Blog - 10 februari 2018

1 min leestijd

Het experiment van Google en Twitter

Geschreven door Onze ervaren Online Marketeer | Marketing Manager

Begin februari kwam naar buiten dat Google en Twitter een overeenkomst gesloten hadden, na dit bericht werd er verder niks meer vernomen van zowel Google als Twitter met betrekking tot de inhoud van deze overeenkomst. Deze radio stilte is nu verbroken.

Begin mei kwam namelijk naar buiten dat Google en Twitter bezig zouden gaan met een klein experiment, dat “kleine experiment” staat nu live. Google laat tijdens dit experiment Tweets terug komen in haar mobiele zoekresultaten.

Waarom gaan de twee internet giganten met elkaar samenwerken?

Twitter hoopt met de samenwerking te profiteren van de meer dan 500 miljoen mensen die per maand een bezoek brengen aan het sociale netwerk zonder in te loggen. Het bedrijf worstelt namelijk om de bezoekers vast te houden, de gebruikers database uit te breiden en zo de investeerders tevreden te stellen. Met deze samenwerking zal hun bezoekersaantal stijgen.

Voor Google is deze samenwerking niet minder belangrijk. Google maakt gebruik van een zeer geavanceerd algoritme om te bepalen welke website, welke plek inneemt binnen de zoekresultaten. Google geeft aan dat dit afhankelijk is van meer dan 200 “kenmerken” zoals snelheid van een website, gebruikersvriendelijkheid en content relevantie ten opzichte van de zoekterm. Doordat Google nu toegang heeft tot de data feed van Twitter, kunnen zij profiteren van nog meer informatie (kenmerken). Zo kan Google de volume van Tweets bijhouden en de interactie tussen gebruikers op bepaalde zoektermen zien. Met die informatie kan Google onder andere bepalen:

– Welke zoektermen populair zijn (# hashtag gebruik)
– Waarde van een Tweet (Hoeveel mensen bekijken en interacteren op een Tweet?)
– Welke Twitter gebruikers veel invloed hebben
– Meten van links en pagina sterkte (Links die naar een specifieke pagina gaan of links binnen Twitter zelf)

Google kan deze data gebruiken om direct in te springen op onderwerpen die trending zijn en zo haar gebruikers een optimale zoekervaring geven!

Wat betekent deze samenwerking voor ons?

Op dit moment is het niet meer dan een experiment en alleen mobiel beschikbaar in Amerika, maar er is al bekend gemaakt dat het experiment ook op computers getest gaat worden. Persoonlijk denk ik dat het niet lang zal duren voordat Twitter berichten volledig geïntegreerd zullen zijn in de zoekresultaten, beide partijen kunnen namelijk veel van deze samenwerking profiteren.

Wanneer Twitter berichten volledig geïntegreerd zijn binnen de zoekresultaten, lijkt dat mij interessant voor ondernemers! Welke ondernemer wil niet realtime kunnen inzien wat er leeft bij zijn of haar doelgroep, kunnen interacteren en daarop inspelen door bijvoorbeeld advertenties in te zetten op trending topics. Binding creëren tussen bedrijf en consument is namelijk essentieel in online marketing en deze samenwerking zet een grote stap in de mogelijkheid om “de juiste boodschap op het juiste moment” over te brengen.

cta-employee-particles
call-to-action
Roy staat voor je klaar!
Hoor het van Roy

Blue Monday: een slimme online marketingtruc

Vorige blog

10x leuke paasacties voor jouw webshop

Volgende blog
Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.