De klant en de uitdaging

Hoedenonline.nl kent een rijke geschiedenis. In 1923 begon de oma van Francesco Baldi (Frank) een herenhoedenzaak. Dat was in de tijd dat iedereen nog iets op het hoofd droeg. Toen zij begon was het de vijfde hoedenzaak in dit kleine straatje. Dat heeft uiteindelijk in hun voordeel gewerkt. De Bakkerstraat stond destijds bekend als een echte hoedenstraat. In de loop der jaren verdwenen er steeds meer hoedenzaken, maar deze hoedenwinkel bleef. Na verloop van tijd kwam er steeds meer vraag naar dameshoeden. Eind jaren ‘70 werden er dan ook dameshoeden aan de collectie toegevoegd.

Rust, duidelijkheid en tact

Elke generatie heeft iets belangrijks aan de zaak toegevoegd. De grootouders van Frank zijn begonnen, zijn ouders hebben de winkel fysiek groter gemaakt en zijn met dameshoeden begonnen. In ‘95 is Frank ingestapt. In 2010 kwam webshop hoedeonline.nl van de grond, de website josvandijck.nl bestond daarvoor al. Hij voelde dat hij niet achter kon blijven en merkte bovendien dat het een essentieel onderdeel was voor zijn zichtbaarheid. Op aansporen van twee kennissen, die ook de webshop voor de winkel van hun moeder beheerden, waagde Frank de sprong in het diepe. Naar eigen zeggen “net te laat, maar omdat we een nicheproduct zijn was er toen nog geen grote strijd.”

Het begon met de vindbaarheid via Google AdWords. “Dit was in de tijd dat het woord “hoed” 5 cent per klik kostte. Al snel werden de prijzen hoger en merkte ik dat het moeilijker werd om traffic te genereren naar de webshop. Ik ben altijd iemand waar ideeën en dingen moeten rijpen. Ik constateer een probleem en vraag me af hoe ik dat ga oplossen en wat de kosten en baten zijn, dan neem ik een beslissing en die hangt samen met toeval.”

Frank vroeg een kennis wie hij kon benaderen en diegene kwam met Traffic Today op de proppen. “Op die manier ben ik bij jullie terecht gekomen. De eerste ontmoeting was met Steven Lubbers. Roy van der Zaag heeft vanaf het begin mijn account in beheer gehad. Hij heeft de rust, duidelijkheid en tact om het allemaal te laten kloppen. Ik vind Roy heel prettig in hoe hij dingen doet en de antwoorden die hij geeft op mijn vragen. Dat stimuleert mij.”

Het liep allemaal lekker, daarom werd ervoor gekozen om in 2016 de website een nieuwe lay out gegeven en tevens de campagnes anders in te richten. Dat heeft ook veel geholpen in de vindbaarheid en de resultaten van de online verkopen volgens Frank.

“In 1923 startte mijn oma deze hoedenwinkel, het was in de tijd dat iedereen nog iets op het hoofd droeg”.

Hagel op een olifant

Het internet gedeelte zorgt voor een goede online vindbaarheid en een goede vindbaarheid van de fysieke winkel. “Toen ik met mijn webshop begon heb ik uitgesproken dat mijn fysieke winkel belangrijker is dan mijn webshop. Dat heeft meerdere redenen. Kleding is een gevoelsartikel en de beleving is gewoon heel erg belangrijk. De oudere generatie zoekt eerst op internet en komt dan hier met geprinte briefjes om te laten zien wat ze graag willen hebben.

Eigenlijk vind ik het extreem hoeveel geld ik uitgeef aan het hele internet gebeuren. Ik heb bij een partij m’n hosting, kosten bij jullie, kosten bij Google. Alles bij elkaar is dat een behoorlijk bedrag, maar als ik het dan vergelijk met vroeger, toen stonden we in de Gouden Gids. Dat kostte 20.000 gulden per jaar en dat was met hagel op een mug schieten. Nu zet je dankzij online marketing gericht je campagnes in. Je hebt meer kans dat je raak schiet. Je schiet nu met hagel op een olifant.”

Digitalisatie en uitbreiding

De winkel is nog niet volledig gedigitaliseerd, daar gaat Frank dit jaar werk van maken. Als dat eenmaal voor elkaar is wil hij verschillende landen en talen aan de webshop toevoegen. De eerste stap die hij heeft gezet is het claimen van hoedenonline.be. “Waarom digitaal? Ik denk dat het noodzakelijk is om te overleven.”

Als je Frank vraagt wat hij leuk vindt is het antwoord dingen verkopen aan mensen. Veel items in de winkel worden speciaal gemaakt. Dit is een samenspel tussen hem en de leveranciers. “Zij hebben ideeën, wij hebben ideeën en uiteindelijk komt er iets speciaals tot stand. Dat is wat ik te bieden heb aan Nederland en dat ga ik nu ook bieden aan Vlaanderen en op termijn ook Duitsland.”

Frank geeft aan dat één van de redenen van de uitbreiding is omdat hij terug wil slaan. “Mijn grootste concurrent online is hoedshop.nl uit Duitsland. Deze is in korte tijd zo groot geworden, zelfs in Nederland en België. Ik ben het zat dat er een partij zo dominant is. Ik ga de strijd aan. De toekomst zal wel uitwijzen of het een wijze beslissing is geweest.”

Altijd een klankbord

Het is inmiddels al weer een aantal jaar geleden dat de samenwerking ontstond. Volgens Frank is de relatie gebaseerd op vertrouwen. “Ik vertrouw dat jullie je werk doen. Als er iets is dan voel ik me altijd gehoord, ik krijg altijd respons.” Ook toen hij een bezoek bracht aan de Traffic Today stand op de Webwinkel vakdagen, vond hij de aanwezigheid van Steven Lubbers zeer nuttig.

“Hij heeft me allerlei dingen verteld en uitgelegd. Gezien mijn digibeet-schap was het erg fijn dat hij dingen kon vertellen, uitleggen en adviseren. Dus nogmaals een relatie op vertrouwen. En als er iets nodig is dan geven jullie thuis en dat is eigenlijk heel prettig. Het fijne aan Traffic Today vind ik dat wanneer ik een stap wil zetten ik altijd wel een klankbord heb.”

“Ik vertrouw dat jullie je werk doen. Als er iets is dan voel ik me altijd gehoord, ik krijg altijd respons.”.

Resultaten in cijfers
+%
organische omzet

Weten waar jouw kansen liggen?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen?

Wij maken het mogelijk voor Hoedenonline

Led Lampen Kopen

Vorige case

Fleurdirect

Volgende case
Close Hoor het van Niels

Wij helpen je graag op het gebied van online marketing.

Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.