Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Naar schatting zijn er 2,2 miljoen bedrijven anno 2023, waardoor je als bedrijf je beste beentje voor moet zetten om tot de evoked set van jouw doelgroep te behoren. Wat de evoked set daadwerkelijk inhoudt, lees je verderop in dit blog. Maar feit is in ieder geval dat de consument zoveel keuze heeft, dat je onderscheidend moet zijn om te kunnen verkopen. Het is aanhaken of afhaken! Zet daarom je beste stapje voor, doe je uiterste best en word ‘top of mind’ als klanten (onbewust) hun evoked set samenstellen.
De evoked set is een lijstje van bedrijfsnamen of merken waar jouw consumenten aan denken op het moment dat ze een product of dienst willen afnemen. De evoked set wordt ook wel consideration set genoemd, omdat de doelgroep zich op dat moment in de overwegingsfase bevindt. Schematisch gezien bevinden de geaccepteerde merken (‘acceptable brands’) zich onder de evoked set, omdat dit de merken zijn waar de consument veel over gehoord heeft in de awareness fase.
Naast de evoked set, bestaan er ook nog een aantal andere sets. We hebben ze hieronder op een rijtje gezet voor je:
Zou je alle sets in één schema zetten, dan zou de merkarchitectuur er als volgt uitzien:
De samenstelling van de evoked set kan variëren afhankelijk van de specifieke behoeften en voorkeuren van de consument. Hier zijn enkele voorbeelden van bedrijven die mogelijk in de evoked set van consumenten voor verschillende productcategorieën kunnen voorkomen:
Frisdranken
Smartphones
Sportmerken
Wil jij jouw concurrenten de baas zijn, maar weet je nog niet hoe? Traffic Today kan je met behulp van verschillende diensten (zoals branding en het schrijven van copy) helpen om beter op de kaart gezet te worden in jouw sector. Neem contact op met Traffic Today. Samen werken we toe naar betere resultaten!