Blog - 05 maart 2025

2 min leestijd

Social Today 2025: dit zijn onze belangrijkste take-aways

Geschreven doorSusan Onze ervaren Social Advertising Marketeer

Elk jaar in februari is het een vaste prik: het Social Today event. Dit event, georganiseerd door Frankwatching. draait om de nieuwste trends in content, storytelling, advertising en commerce via social media. Afgelopen editie brachten onze Social Marketeers Anne, Susan en Chaimae een bezoekje aan het event. Wat ze hebben geleerd? Dat lees je in dit blog.

1. TikTok Ads: geen onderbreking, maar een toegevoegde waarde

TikTok-expert Else Luisman deelde hoe advertenties geen onderbreking moeten zijn, maar juist een toevoeging aan de gebruikerservaring. Een aantal takeaways:

  • Impact boven kwantiteit: gebruikers zien dagelijks meer dan 10.000 advertenties, dus zorg dat je unieke content creëert en er uitspringt.
  • De traditionele marketingtrechter werkt niet meer; de aankoopcyclus is een oneindige lus. Consumenten bewegen heen en weer door de verschillende fases. Dus focus je als merk niet alleen op conversies, maar ook op community en engagement voor een brede zichtbaarheid.
  • Helpful content wint: beantwoord binnen 2 a 3 seconden de vraag: “Wat levert deze video op voor de kijker?” Op deze manier kun je kritischer je eigen content analyseren.
  • Zowel hi-fi (professionele content) als minder professionale content (behind-the-scenes beelden) werken goed. Mensen willen mooi beeld zien, maar ook zeker minder gepolijste en spontane content.
  • Samenwerken met creators verhoogt de kijktijd en betrokkenheid, mits je de juiste match vindt. Kies creators die aansluiten bij je merk en je doelgroep, zodat deze samenwerking ook authentiek aanvoelt.

2. AI en Social Media: de nieuwe standaard

AI-tools worden steeds vaker gebruikt en zijn een mooie manier om social content te creëren. Het is slim om meerdere AI-tools met elkaar te combineren voor het beste resultaat. De werkwijze:

  1. Van idee naar prompt: gebruik een AI-tool, zoals ChatGPT, om je idee op te schrijven en een prompt te genereren voor een andere AI-tool, zoals Midjourney
  2. Prompt naar visual: vervolgens maak je met de prompt een visual in Midjourney. Zorg dat je de juiste keywords gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan cinematic style voor een professionele uitstraling.
  3. Visual naar motion: ben je tevreden met je afbeelding? Maar wil je jouw afbeelding nog laten bewegen? Genereer dan weer een prompt in ChatGPT. Deze prompt kun je gebruiken in Kling.ai om de afbeelding te laten bewegen.
  4. Motion naar video: de finishing touch van je video creëer je door bijvoorbeeld Capcut te gebruiken om automatisch een voice-over te genereren. Wil je liever muziek? Met tools zoals Suno maak je jouw eigen nummer.

3. Albert Heijn: een succesvolle video- en creatorstrategie

Tijdens het event kregen we een exclusief kijkje achter de schermen bij Albert Heijns grootste campagne van het jaar: de kerstcampagne. De sleutel tot succes? Een strategische mix van video, creators en advertising:

  • De doelgroep van Albert Heijn begint al in september met zoeken op Google en Pinterest voor de kerstperiode.
  • Social search wordt steeds groter – gebruikers zoeken actief naar inspiratie op platformen als TikTok en Pinterest.
  • Creators krijgen van Albert Heijn de vrijheid om hun eigen draai te geven aan content, wat resulteert in authentieke en impactvolle campagnes.

Pinterest: hoe visuele search adverteren verandert

Veel merken richten zich op Instagram en TikTok, maar Pinterest biedt enorme kansen:

  • Uit onderzoek van Mindshare blijkt dat Gen Z, Pinterest vaker gebruiken dan Snapchat.
  • De scrollsnelheid is 3x langzamer dan op andere platformen, wat zorgt voor meer aandacht per post.
  • Persona’s bouwen met 50 relevante keywords helpt bij gerichte targeting.
  • Performance+ is eigenlijk de AI binnen Pinterest en biedt de mogelijkheid om je campagnes te verbeteren en te optimaliseren.

Wat betekent dit voor de toekomst?

Eén ding is duidelijk: de toekomst van social media draait om creativiteit, strategie en de juiste technologie. Wij gaan deze inzichten zeker toepassen in onze strategieën – en jij? Hoe ga jij AI en video inzetten om je social media strategie naar een hoger niveau te tillen? Neem gerust contact met ons op als je interesse hebt om eens met elkaar te sparren!

Ontdek de nieuwste Instagram features

Vorige blog

Nieuwe Amazon V2 API in Channable – Stap op tijd over!

Volgende blog