Zoekwoordenonderzoek
Wil jij hoger scoren in Google op basis van een zoekwoordenonderzoek?
In een zoekwoordenonderzoek krijg jij antwoord op de vraag welke zoekwoorden je terug moet laten keren in de teksten op jouw website. Hiermee help je Google jouw website te indexeren, aangezien zij je nu gemakkelijker aan een onderwerp en zoekopdracht kunnen koppelen. Onze marketeers helpen je graag om dit zoekwoordenonderzoek voor je uit te voeren. Zo kijken we naar het gedrag van je concurrenten en zorgen we ervoor dat jij hier zo slim mogelijk op inspringt. Geïnteresseerd? Kom in contact!

Wat is een zoekwoordenonderzoek?
De naam geeft veel weg van wat een zoekwoordenonderzoek is: een onderzoek naar zoekwoorden. Specifieker: zoekwoorden in Google. Deze zoekmachine wordt gebruikt voor maar liefst 97% van de totale internetzoekopdrachten. Dit laat niet alleen zien hoe belangrijk het is om hier een hoge positie te bemachtigen, het laat ook zien dat het een relevante bron is om informatie van te verzamelen. Door middel van een zoekwoordenonderzoek krijg je inzichten naar wat jouw doelgroep interessant vindt. Hier spring je met een juiste implementatie slim op in!
De marketeers van Traffic Today helpen je graag om een zoekwoordenonderzoek te realiseren. We kijken niet alleen naar de zoekopdrachten van jouw doelgroep, maar ook naar hoe jouw concurrenten hier op inspringen. Zo creëren we voor jou een unieke positie, die we je graag helpen te benutten. We helpen je ook graag om dit zoekwoordenonderzoek om te toveren in pakkende teksten, die SEO-vriendelijk scoren.
De voordelen van een zoekwoordenonderzoek bij Traffic Today
Basis van je SEO-teksten
Makkelijke bron om informatie over je doelgroep te verzamelen
Gegevens uit verschillende tools
Helpt je de content op je website te bepalen
Betere positie in Google
Je ontvangt meer relevante websitebezoekers
Waarom een zoekwoordonderzoek?
We beantwoorden deze vraag met een tegenvraag: hoe vaak bezoek jij de tweede pagina van zoekresultaten in Google? Als het antwoord “nooit” luidt, laat dit al zien waarom een zoekwoordonderzoek een essentieel onderdeel van jouw website is. Je bent namelijk niet de enige: slechts 4.8% van de totale Google-gebruikers klikt wel eens door naar de tweede pagina. Jouw website moet dus op de eerste pagina verschijnen, maar zonder zoekwoordenonderzoek is dit vrijwel onmogelijk.
Door in te spelen op de zoekwoorden die jij in je onderzoek verzamelt, schrijf je SEO-vriendelijke teksten. Hierbij is het belangrijk dat je niet spamt, aangezien dit juist het tegenovergestelde effect heeft van wat je wil, namelijk een negatieve indexering. Nadat je website de juiste teksten bevat, zal het Google even duren om deze verandering te registreren. Maar, zodra deze registratie is doorgevoerd, sta jij bovenaan de zoekresultaten en bereik je gemakkelijk nieuwe potentiële klanten.
Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?
Voor veel bedrijven is het lastig antwoord te geven op hoe je een zoekwoordenonderzoek doet. Dat is logisch, omdat het een werkzaamheid is die niet vaak voorkomt. Als jij wilt beginnen met het schrijven van pakkende content voor op je website, raden we verschillende zoekwoordenonderzoek tools aan. We benoemen er drie!
Ahrefs
SEMrush
Google Zoekwoordplanner
De zes soorten zoekopdrachten
Om slim in te spelen op de wens van je doelgroep, is het belangrijk om na te gaan wat voor soort zoekopdracht er wordt uitgevoerd. Google helpt je hier al enigszins bij, door verschillende varianten van antwoorden te geven. In het algemeen spreken we over zes soorten zoekopdrachten waar jij onderscheid in kan maken. Deze leggen we voor je uit!
1. Informational
2. Know Simple
3. Navigational
4. Commercial
5. Transactional
6. Local

Een SEO zoekwoordenonderzoek als onderdeel van jouw strategie
Als jij ervoor kiest om je SEO zoekwoordenonderzoek uit te laten voeren door Traffic Today, betekent dat dat je een goede eerste stap neemt richting jouw marketingdoelstellingen. Als het aan ons ligt stopt het niet bij een zoekwoordenonderzoek, maar zorgen we voor een sterke strategie hier rondomheen. Dit betekent dat we niet alleen dit onderzoek uitvoeren, maar ook een concurrentieanalyse, marktanalyse en doelgroepanalyse uitvoeren. Nadat we dit allemaal uitgevoerd hebben, zorgen we voor een marketingplan waarmee jij gericht te werk kan gaan. Hierin verwerken we jouw doelstellingen en benoemen we welke diensten het beste werken om deze doelstellingen te behalen.
Tips voor een goed zoekwoordenonderzoek in Google
Om jou op gang te helpen met je zoekwoordenonderzoek in Google, geven we je graag een paar tips!
- Let op je markt! Een zoekwoordenonderzoek uitvoeren is in principe niet heel ingewikkeld, maar er zijn wel verschillende details waar jij goed op moet letten, wil je hier succesvol gebruik van kunnen maken. Wanneer jij je richt op een buitenlandse markt, is het dus ook belangrijk dat je onderzoek naar de zoekopdrachten van dit land. Deze kunnen namelijk enorm verschillen van de Engelse zoektermen, hier in Nederland.
- Gebruik onze Keyword Density checker! Als jij wilt gaan beginnen met je onderzoek omzetten in goede teksten, is het belangrijk dat je zorgt voor de juiste density. Je wilt namelijk dat je zoektermen vaak genoeg voorkomen, maar niet te vaak. Als je dit wel doet, zegt Google dat jouw website spam is en zal het niet goed indexeren.
- Laat het doen. Een zoekwoordenonderzoek kent veel verschillende details waar jij rekening mee moet houden. Als jij ervoor kiest om dit uit te laten voeren door een digital marketing agency zoals Traffic Today, kies je voor zekerheid over de juistheid van de uitvoering van je zoekwoordenonderzoek.


Traffic Today: jouw specialist voor het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek
Digital. Growth. Together. Met deze slagzin gaat Traffic Today ondertussen al vijf jaar aan de slag voor verschillende klanten. Hier hebben we al veel mooie resultaten mee geboekt, maar dat betekent niet dat we niet constant kijken naar nieuwe uitdagingen. Deze gaan we graag met jou aan! Groeien doen we enkel samen: door ons te helpen groeien, doen wij hetzelfde bij jou.
Bij ons sta jij als klant centraal. De focus ligt op samenwerking: door dit intensief en transparant te doen, richten wij ons succesvol op jouw doelstellingen. Zo werken we met programma’s zoals Asana, waarin jij precies kan zien hoeveel uur wij in welke werkzaamheden stoppen. Daarnaast hebben we maandelijkse meetings, waarin we updates geven en ruimte bieden om ons van feedback te voorzien. Perfect, toch? Vind jij dat nou ook, kom dan direct in contact! Onze marketeers voeren graag een zoekwoordenonderzoek, en eventuele vervolgstappen, voor jou uit.
Veelgestelde vragen
Wat is het verschil tussen short-tail en long-tail zoekwoorden?
Zijn er gratis tools voor zoekwoordenonderzoek?
Is de keyword moeilijkheid (keyword difficulty) een belangrijke factor om mee te nemen in mijn zoekwoordenonderzoek?
Hoe belangrijk zijn zoekwoorden nog sinds de E-A-T-update van Google?
Meer weten over zoekwoordenonderzoek?
Wil je ervoor zorgen dat jouw website gevonden wordt door de juiste doelgroep? Met een grondig zoekwoordenonderzoek identificeren we de zoektermen die relevant zijn voor jouw bedrijf en die het meeste verkeer opleveren. Neem contact op en ontdek hoe zoekwoordenonderzoek jouw online succes kan vergroten!
Ons team staat
voor je klaar