Blog - 22 oktober 2020

1 min leestijd

De ultieme begrippenlijst voor linkbuilding!

Het landschap van online marketing groeit gestaag door. Steeds beter weet men waar de zoekmachines van smullen en waar de algoritmes van Google en Bing een hekel aan hebben. Als je pas net in de wereld van online marketing bent gestapt, kunnen je behoorlijk wat termen ter ore komen die de nodige vraagtekens doen oproepen. Wij proberen in dit blog zo goed mogelijk uit te leggen wat de afzonderlijke linkbuilding begrippen betekenen, zodat je straks beter weet waar je op moet letten bij het uitvoeren van linkbuilding

Linkbuilding termen

Linkbuilding termen zijn er in overvloed, waardoor we makkelijk in staat zijn om een Dikke van Dale voor linkbuilding te schrijven. Om het overzichtelijk te houden, hebben we alle linkbuildingtermen op alfabetische volgorde geplaatst. Dat scheelt een hoop gezoek!

  • Anchors: de anchor is het klikbare stukje tekst die de daadwerkelijke link vormt. Bijvoorbeeld in deze zin is ‘linkbuilding’ de anchor.
    • Money anchor: een anchor die bedoelt is om te verkopen. Bijvoorbeeld: ‘koop deze laptop’, bij een link naar een willekeurige elektronicawebsite.
    • Neutrale anchor: anchors waarbij niet specifiek gebruik is gemaakt van een keyword, maar waar gewoon gebruik is gemaakt van een link of een tekst als ‘deze website’.
    • Exact match keyword: een anchortekst die exact het hoofd keyword van een pagina beschrijft. Bijvoorbeeld een anchor tekst zoals ‘Apple Macbook’, bij een link naar een productpagina van Apple Macbooks. Vooral deze keywords zijn in de ogen van Google een no-go en moet je heel erg mee oppassen.
  • Backlinks: een aangebracht linkje op externe website die naar jouw pagina verwijst.
  • Broken links: een link die verwijst naar een kapotte pagina; een 404-pagina, een redirect of een serverfout.
  • Crawler: een algoritme van zoekmachines die alle pagina’s scant en (eventueel) indexeert.
  • Disavow Tool: soms komt het voor dat je last hebt van extreme spamlinks die je zelf niet hebt aangelegd. Als je niet in staat bent om deze links te (laten) verwijderen, kunnen deze links gedisavowed worden. Dit betekent dat Google deze zal negeren wanneer jouw website wordt geïndexeerd.
  • Externe links: een externe link is een synoniem voor een backlink.
  • Interne links: alle linkjes binnen jouw eigen pagina die verwijzen naar andere pagina’s op jouw website.
  • Kwalitatieve linkbuilding: linkbuilding die gericht is op het verzamelen van backlinks met een hoge linkwaarde op externe pagina’s die relevant zijn aan jouw product of dienst.
  • Kwantitatieve linkbuilding: linkbuilding die gericht is op het verhogen van het aantal verwijzende domeinen.
  • Verwijzende domeinen: verwijzende domeinen zijn de daadwerkelijke websites die jouw linkjes plaatsen. W

Linkbuilding bij Traffic Today

Nu je beter weet wat alle linkbuilding begrippen betekenen, is het tijd om aan de slag te gaan. Traffic Today helpt jou hier graag bij! Wil je meer weten over linkbuilding of ben je nieuwsgierig wat voor andere diensten wij aanbieden? Klik dan gerust op één van de interne links. Als je goed opgelet in dit blog, weet je precies waar je nu moet klikken.

 

De ins en outs over linkbuilding met Majestic, Moz en Ahrefs

Vorige blog

De 3 beste linkbuilding strategieën

Volgende blog
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen contact met je op.