Blog - 31 augustus 2021

3 min leestijd

We nemen je mee in de wondere wereld van CPC

Geschreven doorNiek Onze ervaren Digital & Advertising Marketeer | Business Lead (Team Geel)

Als je een advertentie online zet dan zijn er diverse afrekenmodellen waar je uit kan kiezen. Eén daarvan is CPC, oftewel Cost Per Click, ook wel: kosten per klik. Dit houdt in dat je betaalt voor elke klik op je advertenties. Wanneer iemand dus op jouw Google advertentie klikt en naar jouw website gaat dan moet je hier dus voor betalen. Ziet iemand jouw advertentie, maar klikt diegene niet door naar jouw website? Dan kost dit je niks. Afijn, wij nemen je in deze blog mee in de wondere wereld van CPC. Want ja, er is heel veel wat je over dit model moet weten.

Wat is CPC?

We hebben het al eventjes kort uitgelicht: CPC is een afkorting van Cost Per Click en is een afrekenmodel voor online advertenties. CPC wordt voornamelijk gebruikt bij banners, beeldadvertenties, links of een advertentie die alleen bestaat uit tekst. Google Ads is één van de bekendste programma’s die werkt met CPC.

De voordelen van de Google CPC

Er zijn diverse voordelen aan de Google CPC. Wat de belangrijkste zijn? Hieronder lichten wij het uit.

  • Je betaald alleen wanneer iemand op je advertentie klikt. Zo betaal je dus eigenlijk alleen voor mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product, dienst of website
  • Je kan zelf sturen op wat je wilt betalen voor een klik
  • Je advertentie wordt ook getoond aan mensen die misschien niet in eerste instantie interesse hebben in jouw bedrijf of organisatie. Toch zien ze wel jouw advertentie, terwijl je hier niet voor betaald. Kortom: zo kan je als het ware gratis jouw naamsbekendheid vergroten onder een doelgroep die misschien in eerste instantie niet meteen doorklikt
  • Heb je nog geen data in je account? Met Google CPC kan dit eenvoudig door zelf te bepalen op welk zoekwoord je wilt focussen

De nadelen van de CPC

Zijn er ook nadelen aan CPC? Ja, die zijn er:

  • Je betaald per klik, niet per bezoeker. Wanneer iemand dus vaak op jouw advertentie klikt dan moet je hiervoor betalen. Hierdoor kan één bezoeker de kosten verhogen.
  • Als het gemiddelde CPC €1 is en je stelt deze in op €0,80 dan kan het zijn dat je een aantal relevante vertoningen mist
  • Heb je nog geen data? Dan is het een aanrader om handmatig CPC in te stellen. Het nadeel hieraan is dat je wel zelf handmatig je CPC moet checken

Handmatig of automatisch?

In bovenstaande lijstjes hebben we de handmatige en automatische CPC-biedstrategieën al even aangehaald. Het is nu tijd om daar iets dieper op in te gaan.

Handmatige CPC

De biedstrategie handmatige CPC houdt in dat je handmatig biedingen instelt per zoekwoord, product(groep) of advertentiegroep. Als adverteerder bepaal je zelf wat het maximale bedrag is dat je per klik op je advertentie wil betalen. Het grote voordeel hieraan is dat je zelf volledig de controle hebt over jouw campagnes. Je kan zelf jouw campagnes optimaliseren en bijsturen. Let op: er zit ook een nadeel aan handmatige CPC. Je kan niet realtime bieden of automatisch bijstellen op basis van succes signalen.

Verbeterde CPC

Wil je zelf de controle houden over je biedingen, maar wil je toch ook Google een beetje het werk laten doen? Dan is verbeterde CPC een goede biedstrategie. Je kan verbeterde CPC aanvinken als je hebt gekozen voor handmatige CPC.

Doel-CPA

Wil je graag dat Google automatisch jouw campagnes bijstuurt en optimaliseert? Kies dan voor doel-CPA. Dit is een vorm van een automatische biedstrategie. CPA staat ook wel voor Costs per Action. Dit houdt in dat Google automatisch jouw campagnes bijstuurt en optimaliseert, waarbij doel-cpa stuurt om zoveel mogelijk conversies tegen het ingestelde doel CPA te behalen. Dit is een aanrader wanneer je zelf al wat data hebt verzameld, waardoor je dus inzichtelijk hebt hoeveel kosten je maximaal wilt maken voor één conversie.

Wat wil je maximaal uitgeven?

Het is een aanrader om een maximum CPC-bod aan te geven als je een advertentie instelt. Dit is de maximale kosten die je wilt uitgeven voor een klik, oftewel het hoogste bedrag wat je wilt betalen voor een klik.

Wat is een goede CPC?

Het verschilt echt per branche wat de gemiddelde CPC is. Dit ligt er maar net aan hoeveel concurrenten er op de markt zijn. Ook is de CPC afhankelijk van jouw kwaliteitsscore.

Met een hoge kwaliteitsscore beloont Google adverteerders die relevante advertenties en aansluitende bestemmingspagina’s hebben. Google is en blijft immers een zoekmachine met als missie om gebruikers zo goed mogelijk te kunnen helpen.

In Google Ads kan je zien wat de gemiddelde en maximale kosten per klik zijn op het zoekwoord waar jij op wilt adverteren. Daarbij geldt vaak: hoe dichter de zoekterm bij een koopintentie ligt, hoe duurder de kostprijs. Dit komt doordat mensen die zoeken op deze term vaak al in een fase zitten dat ze ook écht een aankoop willen verrichten. Een interessante doelgroep dus, vandaar dat de kosten vaak hoger liggen.

CPC berekenen

Ben je benieuwd hoe je jouw gemiddelde CPC kan berekenen? De Cost Per Click (CPC) wordt berekend met de volgende formule:

CPC = Totaal Advertentiebudget / Totaal aantal klikken

​Om de CPC te berekenen, deel je het totale bedrag dat aan advertenties is besteed door het totale aantal klikken dat die advertenties hebben gegenereerd. Stel bijvoorbeeld dat je een advertentiecampagne hebt gelanceerd met een totaal budget van €500 en deze campagne heeft in totaal 100 klikken opgeleverd. De berekening zou dan zijn:

CPC= €500 / 100 klikken = €5 per klik

Meer weten over CPC?

Nu je meer weet over CPC, is het tijd om zelf eens aan de slag te gaan in jouw advertentie account. Natuurlijk kan het altijd voorkomen dat je nog vragen hebt of misschien wel geen tijd hebt om jouw campagnes zo goed mogelijk in te stellen. Wij helpen je hier graag mee, zodat je met jouw advertenties uiteindelijk een hoop conversies binnen hengelt.

cta-employee-particles
Niek staat voor je klaar!
Meer weten?

Nooit meer ‘Swipe up’ op Instagram(?)

Vorige blog

Zó wordt de SEO titel vanaf nu gegenereerd

Volgende blog