Blog

Meer merkbekendheid dankzij branded GIFs

Geschreven door

Eva Hento

Content Marketeer

Gepubliceerd

09 april 2020

Fun

Je maakt een Instagramstory voor jouw bedrijfsaccount, zet hier een tekstje bij, maar je bent nog niet helemaal tevreden. Er ontbreekt iets. Een GIF maakt het verschil. Je kunt natuurlijk ervoor kiezen om GIFs te gebruiken van andere partijen, maar jouw verhaal is nog krachtiger met branded GIFs van jouw eigen bedrijf! Hoe je dit doet en wat het kan opleveren? Watch and learn!

De zakelijke voordelen van branded GIFs

Branded GIFs kunnen veel voordelen opleveren voor jouw bedrijf. Naast dat je het dus kunt gebruiken voor jouw eigen online activiteiten, zullen ook andere social media gebruikers jouw GIFs delen. Breng het onder de aandacht bij jouw werknemers en klanten en vergroot zo je merkbekendheid. Daarnaast geldt dat ook andere die jouw bedrijf misschien nog helemaal niet kennen, gebruikmaken van jouw GIFs. Gratis reclame dus!

Brand channel aanmaken

Natuurlijk kunnen wij niet achterblijven en daarom hebben wij onze eigen Traffic Today GIFs ontworpen. Via de website van Giphy of via social media tools die Giphy search ondersteunen kun je onze GIFs vinden.

Bij het uploaden van je GIFs is het belangrijk om tags toe te voegen. Wij raden je aan om sowieso de naam van je bedrijf als tag te gebruiken, maar ook om tags te gebruiken die passen bij de GIF. Zo zorg je voor een nog groter bereik en zullen ook andere personen jouw GIFs gebruiken.

Nadat we de eerste GIFs hadden geüpload, hebben we ons aangemeld om een brand channel te worden. Dit kan via deze link. Door je aan te melden als ‘brand’ krijg je een eigen dashboard zodat je altijd inzicht hebt in je statistieken. Hierdoor krijg je een goed beeld van welke GIFs goed lopen en hoeveel mensen je al hebt bereikt met jouw branded GIFs. Let erop dat dit eventjes duurt voordat je Giphy je bedrijf accepteert als brand. Bij ons duurde dit ongeveer twee dagen, maar het kan ook zo een week duren.

Meer dan 20.000 views in één week!

Een week nadat we 29 GIFs online hebben gezet, waren de GIFs in totaal al 24.100 keer gezien. Dit is een stuk meer dan we zelf hadden verwacht, dus wij zijn zeker positief verrast!

Thema’s

Wil je GIFs laten maken? Het is belangrijk om te denken vanuit je doelgroep. Op welke momenten zullen zij jouw GIFs gebruiken? Ook belangrijk is om goed na te denken over hoe jij jouw bedrijf op de kaart wilt zetten. Op welke thema’s wil jij gevonden worden? Een tip is om sowieso GIFs te maken van jouw logo en je eventuele slogan. Verder is het belangrijk om GIFs te maken die passen bij de diensten die je aanbiedt, dit zullen klanten sneller gebruiken. Bij een groot schoonmaakbedrijf passen doekjes en schoonmaakmiddel, terwijl er bij een elektronicazaak juist laptops en televisies passen.

Denk ook na vanuit je personeel. Doen jullie regelmatig een vrijdagmiddagborrel? Dan mag een vrijmibo GIF niet ontbreken! Delen jouw werknemers graag wanneer er succes behaald zijn? Dan is een cheers GIF zeker wel gepast. Onze tip is om een lijstje te maken met onderwerpen. Houd altijd wel bij het ontwerpen één stijl aan, die past bij de huisstijl van jouw bedrijf. Zo creëer je herkenbaarheid.

Aan de slag met branded GIFs

Wil je ook graag branded GIFs ontwerpen voor jouw bedrijf? Natuurlijk wil je wel een zo’n mooi mogelijke GIF online zetten. Daarom is het een aanrader om dit te laten doen door een grafisch designer. Zo creëer je unieke GIFs die er ook nog eens strak uitzien. Heb je geen grafisch designer in dienst? Of werk je niet samen met een grafisch designer? Wij kunnen je hier altijd bij helpen. Maar ook als je advies wilt dan staan wij voor je klaar. Samen zorgen we ervoor dat jouw branded GIFs nog op korte termijn gebruikt kunnen worden.

Traffic Today GIF - Find & Share on GIPHY

Heb je een vraag?

Eva vertelt je graag meer.

Hoe maak je een succesvolle Facebook bedrijfspagina?

Vorige blog

Marketingtips voor de anderhalve meter-economie

Volgende blog
Close Hoor het van Eva

Wij helpen je graag op het gebied van online marketing.

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.