Blog

4 tips om content te schrijven die converteert

Geschreven door

Mart de Vos

Digitaal Adviseur

Gepubliceerd

19 april 2019

Tips

Dat ‘likes’ en ‘shares’ geen geld in het laatje brengen dat weten we, maar wat moet je als content marketeer nu precies wel doen om dit voor elkaar te krijgen? Als je weet hoe je content schrijft die converteert dan houd je onderaan de streep meer over.

Heb je content op je website staan zodat er iets staat en wacht de content erop om weer eens een keer gelezen te worden? Of is jouw content een digitale accountmanager die links en rechts nieuwe klanten binnensleept? Als je dit blog leest dan bevind je content zich waarschijnlijk in de eerste categorie, stiekem droom je dan van die tweede categorie. Je zou dit scenario graag realiteit maken voor je bedrijf en gelukkig is dat ook mogelijk.

Het structureel hebben van veel likes, shares en views is top, maar het brengt niet per se brood op de plank. Je zou er daarom goed aan doen om je content je optimaliseren voor je lezers om ze om te toveren in leads en vervolgens klanten. Er zijn een aantal handigheidjes waarmee jij ervoor zorgt dat jouw content een boost gaat geven aan je sales. Hieronder volgen 4 tips die ervoor zorgen dat je content kunt schrijven die converteert.

1. Weet voor wie je schrijft

Vissers weten precies welk aas ze moeten gebruiken als ze willen dat de vissen bijten. Als marketeer moet je zorgen dat je dezelfde kennis hebt over jouw doelgroep. Als jij een boodschap effectief wilt overbrengen en als je wilt dat je meer conversies realiseert, dan moet je weten welk aas jij moet gebruiken om jouw klanten te vangen. De enige manier om ervoor te zorgen dat je die killer content kunt schrijven is door je doelgroep van binnen en van buiten te kennen.

Wanneer je wilt weten wie je publiek precies is dan is het verstandig om een zogenaamde ‘buyer persona’ op te stellen. Ga maar na wat de achtergrond is van jouw potentiële klant. Denk daarbij aan dingen zoals: opleiding, bedrijfsnaam of hun functietitel, de voorkeuren die ze hebben, welke websites ze het liefst bezoeken en hoe ze het liefst shoppen. Wanneer je die informatie boven tafel hebt is het tijd om er nog dieper in te duiken. Onderzoek welke normen en waarden voor hen belangrijk zijn, wat ze blij maakt en ook zeker wat ze juist niet willen zien

‘Hoe kom ik dan aan al die informatie?’ hoor ik je vragen. Nou, er zijn een aantal hele simpele manieren om achter deze persoonlijke informatie te komen. Zo kun je bijvoorbeeld de bezoekers van jouw website vragen om een enquête in te vullen en je kunt keywords waarop jij je focust zoeken op social media en websites zoals Quora. Hoe meer je weet over de persoon waar jij je producten aan wilt verkopen, hoe gemakkelijker het is om content te schrijven die ze overtuigd om bij jou te kopen.

2. Optimaliseer op koop gerichte keywords

Er worden per seconde zo ongeveer 69.000 zoekopdrachten in ingevoerd. Google is dé plek waar mensen naartoe gaan als gaat om het vergaren van informatie. En de intenties van de zoekers is ook af te lezen aan de keywords die ze invoeren. Koop gerichte keywords zijn zoektermen die mensen gebruiken wanneer ze van plan zijn om wat te kopen. Deze keywords strooi je vervolgens over de content die jij schrijft zodat je ervoor zorgt dat jouw content beter scoort en gezien wordt door de mensen die klaar zijn om te kopen.

Er zijn 3 verschillende soort koop gerichte keywords:

  • Informatieve zoekopdrachten – Klanten gebruiken deze informatieve keywords in de fase waarin ze zich bewust worden van het feit dat ze iets willen aanschaffen. Ze hebben een probleem en zoeken naar een oplossing en meer informatie. Hier gaan vaak woorden als “hoe”, “tutorial”, “alternatieven” en “uitleg” mee gemoeid.
  • Navigatie zoekopdrachten – Klanten gebruiken deze keywords in de fase waarin ze meer onderzoek doen om te kijken of de gevonden oplossing ook echt de juiste is voor hun. Zoekopdrachten kunnen dan woorden bevatten zoals een merknaam, productnaam, toevoeging van een plaatsnaam, “kosten” of “reviews.”
  • Transactie zoekopdrachten – Deze zoekopdrachten gebruiken klanten in de fase waarin ze overgaan tot de koop van een product of dienst. Ze hebben in deze fase besloten dat ze willen kopen en ze zoeken naar de juiste plek om dit aan te schaffen. In de zoekopdrachten zullen dan woorden terugkomen zoals: “kopen”, “waar kopen”, “downloaden” en ook het woord “korting”. We blijven toch Nederlanders.

Door het gebruik van tools kun je ervoor zorgen dat je de meest interessante keywords voor jou vindt op basis van het zoekvolume en de concurrentie op die term. Op die manier kun je namelijk ook zien of je een goede kans hebt om hierop te ranken. Je moet ervoor zorgen dat je mensen in alle drie de voorgaande fasen weer bereikt met je content. Op deze manier neem je ze als het ware bij de hand tijdens hun klantreis.

3. Optimaliseer jouw content

Het is belangrijk om te zorgen dat de content die je schrijft geoptimaliseerd is voor de lezer. Je wilt uiteraard niet dat ze essentiële informatie missen die ervoor zorgt dat ze bij jou kopen. Volgens de Nielsen Norman Group lezen bezoekers van een pagina ongeveer 20% van een webpagina.

Een van de belangrijkste elementen van het schrijven van content die converteert als een gek is de waarde propositie. Deze propositie is een standpunt waarin je duidelijk aangeeft welke voordelen een klant geniet wanneer hij of zij het product of de dienst koopt bij jou. Niemand heeft er echter zin aan om een lange tekst te lezen die een duidelijk sales pitch is, dus zorg voor content die relevant is voor je bedrijf en een probleem in logische en navolgbare stappen oplost.

Een goed voorbeeld is, wanneer je een bedrijf hebt in het bedrukken van kleding, het schrijven over “Hoe kan ik bedrijfskleding laten bedrukken.” Vervolgens zorg je dat je de bezoeker stap voor stap uitlegt wat er mogelijk is en hoe ze dit vraagstuk het beste op kunnen lossen. Wanneer jouw content dit probleem voor hen oplost en het de lezer ook nog eens overtuigd dat ze jouw bedrijf kunnen vertrouwen, dan gaat je content converteren.

4. Gebruik al-tijd een call-to-action

Laat je bezoekers nog raden wat een eventuele vervolgstap zou zijn als ze klaar zijn met het lezen van je content? Het is jouw taak om ze te vertellen wat de volgende stap is door een call to action toe te voegen binnen de content die je aanbiedt. Zo nodig je de lezer uit om een bepaalde actie te ondernemen. Zo is het verstandig als je een serie posts schrijft dat je in deel 2 ook de link naar deel 1 plaatst. Dan weet de lezer zeker dat alle mogelijke informatie door jou is aangeboden.

Jouw content gaat niet converteren als je deze optie niet biedt aan de bezoekers. Ieder stuk content met een vorm van een klikbare call to action bevatten waar je publiek baat bij heeft. Dit kunnen links zijn naar andere relevante stukken content, een optie tot het doen van een offerteaanvraag of een opt-in voor de nieuwsbrief. Het komt er op neer dat jij ervoor wilt zorgen dat je content aanbiedt die door je bezoekers als bruikbaar en interessant wordt ervaren. Op die manier kun jij als marketeer er voor zorgen dat ze jouw advies opvolgen als je zegt wat ze het beste kunnen kopen.

De conclusie

Behulpzame en interessante content die jouw bedrijf schrijft kan iedere dag van de week, op ieder tijdstip en door iedereen in de wereld gevonden worden. Wanneer je er voor zorgt dat deze content converteert dan heb je de kans dat deze lezers jouw nieuwste en beste klanten worden. Hulp nodig bij het maken van content? Wij helpen je graag!

Heb je een vraag?

Mart vertelt je graag meer.

Hoe kleur van invloed kan zijn op je merk

Vorige blog

Krijg meer user insights met Hotjar

Volgende blog
Close Hoor het van Mart

Wij helpen je graag op het gebied van online marketing.

Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.