Blog - 08 september 2023

De evoked set: het gouden rijtje aan merknamen

Geschreven doorPim Onze ervaren Content Strateeg

Naar schatting zijn er 2,2 miljoen bedrijven anno 2023, waardoor je als bedrijf je beste beentje voor moet zetten om tot de evoked set van jouw doelgroep te behoren. Wat de evoked set daadwerkelijk inhoudt, lees je verderop in dit blog. Maar feit is in ieder geval dat de consument zoveel keuze heeft, dat je onderscheidend moet zijn om te kunnen verkopen. Het is aanhaken of afhaken! Zet daarom je beste stapje voor, doe je uiterste best en word ‘top of mind’ als klanten (onbewust) hun evoked set samenstellen.

Wat is de evoked set?

De evoked set is een lijstje van bedrijfsnamen of merken waar jouw consumenten aan denken op het moment dat ze een product of dienst willen afnemen. De evoked set wordt ook wel consideration set genoemd, omdat de doelgroep zich op dat moment in de overwegingsfase bevindt. Schematisch gezien bevinden de geaccepteerde merken (‘acceptable brands’) zich onder de evoked set, omdat dit de merken zijn waar de consument veel over gehoord heeft in de awareness fase.

Andere sets

Naast de evoked set, bestaan er ook nog een aantal andere sets. We hebben ze hieronder op een rijtje gezet voor je:

    • Inept set: onder de inept set vallen alle (onacceptabele) merken die de koper (spontaan) kan opnoemen, maar negatieve associaties oproepen tijdens de besluitvorming.
    • Inert set: (oninteressante) merknamen waarvan een koper zich bewust is bij het overwegen van een aankoop, maar waarin hij geen interesse heeft of onverschillig tegenover staat.

Hoe ziet de merkarchitectuur eruit?

Zou je alle sets in één schema zetten, dan zou de merkarchitectuur er als volgt uitzien:

Voorbeelden van bedrijven die in de evoked set lijst kunnen voorkomen

De samenstelling van de evoked set kan variëren afhankelijk van de specifieke behoeften en voorkeuren van de consument. Hier zijn enkele voorbeelden van bedrijven die mogelijk in de evoked set van consumenten voor verschillende productcategorieën kunnen voorkomen:

Frisdranken

  • Coca-Cola
  • Pepsi

Smartphones

  • Apple (iPhone)
  • Samsung

Sportmerken

  • Nike
  • Adidas

Concurrenten verslaan?

Wil jij jouw concurrenten de baas zijn, maar weet je nog niet hoe? Traffic Today kan je met behulp van verschillende diensten (zoals branding en het schrijven van copy) helpen om beter op de kaart gezet te worden in jouw sector. Neem contact op met Traffic Today. Samen werken we toe naar betere resultaten!

Podcast marketing: do or don't?

Vorige blog

Tussenkopjes gebruiken voor beginners

Volgende blog