Blog - 16 februari 2022

2 min leestijd

Neuromarketing: dit is wat je moet weten

Geschreven doorPim Onze ervaren Content Strateeg

Blindelings vertrouwen op je eigen gevoel is de mensheid niet vreemd, omdat je vanaf de dag dat je geboren bent al te maken hebt met je onderbewustzijn. Neuromarketing heeft echter bewezen dat dat onderbewustzijn soms zo sterk aanwezig is, dat je vaak niet eens doorhebt dat je bepaalde keuzes maakt waar je gewoon zelf bij bent. In zo’n snel veranderend werkveld als digitale marketing, is neuromarketing dan ook een principe waar bureaus zoals Traffic Today handig gebruik van maken. Pas je neuromarketing namelijk op de juiste manier toe, dan kun je op een relatief eenvoudige manier conversie optimalisatie toepassen. In dit blog belichten we neuromarketing van verschillende kanten, zodat je een beter beeld hebt bij dit principe.

Neuromarketing

Wat is neuromarketing?

Neuromarketing is een toepassing binnen online marketing die duidt op alle activiteiten om de (onbewuste) behoeften, motivaties en voorkeuren van klanten te ontdekken en beïnvloeden, met als voornaamste doel om hier (financieel) van te profiteren.

User experience verhogen als doel

Hierboven beschreven we al even dat neuromarketing in eerste instantie ingezet wordt met als doel om hier een spreekwoordelijk slaatje uit te slaan, maar in feite is de user experience op een website nog vele malen belangrijker. Begrijpen de gebruikers namelijk hoe een specifiek domein is opgebouwd, dan zullen web developers en marketeers beter weten hoe ze de user experience moeten verbeteren. Hieronder hebben we wat voorbeelden uitgelicht waar je aan kunt denken:

  • Interactie: een belangrijk punt binnen de User Experience. Duidelijke lettertypen werken betere communicatie in de hand, een betere opslag van de boodschap en een opbeurend gevoel bij de ontvanger.
  • Essentie: Interfaces die uitpuilen van de overbodige elementen, doen het niet goed bij gebruikers. Bovendien zijn ze een bron van onrust, wat niet bepaald bevorderlijk is binnen de neuromarketing.
  • Kleuren: Primaire kleuren zijn essentieel binnen een website. Het geschatte gewenste percentage van dit type kleur is 60%, terwijl de accentkleuren 30% vertegenwoordigd moeten zijn. De overige 10% dient op accentkleuren gericht te zijn.

 

Mousetracking

Concreet komt bovenstaande erop neer dat alle elementen die tot verstoring van de gemoedstoestand leiden, weggehaald moeten worden om conversieoptimalisatie te bevorderen.

Hoe kun je neurowetenschap inzetten?

Neurowetenschap is gecompliceerd. Maar het feit dat het ingewikkeld is, betekent niet dat jij als marketeer je ogen ervoor moet sluiten. Wil je beginnen met neuromarketing, dan is er een drietal opties waar je relatief makkelijk mee begint.

Mousetracking

Mousetracking is een principe binnen de neuromarketing, waarbij je met behulp van een tool trackt hoe de bezoeker van je website met de muis navigeert over je website. De software van Hotjar wordt hier veel voor ingezet. Mousetracking verschaft je heatmaps, die vertellen tot waar bezoekers scrollen en waar ze veel op klikken.

Eye tracking

Eye tracking. Eye tracking lijkt op mouse tracking, maar vindt vrijwel altijd plaats op locatie. Een camera boven de pc registreert welke delen op een website de aandacht trekken van de ogen van de gebruiker. Time To First Fixation (TTFF), First Fixation Duration (FFD), Total Fixation Duration (TFD), Eyeball Count (EC) en Fixation Count (FC) zijn hierbij de statistieken.

Facial coding

Facial coding is een andere manier hoe je neurowetenschap kunt inzetten. Dit is een methode waarbij je onderzoekt welke emotie hetgeen dat wordt waargenomen oproept. Facial coding is al eeuwenoud, want Charles Darwin paste dit principe al toe in de 19e eeuw.

Neuromarketing

Neuromarketing technieken

Naast bovenstaande manieren, kennen we ook een aantal neuromarketing technieken. In onderstaand overzicht geven we je een overzicht van deze neuromarketing technieken.

    • EEG: bij EEG worden er sensoren op het hoofd geplaatst, die iedere seconde zo’n 250 metingen kunnen verrichten. EEG wordt altijd gecombineerd met een headset. EEG spitst zich voornamelijk toe op de emoties die loskomen bij het zien van een advertentie, website of reclame.
    • FMRI: FMRI is een andere manier van meten. Het verschil met EEG is dat dit tot de indirecte neuromarketing technieken behoort en pas na afloop bekijkt welke activiteit er in de hersenen is opgetreden (door middel van een MRI-scan).
    • RIAT: Rapid Implicit Association is een andere onderzoeksmethode, waar herkenning van merk centraal staat. De deelnemer moet binnen een fractie van een seconde een keuze maken, waardoor er geen ruimte is voor post-rationalisatie.

Neuropsychologie in de praktijk

Heb jij sterk je twijfels of er voldoende uit neuromarketing gehaald wordt bij jouw bedrijf? Traffic Today kan jou hier bij helpen. Neem vrijblijvend contact met ons op, zodat we je meer uitleg kunnen geven over dit interessante principe.

Wat is content?

Vorige blog

Hoe jij je SEO-strategie kunt verrijken met rich snippets!

Volgende blog