Rotim x Twinkle

Traffic Today helpt Rotim Verpakkingen aan ongekend hoog B2B-conversieratio

Bekijk de case
Rotim x Twinkle
Rotim x Twinkle
Rotim x Twinkle
Rotim x Twinkle

Twinkle

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Rotim en Twinkle.

Torenhoog is hij, het reusachtige magazijn dat enigszins verstoppertje aan het spelen is achter het kantoorpand van Rotim Verpakkingen. Hier in Wijchen, gelegen op zo’n 10 kilometer van Nijmegen, stapelen de dozen met vloeipapier, gripzakjes en inpakpapier zich op zo ver als je kijken kunt.

 

Twinkle Magazine is hier op bezoek voor een interview met Maringka van Amerongen (directrice Rotim Verpakkingen) en Stefan Bolt, die Head of SEO is bij digital marketing agency Traffic Today. In de 3 jaar dat Rotim Verpakkingen en Traffic Today nu samenwerken, werd er o.a. een gigantische groei gerealiseerd in het aantal organische bezoekers en top-3 posities in Google, mede door een strategisch goed bekeken migratie. Door middel van dit interview, geeft Twinkle Magazine je een inkijkje in dit succesverhaal.

Van offline naar online marketing

In het jaar dat Maringka Rotim Verpakkingen op haar naam kreeg (2000), leefde men in een tijd ver voor online marketing bestond. Maringka weet nog goed hoe anders het genereren van nieuwe leads en een beter conversiepercentage er destijds uitzag. “Via vertegenwoordigers kreeg je dan weleens suggesties. Met het Shell Stratenboek in de auto, kruiste je straten aan op verschillende industrieterreinen in Nederland en bedreef je keiharde sales door deur in en deur uit te gaan”, blikt Maringka terug op die tijd. “Daarnaast stuurden we foldertjes toe en stonden we in tijdschriften.”

 

Maar de aanpak van toen, was in 2012 al lang veranderd. Dat was namelijk het jaar waarin Rotim Verpakkingen min of meer toevallig besloot om een webshop te openen, de huidige Rotimshop. Maringka: “Klanten waren vaak vrij laat met bestellen, waardoor ik last minute nog een sample moest opsturen of foto’s moest maken. Dat bracht me op het idee om een shopje te starten voor mijn klanten, maar in 2014 bleek dit ook voor anderen te werken. Je zou gerust kunnen zeggen dat we een voorloper waren.”

Succesvolle migratie

Voordat Traffic Today een groot deel van de marketing uit handen nam van Rotim Verpakkingen, had het verpakkingsbedrijf twee webshops: Draagtassenshop en Rotimshop. Draagtassenshop voor het bedrukte materiaal, Rotim voor al het onbedrukte. Stefan: “We zeiden meteen tegen Maringka: je kunt ze beide wel houden, maar heb je dubbel zoveel werk en je concurreert ook nog eens tegen jezelf.” Maringka haakt in. “Het voelde eerst echt onorthodox aan, want ik vond de migratie eerst echt niet binnen de structuur passen.”

Maar al snel overtuigde Steven Lubbers (directeur Traffic Today) haar van het belang van de migratie. “Steven zei: we gaan eerst dalen in posities. Daarna, als de structuur goed staat, dan gaan de resultaten omhoog. En dat is precies wat gebeurde. Dat waardeer ik heel erg, want hij maakte het niet rooskleuriger dan dat het was.”

 

Die bewuste migratie verliep geheel vlekkeloos, dankzij een gestructureerde aanpak van Traffic Today. “Migratie wil nog weleens misgaan, omdat er bij de livegang nog weer iets verandert”, merkt Stefan op. “Maar doordat wij een overzichtelijk redirect bestand hebben opgesteld, is het allemaal goed verlopen.”

Mooi om daarbij te vermelden is, is de imposante stijging in top-3 en top-10 posities. “In augustus 2021 bezetten we 154 top-3 posities en 224 top-10 posities in Google tegenover 80 top-3 en 199 top-10 posities het jaar ervoor”, weet Stefan.

Mannenwereld

Hoewel de verpakkingswereld ook met zijn tijd meegaat, is de markt op bepaalde vlakken nog redelijk traditioneel. Maringka was tot voor kort namelijk de enige directrice in het veld, iets wat haar aan het begin van de overname erg in de weg zat. “De bank deden moeilijk over de financiering. Ik was op dat moment 28 jaar en vrouw, waardoor ze er automatisch vanuit gingen dat ik snel zwanger zou worden. Maar als mijn man het zou willen, kon het wel. Uiteindelijk is het bij een andere bank wel gelukt.”

 

 

De verpakkingswereld mag dan weliswaar een mannenwereld zijn, Maringka is alweer een paar jaar bestuurslid bij de NVGP (Nederlandse Vereniging van Groothandelaren in Papier- en verpakkingsmaterialen) en sinds kort voorzitter. “Hierin treden we op als vraagbaak voor de politiek en brengen we knowhow over aan onze leden.”

Materiaaltekort

De coronapandemie heeft ook zijn weerslag gehad op de verpakkingswereld, zo weet Maringka. “Waar je eerder 700 dollar betaalde voor een vracht, daar ben je nu al gauw het tienvoudige kwijt doordat containers vaak lang blijven staan.”

Ondanks het tekort aan materialen wereldwijd, is de helpende hand van Traffic Today nog altijd goed zichtbaar in de resultaten. De implementatie van Google Analytics 4 en de verbeterde pagespeed lagen hier o.a. aan ten grondslag. Stefan: “Dit jaar hebben we gemiddeld 8000 bezoekers per maand. Dat lijkt misschien niet veel, maar je moet niet vergeten dat Rotim Verpakkingen zich richt op de B2B-markt. Toen we begonnen, hadden we 700 bezoekers.”

Stefan vervolgt zijn opsomming aan succesvolle resultaten. “Naast het hoge aantal organische bezoekers, ligt ook het conversiepercentage erg hoog. Bij ons ligt dat aantal rond de 5 à 6 procent, terwijl dat bij een goed lopende webshop tussen 1 en 2 procent ligt.”

cta-employee-particles
Stefan staat voor je klaar!
Heb je een vraag?
Rotim x Twinkle

Wij maken het mogelijk

MaxiAxi x Twinkle

Vorige case
Contactformulier

Vul onderstaande gegevens in en ik neem contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.