Blog - 04 augustus 2021

Google geeft nu rankingsfactoren aan bij zoekopdrachten

Geschreven doorSarah Onze ervaren Digital Marketeer | Teamlead

Google kan nu een aantal factoren of redenen laten zien die de zoekmachine heeft gebruikt om een resultaat van een specifieke pagina te rangschikken. Deze functie komt voort uit de uitbreiding van taken die Google in februari 2021 heeft gelanceerd.

Google Search laat zien welke termen overeenkomen met de opgegeven zoekopdracht en webpagina, inclusief de termen die zijn gerelateerd zonder dat ze direct matchen met de zoekterm. Daarnaast geeft Google weer welke links van andere websites de rangschikking beïnvloeden, of de resultaten gerelateerde afbeeldingen hebben, of er geografische redenen waren voor de rangschikking en meer. Google geeft tot slot zoektips op dit gebied om jou te helpen de zoekopdracht te verfijnen, als je merkt dat het resultaat niet aan jouw verwachtingen voldoet.

Welke rankingsfactoren laat Google zien?

Er zijn een paar factoren bekend gemaakt die Google laat zien. Deze hebben we hieronder aan de hand van bulletpoints opgesteld:

– Zoekresultaten die in het zoekresultaat voorkomen: Google laat zien welke termen zijn gekoppeld aan de zoekopdracht van de gebruiker aan de inhoud en/of HTML op de webpagina die Google heeft gerangschikt. Overeenkomsten zijn niet alleen zichtbaar in de content, maar ook in HTML tags. Denk bijvoorbeeld aan de title tag of andere meta data.

– Zoektermen gerelateerd aan de zoekopdracht: Google matcht niet alleen op de exacte zoekopdracht, maar ook op gerelateerde zoekopdrachten die te maken hebben met de zoekterm.

– Andere websites met zoektermen die linken naar het resultaat: Dit laat zien of websites die de zoektermen op hun pagina’s en links vermelden, daadwerkelijk linken naar het resultaat dat wordt vermeld in de zoekresultaten van Google. Links worden nog steeds belangrijk geacht als ranking factor.

– Resultaat heeft afbeeldingen die gerelateerd zijn aan de zoekopdracht: Google kijkt ook naar de afbeeldingen en eventueel bestandsnaam op de website om te kijken of deze overeenkomen met de zoekopdracht.

– Het resultaat in verschillende talen: Deze functie is momenteel alleen in het Engels beschikbaar, maar wanneer deze functie in werking treedt kan Google ook andere talen weergeven. Wanneer jij bijvoorbeeld in het Spaans zoekt, is de kans groter dat Google Spaanse resultaten laat zien.

– Het resultaat is relevant in de bepaalde regio: Google kan de locatie van de gebruiker, de locatie van de website en de zoekopdracht gebruiken om te bepalen of de zoeker een webpagina wil vinden die relevanter is voor een specifieke regio. De resultaten kunnen soms tot op stadsniveau worden uitgevoerd, terwijl in andere gevallen de regio niet relevant is.

Waarom is deze transparantie belangrijk?

Marketeers en specifiek SEO marketeers willen altijd weten waarom Google een bepaalde pagina rankt. Met deze nieuwe feature laat Google op vrij gedetailleerde wijze zien waarom een bepaalde pagina rankt met een zoekopdracht. Niet dat alle criteria meteen worden blootgegeven, maar Google vertelt je nu wel of de woorden (nauw) overeenkomen, of gebruikers linken naar de site, of er geografische redenen zijn etc. Vanuit gebruikersperspectief kan er bekeken worden hoe Google het resultaat rangschikt en geeft het door de transparantie meer betrouwbaarheid aan de gebruiker.

Jouw lezers beter bedienen? Gebruik de Inverted Pyramid methode!

Vorige blog

De 404 pagina: wat moet je weten?

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.