Blog - 21 december 2021

Deze nieuwe functies vind je binnenkort in Google Ads

Geschreven doorRoderick Onze ervaren Senior Advertising Marketeer

Maak jij veel gebruik van Google Ads? Dan is dit goed nieuws voor jou. De komende tijd worden er namelijk een aantal nieuwe functies in Google Ads gelanceerd. Het zijn handige functies, om jouw advertenties nog persoonlijker te kunnen maken, sneller op te kunnen zetten en makkelijker te kunnen monitoren. Dus zo gauw het uitgerold is, is het leuk om de nieuwe functies eens uit te proberen. Zodat je weet waarop je de komende tijd moet letten, stellen we de belangrijkste hier aan je voor.

Vernieuwd gebruikersinterface en nieuwe statistieken

Google Ads gaat de gebruikersinterface voor aangepaste kolommen aanpassen en nieuwe statistieken toevoegen. De aangepaste kolommen zorgen voor meer flexibiliteit doordat de adverteerders de statistieken die voor hen het belangrijkste zijn, straks kunnen vergelijken. Daarnaast worden er ook nieuwe statistieken inzichtelijk, die de functie van de aangepaste kolommen verder ondersteunen. De volgende opties worden toegevoegd:

  • Werkblad functies
  • Statistieken voor verschillende periodes berekenen/vergelijken
  • Niet-metrische kolommen (denk aan campagnenaam of budget)
  • Naar andere aangepaste kolommen refereren
  • Zoek-, klik- en weergavevertoningspercentage
  • Drie telefoongesprek metingen (calltracking)

Het doel van deze nieuwe functies is dat adverteerders hun gegevens gemakkelijker kunnen inzien. Hierdoor zou het sneller mogelijk moeten zijn om nieuwe inzichten op te doen en op de resultaten te anticiperen.

Beeldextensies op desktopapparaten

Op dit moment is het al mogelijk om beeldextensies aan je advertenties op mobiele apparaten toe te voegen. Binnenkort is dit ook mogelijk op de desktop. Alle extensies die je nu al hebt ingesteld op de mobiele apparaten zullen dan automatisch ook op desktop worden weergegeven. De update is zowel op de statische als op de dynamische beeldextensies van toepassing. Dit is een goede ontwikkeling omdat je jouw advertentie visueel aantrekkelijker kunt maken wanneer je er een afbeelding aan toe kunt voegen. Hoewel veel mensen tegenwoordig via hun mobiel googelen, moet ook de desktopgebruiker zeker niet worden vergeten. Daarom is het een positieve ontwikkeling, dat je de advertenties binnenkort ook hier aantrekkelijker kunt maken.

Om het vinden van passende afbeeldingen makkelijker te maken, heeft Google ook een gratis bibliotheek met Stockfoto’s toegevoegd. Hier kun je heel eenvoudig gebruik van maken. Denk er echter wel aan dat de concurrent deze foto’s ook kan vinden en je waarschijnlijk meer onderscheidend bent wanneer je gebruik maakt van eigen foto’s.

Asset Library van Ads Creative Studio komt naar Google Ads

Met de mogelijkheid van het toevoegen van beeldextensies op desktopapparaten komt de volgende nieuwe functie goed van pas. De Asset Library van de Ads Creative Studio wordt binnenkort in Google Ads geïntegreerd. Dit is erg handig om snel afbeeldingen aan je advertenties toe te voegen. Nadat je de afbeelding hebt geüpload, wordt deze in de databank van Asset Library opgeslagen. Hierdoor kun je je eigen afbeeldingen snel hergebruiken voor een nieuwe advertentie. Advertenties zijn dynamischer te maken doordat je afbeeldingen of video’s uit kunt schakelen terwijl de campagne live is. Tot slot kun je de Asset Library gebruiken om dynamische items te hosten en om hierna te verwijzen. Het is dus een handige ontwikkeling om je workflow te verbeteren.

De nieuwe Ads functies inzetten

Als de nieuwe functies straks zijn uitgerold, wil jij hier vast gebruik van maken. Wil je er graag meer over weten of kun je wel wat hulp gebruiken bij het inzetten van zoekmachine adverteren? Neem dan gerust eens contact op met een van onze Ads specialisten!

Hoe zet je storytelling in voor je bedrijf?

Vorige blog

Internationaal gaan met je webshop - De Do’s en Don’ts

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.