Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Blindelings vertrouwen op je eigen gevoel is de mensheid niet vreemd, omdat je vanaf de dag dat je geboren bent al te maken hebt met je onderbewustzijn. Neuromarketing heeft echter bewezen dat dat onderbewustzijn soms zo sterk aanwezig is, dat je vaak niet eens doorhebt dat je bepaalde keuzes maakt waar je gewoon zelf bij bent. In zo’n snel veranderend werkveld als digitale marketing, is neuromarketing dan ook een principe waar bureaus zoals Traffic Today handig gebruik van maken. Pas je neuromarketing namelijk op de juiste manier toe, dan kun je op een relatief eenvoudige manier conversie optimalisatie toepassen. In dit blog belichten we neuromarketing van verschillende kanten, zodat je een beter beeld hebt bij dit principe.
Neuromarketing is een toepassing binnen online marketing die duidt op alle activiteiten om de (onbewuste) behoeften, motivaties en voorkeuren van klanten te ontdekken en beïnvloeden, met als voornaamste doel om hier (financieel) van te profiteren.
Hierboven beschreven we al even dat neuromarketing in eerste instantie ingezet wordt met als doel om hier een spreekwoordelijk slaatje uit te slaan, maar in feite is de user experience op een website nog vele malen belangrijker. Begrijpen de gebruikers namelijk hoe een specifiek domein is opgebouwd, dan zullen web developers en marketeers beter weten hoe ze de user experience moeten verbeteren. Hieronder hebben we wat voorbeelden uitgelicht waar je aan kunt denken:
Concreet komt bovenstaande erop neer dat alle elementen die tot verstoring van de gemoedstoestand leiden, weggehaald moeten worden om conversieoptimalisatie te bevorderen.
Neurowetenschap is gecompliceerd. Maar het feit dat het ingewikkeld is, betekent niet dat jij als marketeer je ogen ervoor moet sluiten. Wil je beginnen met neuromarketing, dan is er een drietal opties waar je relatief makkelijk mee begint.
Mousetracking is een principe binnen de neuromarketing, waarbij je met behulp van een tool trackt hoe de bezoeker van je website met de muis navigeert over je website. De software van Hotjar wordt hier veel voor ingezet. Mousetracking verschaft je heatmaps, die vertellen tot waar bezoekers scrollen en waar ze veel op klikken.
Eye tracking. Eye tracking lijkt op mouse tracking, maar vindt vrijwel altijd plaats op locatie. Een camera boven de pc registreert welke delen op een website de aandacht trekken van de ogen van de gebruiker. Time To First Fixation (TTFF), First Fixation Duration (FFD), Total Fixation Duration (TFD), Eyeball Count (EC) en Fixation Count (FC) zijn hierbij de statistieken.
Facial coding is een andere manier hoe je neurowetenschap kunt inzetten. Dit is een methode waarbij je onderzoekt welke emotie hetgeen dat wordt waargenomen oproept. Facial coding is al eeuwenoud, want Charles Darwin paste dit principe al toe in de 19e eeuw.
Naast bovenstaande manieren, kennen we ook een aantal neuromarketing technieken. In onderstaand overzicht geven we je een overzicht van deze neuromarketing technieken.
Heb jij sterk je twijfels of er voldoende uit neuromarketing gehaald wordt bij jouw bedrijf? Traffic Today kan jou hier bij helpen. Neem vrijblijvend contact met ons op, zodat we je meer uitleg kunnen geven over dit interessante principe.