Blog - 04 juli 2022

Zo werkt SEMrush API

Geschreven doorEline Onze ervaren Content Marketeer

De wereld staat steeds meer met elkaar in connectie. Het is ontzettend knap dat data binnen no-time van de ene naar de andere plek op aarde gestuurd kan worden. Maar hoe communiceren deze verschillende applicaties en devices met elkaar, om deze zaken te bereiken? Bijvoorbeeld eten of kleding online bestellen. Dit gebeurt met API’s. We vertellen je in deze blog graag in het specifiek meer over SEMrush API.

Wat is een API?

Voordat we de diepte ingaan, is het goed om te weten wat de betekenis is van API. Ondanks dat de term misschien niet bekend klinkt, maak je er waarschijnlijk wel dagelijks gebruik van. API staat voor Application Programming Interface. Een API maakt communicatie mogelijk tussen verschillende (software)programma’s en applicaties. Je kunt een API zien als de toegangspoort tot een bestaand systeem of bestaande softwareoplossingen, die het mogelijk maken om functionaliteiten van systemen beschikbaar te maken voor andere systemen. Dankzij een API hoef je niet te weten hoe een applicatie werkt, maar kun je er toch mee communiceren.

API’s zijn niet nieuw, want ze zijn al beschikbaar sinds de ontwikkelingen van de eerste computers. Een belangrijk kenmerk van API’s is dat de gebruiker niet hoeft te weten hoe de functionaliteiten zijn gemaakt van de API. De uitkomsten zijn namelijk het enige dat telt. API’s worden steeds populairder én belangrijker. Vooral de APPI waarmee businessfunctionaliteiten worden ontsloten. Niet zo gek, want API’s zorgen ervoor dat de dienstverlening van het bestellen van onder andere vliegtickets en eten mogelijk wordt gemaakt.

Hoe werkt een API?

Een API biedt een toegangspoort tot een programma. Deze poort zorgt ervoor dat externe bezoekers requests (vragen) kunnen stellen aan het programma. De vragen worden door de API vertaald naar verwerking door de applicatie. De API stuurt het response (antwoord) terug naar de bezoeker. De vragen die worden ondersteund, zijn zelf te bepalen. Door API’s te gebruiken, kun je zorgen voor een groei aan potentiële klanten. Je kunt bijvoorbeeld vliegtickets boeken via de website van de vliegtuigmaatschappij zelf, maar ook via andere sites. Een API kan op deze manier voor een stijging van de omzet zorgen.

SEMrush API

SEMrush API is een aparte tool die verschillende bureaus, datawetenschapsafdelingen, onderzoeksbureaus en door andere bedrijven en professionals wordt ondersteunt. De SEMrush API’s bestaan uit twee belangrijke componenten:

  1. Technische specificaties met SEMrush API, die beschrijft hoe de ene applicatie kan interageren met een andere;
  2. Een software-interface met SEMrush API die dergelijke interactie mogelijk maakt.

Soorten SEMrush API’s

Er bestaan verschillende soorten SEMrush API’s. We zetten de bekendste op een rijtje:

  • Open API: iedereen heeft toegang tot deze API. Er zitten geen beperkingen op.
  • Partner API: deze API mag niet door iedereen worden gebruikt. Er zitten namelijk rechten op om toegang te krijgen tot de API.
  • Internal API: interne systemen hebben toegang. Dit wordt gebruikt om diensten of producten te verbeteren door mensen intern.

Welke data biedt SEMrush API aan?

Er bestaan drie verschillende SEMrush API-pakketten:

  1. De standaard SEMrush API, met Analytics API en projects API
  2. Accounts API
  3. Traffic Analytics API

Meer weten over SEMrush?

Wil je graag meer weten over het programma SEMrush in het algemeen? Lees dan de blog: ‘Wat is SEMrush en hoe werkt het?’.

Hulp bij online zichtbaarheid

SEMrush is een belangrijke tool binnen internet marketing. Het helpt je om goed zichtbaar te blijven. Heb je behoefte aan een marketing agency die je kan helpen op het gebied van SEMrush? Schakel dan onze hulp in en maak snel stappen met je(online) onderneming!

Artificial Intelligence: wat is het en wat kan het voor jou betekenen?

Vorige blog

Google Analytics 4 versus Google Analytics

Volgende blog