iets waar je wat mee kunt. Let er wel op dat je het met mate doet en dat je jouw de ludieke posts afwisselt met andere content om zo boeiend te blijven.
Misschien wel het belangrijkste om over na te denken: op welk kanaal wil je jouw post plaatsen? Facebook, Twitter, LinkedIn of Instagram? Ken je doelgroep en leef je goed in op welk kanaal zij het meest actief zijn. Daarnaast moet de post ook nog eens aansluiten bij het kanaal. Zo is LinkedIn eerder geschikt om de zakelijke markt te bereiken, terwijl je op Instagram eerder de aandacht trekt van jongeren. Bovendien is het ook goed om na te denken over de datum en het tijdstip van de post. Van sommige gebeurtenissen weet je dat die eraan zitten te komen, waardoor je deze dus makkelijker kunt plannen. Bij onverwachte gebeurtenissen is het zaak dat je zo snel mogelijk schakelt. Zo ben je als één van de eerste die hier iets over plaatst, wat door veel social media gebruikers eerder wordt gewaardeerd.
Heb je uiteindelijk een leuke post geplaatst? Dan is het tijd om te kijken hoe er op je post wordt gereageerd. Houd de statistieken altijd goed in de gaten en check zeker even welke reacties er geplaatst worden. Op bepaalde reacties kun je namelijk ook weer inhaken. Bedenk je wel altijd goed van te voren dat niet iedereen sarcastische opmerkingen begrijpt. Kijk dus goed per persoon wat je het beste kunt reageren. De webcare afdeling van Heineken weet wel hoe ze om moeten gaan met personen die opmerkingen hebben over hun product:
Ben je genoeg geïnspireerd door deze blog? Dan is het tijd om zelf aan de slag te gaan om een aantal leuke posts te bedenken. Daarbij willen we je nog één ding meegeven: doe het goed of doe het niet. Heb je even geen leuk creatief idee? Laat het los en denk er niet te lang over na. Een slechte uitvoering kan volgers kosten, dus vraag altijd even rond wat je collega’s of vrienden van het bericht vinden. Heb je nog hulp nodig om een social media post te bedenken? Neem contact op met onze specialisten en we helpen je graag verder.
Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.