Blog

De schade van (online) spelfouten

Geschreven door

Janneke Olthof

Content Marketeer

Gepubliceerd

29 november 2018

Fun

“Bij ons betaald u minder als bij de concurent”. Zou jij bij een webshop kopen die een dergelijke zin op de website heeft staan? Waarschijnlijk niet. Taal- en spelfouten zijn veelgenoemde redenen om de betrouwbaarheid van een webshop in twijfel te trekken.

Nepwebwinkel?

“Wanneer je struikelt over kromme zinnen, moet je alert zijn”, schrijft De Consumentenbond op de ‘nepwebwinkel checklist’. De Consumentenbond heeft het kopje ‘taalfouten’ niet voor niets meegenomen in deze checklist voor het herkennen van nepwebwinkels. Zonde wanneer jouw webshop wel betrouwbaar is, maar de verkeerde indruk wekt door taalfouten natuurlijk. Slecht leesbare teksten en spelfouten staan hoog op het lijstje met ergernissen over websites. Deze ergernis wordt in één adem genoemd met ergernissen als slechte introducties zoals ‘Welkom op onze website’, onvindbare contactgegevens en te algemene zoekbalken.

Ramp voor je reputatie

Naast een onbetrouwbare, onverzorgde en onprofessionele indruk, help je met een slechte wervingstekst ook binnen een handomdraai je goede naam om zeep. Een spelfout zorgt namelijk voor een domino-effect. Bij de eerste spelfout wordt het je vaak nog vergeven, bij de tweede fout vormt de lezer (oftewel potentiële klant) een negatief oordeel over jouw webshop en dat negatieve oordeel zorgt weer voor een negatief oordeel over jou en je bedrijfsnaam. De kans dat de potentiële klant nog bij jou gaat kopen, wordt steeds kleiner.

Besteed het uit!

Zeker weten dat jouw website betrouwbaar en professioneel overkomt? Laat het dan over aan de specialist. Vaak weet je precies wat je wil vertellen, maar krijg je die eerste zin maar niet op papier. Klinkt dat herkenbaar? Ga er dan niet langer zelf op broeden, maar schakel specialisten in. Dit bespaart je een hoop tijd én frustratie. Professionele tekstschrijvers kunnen jouw verhaal in no time omzetten tot een lekker leesbare tekst. Daarbij wordt er altijd rekening gehouden met jouw gewenste tone of voice, oftewel de manier waarop jij met je klanten wil communiceren en de sfeer die je wilt uitstralen. Net of je het zelf hebt geschreven dus! Daarbij komt ook het technische aspect van SEO goed uit de verf, zodat jouw website of webshop online nog goed gevonden wordt ook. Wel zo fijn.

Wat doe jij met Google RankBrain in 2019?

Vorige blog

Content optimalisatie in 6 simpele stappen

Volgende blog