Blog

Gratis Google Shopping voor iedereen

Geschreven door

Wilco Mulder

SEA Marketeer

Gepubliceerd

22 april 2020

SEA

Google heeft aangekondigd vanaf eind april (!) Google Shopping resultaten te gaan vertonen waar je niet voor hoeft te betalen. Ja, dat lees je goed. Gratis Google Shopping klikken en vertoningen. Helaas rollen ze het eerst uit in de Verenigde Staten en volgt de rest later dit jaar. Mocht er een concrete datum komen voor Nederland, dan hoor je dat natuurlijk meteen van ons. In dit artikel lees je onder andere hoe je het alvast instelt.

Waarom?

Google heeft al langer het plan om de Shopping-resultaten gratis te maken, maar dit is versneld door de Corona crisis. Veel fysieke winkels hebben de deuren moeten sluiten en worden gedwongen om hun producten online aan te bieden. Naar die groep wil Google nu een handreiking doen door dit sneller te implementeren. In het aankondigingsblog van Google hierover verwoorden ze het als volgt: In light of these challenges, we’re advancing our plans to make it free for merchants to sell on Google. Beginning next week, search results on the Google Shopping tab will consist primarily of free listings, helping merchants better connect with consumers, regardless of whether they advertise on Google. With hundreds of millions of shopping searches on Google each day, we know that many retailers have the items people need in stock and ready to ship, but are less discoverable online.’’

Google ziet dus vooral kansen voor (kleinere) partijen die nu nog niet goed gevonden worden om ook hún producten via Google Shopping te verkopen.

Je hoeft niet meer te betalen

Als je het blog en bovenstaande quote goed leest hebben ze het over specifiek het Shopping Tab en primarily free. Er is dus nog steeds ruimte voor traditionele betaalde Shopping resultaten. Op basis van de huidige informatie verwachten we dat het Shopping Tab voornamelijk gevuld gaat worden met gratis resultaten en dat je jezelf daarin een boost kan geven door bijvoorbeeld te betalen. Dit is vergelijkbaar bij Sponsored Products op marketplaces zoals bol.com. Even voor de duidelijkheid, dit is het Shopping Tab:

In het voorbeeld van Google zelf zie je ook nog steeds Ads boven de resultaten staan.

Voor de Shopping resultaten op de ‘gewone’ Search pagina moet dus nog betaald worden. Als je gewoon op Google zoekt naar sneakers, dan blijven die resultaten (Product Listing Ads) bovenaan betaald. Dit zijn juist de resultaten die iedereen te zien krijgt. De meeste mensen zoeken namelijk vanuit de basis de text-resultaten in plaats van direct via het Shopping Tab. Dus we verwachten dat betaald Google Shopping wel enorm belangrijk blijft voor de omzet van bedrijven.

Stel het in

Mocht je al adverteren met je producten in Google Shopping dan hoef je waarschijnlijk niet veel te doen om straks, wanneer het actief is in het land waar je verkoopt, vertoond te worden. Je gaat naar je Google Merchant Center, klikt daar op ”groei” en vervolgens ”programma’s beheren”. Daar staat een tab staan met Platforms van Google, deze kan ingeschakeld worden. Je producten in het Merchant Center zijn vanaf dat moment beschikbaar voor de gratis vertoningen en klikken.

In het Merchant Center komt straks ook een speciaal report met daarin de onbetaalde klikken. Die vindt je onder Performance en Dashboard.

Heb je nu nog geen Google Merchant Center omdat je producten nog niet aanbiedt op Google Shopping, ga daar dan mee aan de slag! Wacht niet totdat het straks in Nederland is uitgerold, maar zorg dat je dat nu allemaal al regelt zodat je direct kunt profiteren. Mocht je niet weten hoe het werkt of moeite hebben met het opzetten van een account. Geen probleem, wij kunnen je helpen.

Ingesteld en nu?

We verwachten dat deze gratis resultaten gerangschikt gaan worden op relevantie. Welke producten sluiten het best aan bij de zoekvraag van de zoeker. Vergelijkbaar bij Bol.com; het gaat super belangrijk worden welke titel je gebruikt, welke afbeeldingen je gebruikt en welke leveringsvoorwaarde je hebt. Zie het als een soort SEO, maar dan binnen Google Shopping. Wil je dus gevonden worden in deze resultaten, dan moet je aan de slag gaan met je productfeed. Hoe ga je die het best inrichten om zoveel mogelijk verkeer binnen te halen? Dat is iets waar wij je absoluut bij kunnen helpen. Wij combineren onze kennis en ervaring met SEO, SEA en marketplaces om het best uit jouw campagnes te halen. Neem vrijblijvend contact op.

 

 

 

 

Heb je een vraag?

Wilco vertelt je graag meer.

Is een podcast iets voor jouw bedrijf?

Vorige blog

Leadgeneratie: van bezoeker tot lead

Volgende blog
Close Hoor het van Wilco

Wij helpen je graag op het gebied van online marketing.

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.