Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Heb je je weleens afgevraagd waar bedrijven hun profiel in Google updaten? Het antwoord is in Google Mijn Bedrijf! Google Mijn Bedrijf helpt bedrijven om hun online zichtbaarheid te verbeteren, te communiceren over openingstijden en zichtbaar te worden in Google Maps.
Gelukkig is de basis van het programma niet moeilijk en stellen talloze functionaliteiten bedrijven in staat om meer interactie te hebben met klanten en leads. In dit blog bespreken we 12 essentiële functionaliteiten binnen Google Mijn Bedrijf en hoe ze kunnen bijdragen aan een succesvolle online marketingstrategie.
Google Mijn Bedrijf is een gratis tool van Google waarmee bedrijven hun online aanwezigheid en lokale vindbaarheid kunnen beheren. Het stelt bedrijven in staat om hun bedrijfsinformatie, zoals adres, openingstijden en contactgegevens, weer te geven in de zoekresultaten van Google. Daarnaast biedt het ook mogelijkheden om foto’s, reviews, berichten en nog veel meer toe te voegen. We vertellen je er meer over!
Log je voor het eerst in bij My Business Google (zoals het in het Engels heet), dan zul je opmerken dat er 12 bolletjes zichtbaar zijn. De functionaliteit waaronder ‘profiel bewerken’ staat, is zo’n voorbeeld. Je voor SEO geoptimaliseerde beschrijving van je bedrijf, openingsdatum, locatie, openingstijden en contactgegevens: het kan allemaal aangepast worden binnen My Business Google!
De gemiddelde klantbeoordeling is eenvoudig te achterhalen onder het kopje reviews lezen. In deze sectie kun je de reviews sorteren op basis van relevantie, nieuwigheid en hoogte. Ook krijg je hier inzage in hetgeen dat je klanten te zeggen hebben.
Een andere handige functie van het Google Bedrijfsprofiel is de mogelijkheid om je klanten te laten chatten met je. Iedereen die toegang heeft tot het Google Bedrijfsprofiel, kan deze berichten beantwoorden. Het stelt je zelfs in staat om foto’s te delen in de chat.
Foto’s spelen een cruciale rol in het aantrekken van potentiële klanten. Met Google Mijn Bedrijf kun je eenvoudig foto’s van je bedrijf, producten of diensten toevoegen. Deze foto’s worden weergegeven in je bedrijfsprofiel en kunnen klanten helpen om een beter beeld te krijgen van wat je te bieden hebt, wat de sfeer is op de afdeling en hoe de buitenkant van je pand eruitziet.
Met de functie ‘Prestaties’ in Google Mijn Bedrijf kun je logischerwijs inzicht krijgen in hoe je bedrijfsprofiel presteert. Hierbij is ‘interactie’ de belangrijkste KPI. In Google Mijn Bedrijf verstaan we onder interacties het aantal gesprekken dat er gevoerd is via het telefoonnummer, verstuurde berichten, gemaakte afspraken, routebeschrijvingen en klikken op de website. Je stelt zelf de periode in!
Met Google Mijn Bedrijf kun je ook advertenties maken om je bedrijf te promoten. Deze advertenties verschijnen in de zoekresultaten wanneer mensen zoeken naar gerelateerde producten of diensten. Door te adverteren via Google Mijn Bedrijf kun je je zichtbaarheid vergroten en potentiële klanten bereiken op het moment dat ze actief op zoek zijn naar wat je aanbiedt. Met een simpele druk op de knop wordt je direct doorverwezen naar de omgeving van Google Ads.
Als je producten verkoopt, kun je deze eenvoudig bewerken en beheren in Google Mijn Bedrijf. Potentiële klanten vinden je producten gemakkelijker en weten beter waarvoor ze bij je terecht kunnen.
Services van je bedrijf kunnen veranderen, uitgebreid worden of verouderen. Dit menu stelt je in staat om de diensten van je bedrijf te veranderen. Eén van de redenen waarom je hier niet te lichtzinnig over moet denken, is het feit dat je vindbaarheid er door verbeterd wordt in Google.
De afsprakenfunctie is vooral handig voor kappers, nagelstudio’s, restaurants en aanverwante bedrijven. Achter deze functie kun je een link toevoegen naar een bedrijfspagina, waardoor klanten met één druk op de knop een geschikt moment kunnen vinden om bij je langs te komen.
Met de functie ‘Vraag en antwoord’ kunnen klanten vragen stellen over je bedrijf. Jij kunt deze vragen beantwoorden. Deze interactieve functie stelt klanten in staat om meer informatie te krijgen en kan helpen om potentiële twijfels weg te nemen. Door actief deel te nemen aan de vraag- en antwoordsessies, kun je het vertrouwen van klanten opbouwen en hen helpen bij het nemen van een beslissing. Daarnaast betaalt het werk wat je hierin stopt zich dubbel en dwars uit, omdat andere klanten hier ook inzage in hebben.
Binnen de functie van ‘Update toevoegen’ in Google Mijn Bedrijf deel je belangrijke nieuwsupdates met je klanten. Dit kan een algemene update betreffen, een tijdelijke zomer- of winteraanbieding of een evenement waar men aan kan deelnemen. Klanten zijn zo altijd als eerste op de hoogte van hetgeen wat er zich afspeelt rondom je bedrijf!
Reviews zijn een belangrijk onderdeel van je online reputatie. Met Google Mijn Bedrijf kun je klanten actief vragen om een review achter te laten. Er is een handige sharebutton voor Whatsapp, Facebook en e-mail geïntegreerd, maar je kunt ook simpelweg de link kopiëren.
Als je hulp nodig hebt bij het beheren van je Google Mijn Bedrijf-account of het optimaliseren van je online marketingstrategie, aarzel dan niet om contact op te nemen met Traffic Today. Ons team van experts staat klaar om je te helpen en advies te geven over hoe je het maximale uit jouw ‘Google Mijn Bedrijven’ kunt halen.