Dit is hoe we het doen!

Reputatiemanagement

Wil jij met jouw bedrijf een positieve reputatie uitstralen?

Dan is je reputatiemanagement enorm belangrijk! Door jouw reputatiemanagement uit te laten voeren door Traffic Today, kies je voor een positieve online reputatie. Dit draagt bij aan je algemene imago, en zorgt voor meer klantbinding. Ben jij geïnteresseerd in reputatiemanagement? Kom in contact met één van onze marketeers en bespreek de mogelijkheden!

Vraag het Sander Onze Commercieel Directeur | Digital Strategist
DigitalMarketingAgency

Wat is reputatiemanagement?

De naam zegt eigenlijk al alles: reputatiemanagement is het beheren van jouw reputatie. Dit is enorm belangrijk, want denk zelf maar eens na: als je weinig positiefs over een bedrijf hoort, zou je hier dan zelf mee in zee gaan? Deze gedachtegang geldt voor vrijwel iedereen, wat alleen maar bevestigt hoe belangrijk jouw reputatiemanagement is. Gelukkig valt er veel te beheren op het gebied van je reputatie, maar dit vereist wel een actieve houding. De marketeers van Traffic Today helpen je hier graag mee: door onze flexibele houding, is het geen enkel probleem om in te springen op actualiteiten.

Online zijn er enorm veel kansen om in te springen op je reputatiemanagement. Denk hierbij aan de vele mogelijkheden die social media kanalen bieden, maar ook aan de jouw presentatie in Google. Een hoge positie in Google zorgt voor meer naamsbekendheid, wat al snel een positieve bijdrage levert op je reputatie. Wij helpen je om een rake reputatiemanagement strategie op te stellen: eerst kijken we naar jouw huidige situatie, waarna we doelstellingen formuleren met een plan om deze te behalen. Geïnteresseerd? Kom in contact!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

De voordelen van reputatiemanagement

  • Creëert meer klantbinding
  • Helpt om waarde te creëren
  • Verhoogd conversiepercentage
  • Direct inzicht in beoordelingen en recencies
  • Betere naamsbekendheid
  • Potentiële klanten overwegen jou sneller

Waarom online reputatiemanagement?

Het is enorm belangrijk om goed te letten op je online reputatiemanagement. Online heeft iedereen een mening, over van alles en nog wat: ook over jouw bedrijf. Ook iedereen heeft de mogelijkheid om deze mening te publiceren. Of het nou via Instagram, Twitter of in een Google-recensie is: een negatief bericht kan enorm schadelijk zijn, vooral als deze veel gelezen wordt.

We focussen nu vooral op de negatieve gevolgen van reputatiemanagement, maar het kan net zo goed de andere kant op gaan: een positieve online reputatie heeft namelijk een grote bijdrage aan jouw successen. Denk maar aan de vele reputatiemanagement voorbeelden: als je alleen maar positieve dingen over een bedrijf hoort, is de kans groot dat jij ook sneller geneigd bent om hier gebruik van te maken. Helaas kun je nooit de volledige controle over jouw reputatie nemen, maar je kunt hier wel op inspelen door jezelf op een slimme wijze te presenteren. Door dit te doen, sta je standaard 1-0 voor op je concurrenten.

Online reputatiemanagement: PESO-model

Er zijn vier onderdelen op het gebied van reputatie management, die door het PESO-model worden verdeeld. Door een juiste combinatie van deze verschillende onderdelen, zorg jij voor positief reputatiemanagement voor jouw bedrijf. We leggen de onderdelen voor je uit.

  • Earned Media: in principe gaat het hier over gratis reclame. Wanneer iemand publiekelijk spreekt over jouw bedrijf, zonder dat je hiervoor hebt hoeven te betalen, kan dat positieve gevolgen hebben voor jouw bedrijf. Earned media is lastig te beheren, maar kan wel gestuurd worden door een slimme presentatie van je bedrijf.
  • Shared Media: dit kan gezien worden als Earned Media, maar er is een groot verschil. Shared Media gaat namelijk vooral over social media: als een post van jou gedeeld wordt door je volgers, wordt dit Shared Media genoemd.
  • Owned Media: dit betreft de kanalen die een bedrijf zelf beheert. Owned Media kun je zien als de basis van Shared Media, en is dus ook erg belangrijk om goed te onderhouden. Tegenwoordig zijn de opties talloos: of jij nou op Facebook, LinkedIn of TikTok zit, het draagt allemaal bij aan jouw reputatie.
  • Paid Media: natuurlijk hoef je media niet altijd te verdienen: hiervoor kun je ook betalen. Je kunt hier denken aan advertenties op social media, of adverteren in Google. Met Paid Media is het belangrijk om goed te targeten, want alleen zo bereik je de juiste doelgroep.
cta-employee-particles
Sander staat voor je klaar!
Starten met reputatiemanagement?

Wij verbeteren jouw online imago graag voor je.

📈 Hoe maak je reputatiemanagement meetbaar?

Er zijn verschillende manieren om je reputatiemanagement meetbaar te maken, maar het vereist in elk geval een actieve houding. De beste manier om je reputatie te meten is door simpelweg jouw klanten een vragenlijst rondom dit onderwerp in te laten vullen. Hiervoor kun je verschillende modellen gebruiken, zoals het RepTrak-model, de Expressiviteitsquotiënt en het Reputatie Quotiënt. Al deze modellen vragen net wat andere vragen, die samen laten zien hoe positief jouw reputatie is. Het is erg belangrijk om deze metingen regelmatig uit te voeren, omdat je reputatie snel veranderen kan.

🆔 Wat is het verschil tussen identeit, imago en reputatie?

Identiteit, imago en reputatie lijken alle drie veel op elkaar, maar zijn allemaal net wat anders. Identiteit is een interne factor; dit is wat een bedrijf uit wil stralen. Hierin worden waarden en normen gebruikt: de mening van anderen heeft geen effect op een identiteit. Deze mening wordt al wel meegenomen in het imago: dit is hoe een bedrijf denkt dat het gezien wordt door klanten en anderen. Deze daadwerkelijke mening is de reputatie. Als het goed is, is het verschil tussen het imago en de reputatie niet heel groot. Is dit wel het geval, dan is reputatiemanagement enorm belangrijk, omdat je iets anders uitstraalt dan dat je denkt.

📟 Voor wie is reputatiemanagement interessant?

Reputatiemanagement is voor vrijwel elk bedrijf interessant: ieder bedrijf vindt het namelijk belangrijk om een positieve ervaring te kunnen bieden aan zijn klanten. Het is verleidelijk om je reputatiemanagement links te laten liggen wanneer jouw bedrijf al een positieve reputatie is, maar het is belangrijk om dit niet te doen. Een reputatie kan snel veranderen, aangezien het online landschap een erg actief landschap is. Er ontstaan snel nieuwe kanalen, waar jij op in moet springen voor een positieve reputatie. Het is wel belangrijk dat je weet wat je doet: door je reputatiemanagement te laten doen door een marketingbureau als Traffic Today, weet je zeker dat jouw strategie wordt uitgevoerd door een specialist.

🌐 Kun je reviews weghalen op Google?

Een negatieve review van een klant kan negatieve gevolgen hebben voor jouw bedrijf. Het zou daarom fijn zijn als je deze weg kunt halen, maar helaas is dit niet het geval. De enige manier om op je Google-reviews in te springen is door je klanten te vragen om een review achter te laten wanneer je merkt dat ze een positieve mening over je hebben. De negatieve review zal blijven staan, maar zal tegelijkertijd overklast worden door vele positieve reviews. Natuurlijk is het ook mogelijk om persoonlijk contact op te nemen met de reviewer, maar de kans dat dit werkt is niet heel groot, aangezien een mening niet van het één op het andere moment zal veranderen.

Tips voor jouw reputatiemanagement

We geven je graag een paar tips over reputatiemanagement, om jou alvast op gang te helpen!

  1. Wees actief! Het online landschap ontwikkelt zich enorm snel. Dit kan lastig zijn, maar het biedt ook erg veel kansen. Door snel in te springen op nieuwe ontwikkelingen, laat je je actieve houding zien en bereik je mogelijk snel een nieuwe doelgroep.
  2. Sta voor waar je voor staat. Een statement maken is niet erg, maar je moet wel weten dat het besproken zal worden. Als dit het geval is bij jouw statement, is het belangrijk om vast te houden aan je originele standpunt. Hiermee laat je zien dat je standvastig bent en dat je niet makkelijk te beïnvloeden bent. Dit zullen je volgers enorm waarderen, vooral als zij achter je standpunt staan.
  3. Voer het door. Reputatiemanagement is een belangrijk onderdeel van je bedrijf: niet alleen de kanalen van je bedrijf zelf moeten jouw imago uitstralen, ook je werknemers spelen hier een actieve rol in. Zo laat je zien dat jouw gehele bedrijf het over deze uitstraling eens is. Een simpele manier om een onderdeel van je reputatie door te voeren, is door te zorgen voor uniforme profielfoto’s. Dit lijkt een klein detail, maar het straalt wel uniformiteit uit.

Reputatiemanagement strategie met Traffic Today

Traffic Today is jouw partner op het gebied van een goede reputatiemanagement strategie. Om jouw reputatiemanagement goed door te voeren, is een strategie namelijk enorm belangrijk. Wij kijken niet alleen naar jouw wensen, maar ook naar jouw huidige situatie. Zo leveren we een kritische blik door uitgebreide analyses en onderzoeken. Zodra jouw doelstellingen geformuleerd zijn, gaan we graag met je aan de slag. Dit doen we middels een intensieve en transparante samenwerking. Door maandelijkse meetings weet jij precies welke stappen wij hebben genomen om jouw doelstellingen te bereiken. Het beste resultaat behaal je enkel samen. Wil jij deze samenwerking met ons aan gaan? Get in touch! We leren graag meer over je onder het genot van een kop koffie.

cta-employee-particles
Sander staat voor je klaar!
Starten met reputatiemanagement?
Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.