Blog - 27 mei 2024

Google Marketing Live 2024: onze take-aways

Geschreven doorWilco Onze ervaren Senior Advertising Marketeer | Head of Advertising

Tijdens het jaarlijkse marketingevenement van Google – Google Marketing Live – lag vorig jaar nog de nadruk op AI, AI, AI en AI. Dat was dit jaar niet anders. AI is nog steeds het ‘buzzword’. Toch was er een duidelijk verschil met vorig jaar, dit jaar was Google een stuk concreter en verder met de AI toepassingen. Zo werden er meer dan 30(!) nieuwe updates gedeeld en werd er meer gedeeld over het praktisch toepassen van AI.  Namens Traffic Today waren Roy (Head of Strategy & Innovation) en Wilco (Head of Advertising) in Dublin aanwezig. In dit blog vind je de belangrijkste take-aways.

1. Jij blijft in de lead

Tijdens verschillende sessies en talks kwam de samenwerking tussen AI en de marketeer ter sprake. Soms voelt het wellicht alsof AI marketeers overbodig maakt. Als AI ads kan schrijven en biedingen in kan stellen, wat doet de marketeer dan nog? Wyclef Jean had daar op dag twee een mooie talk over. Deze bekende artiest, songwriter en producer deed dit aan de hand van een Google AI music tool. Met de Google AI music tool creëerde hij on the spot een nummer. Hij gebruikte prompts om zijn creativiteit te starten, waar hij dan steeds op verder werkte. Om uiteindelijk tot een nummer te komen over een willekeurige persoon in de zaal. Zijn main take-away: AI is your servant and you are the master. Dit sloot mooi aan bij de talk op dag één: AI is not a marketeer. Your creativity, strategic insights and expertise are your advantage.

Op marge bieden in Google Ads/POAS

Al enige tijd zijn er partijen die 3th party oplossingen aanbieden om marge/winst te kunnen sturen binnen Google Ads. Dit wordt meestal POAS genoemd, profit on ad spend, als tegenhanger van ROAS, return on ad spend. Dit kan een hele zinvolle strategie zijn voor bedrijven die veel verschillende producten hebben met verschillende marges. Om een heel simpel voorbeeld te geven:

We hebben drie producten: A, B en C. In ROAS scoort product A het beste maar als je kijkt naar winstgevendheid dan scoort product C het beste.

Google gaat dit dus ook faciliteren binnen hun interface. Concreet betekent dit dat binnen het Merchant Center je twee acties moet ondernemen:

  • Je cost of goods sold’ moet in het Merchant Center verwerkt worden.
  • Je moet winkelwagen-data koppelen

2. Je brand meer centraal

Google rolt met Generative AI steeds meer manieren uit om automatische assets te creëren. De gemiddelde brand marketeer zal daar niet altijd even tevreden mee zijn. Die hebben vaak een mooi opgesteld brandbook met kleuren en lettertypes die in alle uitingen dienen terug te komen, waar Generative AI dan vaak geen rekening mee houdt. Tijdens Google Marketing Live zijn er verschillende mogelijkheden getoond waar je AI tools dit toch mee kan geven. Kleuren en lettertypes kun je als input verwerken, net als afbeeldingen die je nu gebruikt (zowel sfeer als product) om beter een kader te schetsen waarbinnen je wil werken. Je gecreëerde visuals zullen daardoor beter binnen je brandbook kader gaan vallen.

Daarnaast komt er een brand profile binnen Google. Hier wordt je merk getoond inclusief bepaalde USP’s en afbeeldingen. Dit is een mooie toevoeging voor sterke merken. Wie herkent het wel niet dat je in Search Branded Ads moet draaien om concurrentie weg te duwen, dat ze niet proberen mee te liften op je merknaam. Met deze nieuwe feature is dat wellicht minder van belang omdat je merk een stuk steviger aanwezig is op zijn eigen merknaam.

3. Meer inzicht in Performance Max

Performance Max is de afgelopen jaren als Google product hard gegroeid. Toch hebben veel (Ads)marketeers er een haat-liefdeverhouding mee. Ja, je krijgt goede resultaten en bereikt mensen via kanalen, wat voorheen veel werk was. Aan de andere kant mis je (zeker in het begin) bepaalde inzichten en knoppen om aan te draaien. Daar krijgen we steeds weer wat meer inzicht en mogelijkheden. Twee hebben we al benoemd in dit blog:

  • Bieden op winstmarge
  • Brand kaders beter beschermen

Daarnaast komen er nog twee updates aan waar we enthousiast van worden:

  • Reporting op asset level: je kunt straks zien per assets welke veel en weinig conversies opleveren. Waar je nu relatief vage begrippen ziet als; beste en laag, kun je straks dus echt zien welke conversies opleveren. Dit gaat ons enorm helpen bij het doen van testen en experimenten. Welke assets in een itemgroup voegen nu echt iets toe?
  • Video plaatsingen en uitsluitingen: binnen Google Ads wordt zichtbaar welke plaatsingen je hebt gehad binnen het YouTube netwerk, daarnaast krijg je de mogelijkheid uitsluitingen te doen. Vooral dat tweede is een mooie toevoeging. Het geeft je meer controle welke combinatie tussen bepaalde videokanalen en je merk of product wil maken.

Google Product Studio en Shopping Metrics

Vorig jaar tijdens Google Marketing Live presenteerde Google de Product Studio. Een tool die het mogelijk maakt om je Shopping producten door middel van AI te optimaliseren. Hierbij moet je denken aan het toevoegen van verschillende achtergronden. Deze tool, beschikbaar binnen Google Merchant Center Next, heeft nu ook weer wat updates gekregen. Het meest aansprekende is dat je afbeeldingen nu kan animeren.

Wat we in de praktijk alleen vaak nog wel merken met dergelijke tools is dat ze goed zijn voor kleine batches producten maar als je duizenden producten hebt is dit natuurlijk veel te bewerkelijk om er product mee te doen. Dan zul je veel meer moeten kijken naar bulk-mogelijkheden.

De toekomst

Op de tweede dag hebben Roy en Wilco diverse roundtables gevolgd waar product leads vanuit o.a. Mountain View (hoofdkantoor van Google in Californië) antwoorden gaven op vragen. Ook lieten ze roadmaps zien voor de aankomende periode. Informatie uit die sessie is niet bedoeld om te delen. Wel kunnen we zeggen dat vooral op het gebied van reporting en cijfers er waarschijnlijk wel een aantal mooie dingen aankomen die ons erg gaan helpen bij het meten van impact van campagnes. Ben je nu na het lezen van dit blog benieuwd hoe we jou verder kunnen helpen op het gebied van Ads? Neem gerust contact op.

Effectief positioneren in de markt met het MDC-model

Vorige blog

Alles wat je moet weten over YMYL

Volgende blog