Blog - 24 juli 2023

Dit zijn de juiste afmetingen voor social media posts

Geschreven doorSusan Onze ervaren Social Advertising Marketeer

We ontvangen vaak vragen over de juiste afmetingen voor social media berichten en advertenties. Dit is begrijpelijk, want met het groeiende aantal beschikbare plaatsingen en kanalen is het belangrijk om je content daarop af te stemmen. In dit blog behandelen we zowel beste afmetingen voor organische berichten , als de afmetingen die het meest effectief zijn bij het creëren van betaalde berichten.

Safe zones op social media: dimensies voor optimale leesbaarheid

Bij het creëren van social media posts is het belangrijk om rekening te houden met specifieke dimensies, zodat alle inhoud goed leesbaar blijft. Socialmediakanalen kunnen namelijk profielfoto’s, titels of knoppen weergeven die de tekst of afbeeldingen in het ontwerp kunnen overlappen. Daarom is het essentieel om te werken binnen de zogenaamde ‘safe zone’ om ervoor te zorgen dat belangrijke inhoud niet wordt afgekapt of onleesbaar wordt.

Afmetingen Instagram posts

Organische Instagram berichten en betaalde Instagram berichten hebben verschillende afmetingen waarmee je rekening moet houden om ervoor te zorgen dat je content opvallend en professioneel wordt weergegeven.

Afmetingen organische Instagram posts:

  • Vierkante posts of carrousels: 1080 x 1080 pixels
  • Verticale posts: 1080 x 1350 pixels
  • Horizontale posts: 1080 x 566 pixels
  • Story posts: 1080 x 1920 pixels
  • Video’s: 1080 x 1080 pixels (vierkant), 1080 x 1920 pixels (story)

Voor organische Instagram berichten raden onze social media specialisten aan om verticale afbeeldingen te gebruiken. Verticale afbeeldingen vullen het scherm van een smartphone volledig, waardoor ze meer ruimte innemen en de aandacht van de kijker trekken.

Afmetingen Instagram advertenties (betaalde berichten):

  • Vierkante ads of carrousels: 1080 x 1080 pixels
  • Story ads: 1080 x 1920 pixels
  • Video ads: 1080 x 1080 pixels (vierkant), 1080 x 1920 pixels (story)

Afmetingen Facebook posts

Organische Facebook berichten en betaalde Facebook berichten hebben verschillende afmetingen waarmee je rekening moet houden om ervoor te zorgen dat je content opvallend en professioneel wordt weergegeven.

Afmetingen organische Facebook posts

  • Image posts: 1200 x 630 pixels
  • Story posts: 1080 x 1920 pixels
  • Linkposts: 1200 x 628 pixels
  • Video’s: 1280 x 720 pixels (minimale resolutie van 600 x 315 pixels)

Betaalde Facebook posts (advertenties)

  • Image ads: 1200 x 628 pixels
  • Story ads: 1080 x 1920 pixels
  • Video ads: 1280 x 720 pixels
  • Carrousels: 1080 x 1080 pixels

Carrousel posts op Facebook zijn specifiek ontworpen voor advertenties. Dus, als je een organisch bericht plaatst op Facebook, kun je, in tegenstelling tot Instagram, geen carrouselindeling gebruiken. Voor stories op Facebook gelden dezelfde ‘Safe zones’ als bij Instagram.

Afmetingen LinkedIn posts

LinkedIn is het ideale kanaal voor het bereiken van de zakelijke markt met blogs, whitepapers, events en het verzamelen van leads. Bij het adverteren op LinkedIn wordt het aanbevolen om te kiezen voor een vierkante of horizontale beeldverhouding.

Afmetingen organische LinkedIn posts

  • Horizontale posts: minimaal 1200 x 627 pixels
  • Vierkante posts: 1080 x 1080 pixels
  • Linkafbeeldingen: 1200 x 628 pixels
  • Video’s: 256 x 144 pixels tot 4096 x 2304 pixels (1:2.4 aspectratio)
  • Documenten: PDF-, PowerPoint- of Word-bestanden tot 300 MB

Afmetingen LinkedIn advertenties

  • Horizontale ads: 1200 x 627 pixels
  • Vierkante ads: 1080 x 1080 pixels
  • Linkafbeeldingen: 1200 x 628 pixels
  • Video’s: 256 x 144 pixels tot 4096 x 2304 pixels (1:2.4 aspectratio)
  • Documenten: PDF-, PowerPoint- of Word-bestanden tot 300 MB

Afmetingen Pinterest posts

Bij het maken van content voor Pinterest is het belangrijk om rekening te houden met de juiste afmetingen om ervoor te zorgen dat je pins er optimaal uitzien. Verticale afbeeldingen hebben de voorkeur, omdat ze meer zichtbaarheid krijgen in de feed van gebruikers.

Afmetingen organische Pinterest posts

  • Verticale posts: 1000 x 1500 pixels

Afmetingen Pinterest advertentie posts

  • Verticale afbeeldingen: 1000 x 1500 pixels
  • Verticale video’s: 600 x 900 pixels tot 1080 x 1920 pixels
  • Carrouseladvertenties: Aanbevolen formaat is 1000 x 1500 pixels

Bij adverteren op Pinterest is een verticale beeldverhouding ideaal voor reguliere advertenties. Voor carrousel advertenties kun je zowel verticale als vierkante afbeeldingen gebruiken, wij raden je aan om verticale carrousel ads in te zetten via Pinterest.

Afmetingen TikTok posts

Op TikTok wordt alle content altijd op volledig scherm bekeken, wat zorgt voor een meeslepende en overzichtelijke gebruikerservaring. Dit maakt het aanbevolen formaat binnen dit platform des te eenvoudiger. Echter, is het op TikTok wel van belang om bij het ontwerpen van de content rekening te houden met de aangegeven ‘safe zones’ om ervoor te zorgen dat je inhoud goed leesbaar blijft.

Afmetingen TikTok video’s

  • Video ads: 1080 x 1920 pixels
  • Video posts: 1080 x 1920 pixels

Afmetingen Snapchat posts

Net als op TikTok wordt content op Snapchat altijd op volledig scherm bekeken. Het is echter belangrijk om op te merken dat Snapchat ook de mogelijkheid biedt om afbeeldingen te adverteren, die worden omgezet naar een video van 5 seconden.

Afmetingen Snapchat

  • Video en image ads: 1080 x 1920 pixels
  • Video posts: 1080 x 1920 pixels

Hulp nodig op het gebied van social media marketing?

Social media is een ideaal kanaal voor het vergroten van je merkbekendheid, verkeer naar je website genereren of een betere interactie met je doelgroep opbouwen. Onze socialmediaspecialisten staan voor je klaar bij het opstellen van een efficiënte socialmediastrategie. Heb je hulp of advies nodig op het gebied van social media? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Google Perspectives: nieuw in de zoekresultaten

Vorige blog

Het belang van een goede Over ons-pagina

Volgende blog