Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Iedere derde maandag van het jaar is het Blue Monday: de meest deprimerende dag van het jaar. Om de consumenten enigszins op te vrolijken, spelen bedrijven hier graag op in met kortingen. Met een goede strategie kun je op Blue Monday meer omzet genereren dan op andere dagen. Ben je benieuwd hoe jij als bedrijf inspeelt op Blue Monday? Ontdek het in dit blog!
Blue Monday is een speciaal soort dag die verwijst naar de derde maandag van januari, die wordt beschouwd als de meest deprimerende dag van het jaar. Deze term werd voor het eerst geïntroduceerd door de Britse psycholoog Cliff Arnall. Hoewel sommigen beweren dat Blue Monday wetenschappelijk niet onderbouwd is, liggen er toch een aantal redenen aan ten grondslag.
Blue Monday vindt in 2024 plaats op maandag 15 januari 2024, precies twee weken nadat het nieuwe jaar is ingegaan. Daarmee valt Blue Monday 2024 relatief vroeg ten opzichte van andere jaren.
Blue Monday is ontstaan als een slimme marketingtruc van het pr-bureau Porter Novelli. Op 24 januari 2005 werd deze dag in het leven geroepen als marketingtruc voor het reisbureau Sky Travel. Het doel van deze marketingactie was dat meer consumenten een reis zouden boeken bij dit bureau. Want een vakantie maakt iedereen happy, toch?
De marketingstunt was zo’n succes dat Blue Monday wereldwijd door de media werd overgenomen. Naast dat diverse reisbureaus inspeelden op Blue Monday, zagen ook veel andere bedrijven een kans om op deze dag in te haken. Want als er een manier is om potentiële klanten op te vrolijken, dan pak je deze kans toch?
Blue Monday behoort tot één van de populairste dagen van het jaar om je online winkelwagentje te vullen. Je kan wel zeggen dat Blue Monday perfect in het rijtje past van Black Friday en Cyber Monday. Veel consumenten azen vandaag op korting en struinen het internet af op zoek naar de beste acties. Daarom is het voor bedrijven een slimme marketingtruc om op Blue Monday in te spelen. Maar hoe doe je dit nu het beste?
Social media is onmisbaar en helemaal op een dag als vandaag. Vrolijk je (potentiële) klanten op met een grappige Facebook- of Instagrampost. Het is belangrijk dat er humor zit in je post, want met humor kun je mensen opvrolijken. Als de consument jouw grap waardeert dan is de kans groter dat zij benieuwd zijn naar jouw website en dat ze dus wellicht wel een aankoop doen.
Als de consument zich op je website bevindt, is het natuurlijk nog aantrekkelijker om een aankoop te doen als ze zien dat er items zijn afgeprijsd. Stap dus op de marketingtrein en bied Blue Monday korting aan. Webshops die meedoen geven vaak minimaal 5% Blue Monday korting, maar in sommige gevallen kan het wel oplopen tot 20%. Natuurlijk is het ook goed om dit te delen op social media, want op deze manier prikkel je jouw klanten met jouw Blue Monday deals!
Als je er echt wil uitspringen op een dag als vandaag dan is het belangrijk dat je iets extra’s doet voor je klant. Geef dus iets extra’s bij een bestelling of voeg bijvoorbeeld een persoonlijk kaartje toe met een leuke boodschap om je klant echt happy te maken op Blue Monday. Hoe dan ook: wees origineel en probeer je consument op een positieve manier te prikkelen. Vraag jezelf altijd af wat je doelgroep wil en speel hierop in.
We wensen je een fijne Blue Monday!