Blog - 03 maart 2023

3 min leestijd

Enhanced Conversions: dé nieuwe doelen van Google Ads

Geschreven doorEline Onze ervaren E-mail & Content Marketeer

Het is al enkele jaren hét gesprek in de online wereld: de bescherming van onze online gegevens. Met het verbod op thrid-party cookies in 2023, wordt het steeds moeilijker om data te verkrijgen dat gericht is op het adverteren met Google Ads. Daarom kiezen veel bedrijven ervoor om over te stappen op first-party data. Google speelt hier ook op in, met de komst van Enhanced Conversions. We vertellen je in deze blog meer over Enhanced Conversions.

Wat is Enhanced Conversions?

Enhanced Conversions (Verbeterde Conversies) is een feature binnen Google Ads. Met Enhanced Conversions kun je de nauwkeurigheid van de conversiemeting verbeteren. Het doel is dat (automatische) biedstrategieën effectiever worden. De functie is een aanvulling op de bestaande conversietags. Er wordt dus extra data meegestuurd, zoals een e-mailadres, telefoonnummer, postcode en voor- en achternaam. De gegevens die worden verstuurd, bepaal jij. De gehashte conversiegegevens worden van je website naar Google gestuurd.

De privacy van de gebruiker wordt gewaarborgd. Dit komt omdat er gebruik wordt gemaakt van een eenrichtings-hash-algoritme (SHA256) op de first-party klantdata. Deze gehashte gegevens worden vergeleken met ingelogde Google-accounts, om hierdoor je campagneconversies toe te schrijven aan advertentiegebeurtenissen. Denk daarbij aan klikken of vertoningen.

Gehasht?

De gegevens die je opstuurt, worden gehasht. Dit betekent dat ze via een protocol worden geanonimiseerd, voordat de gegevens naar Google worden gestuurd. Daarna koppelt Google de hash-gegevens aan bekende gebruikersgegevens. Dit kan alleen als de gegevens beschikbaar zijn. Omdat de gegevens worden gehasht, kunnen ze niet worden ingezien door Google. Daardoor is de methode privacyvriendelijk.

Waarom zijn Enhanced Conversions gelanceerd?

Zonder 3rd party cookies is er veel minder conversie data beschikbaar voor Google. Deze data wordt gebruikt om gebruikers te volgen en te (re)targeten op verschillende apparaten. 3rd party cookies zijn van externe partijen (denk aan Google of Facebook). Deze gegevens implementeer je op je eigen website. 3rd data cookies helpen Google met het opslaan van bezoekersgedrag. Ook wordt het gebruikt voor het bouwen van klantprofielen. Met de data krijgen gebruikers meer gepersonaliseerde advertenties te zien. Het is dus nuttige en handige informatie.

Door Enhanced Conversions is Google minder afhankelijk van andere externe partijen, waar normaal gesproken de conversiedata van werd gebruikt. Er wordt dus een overstap gemaakt van 3rd party data naar 1st party data. Met deze Enhanced Conversions is Google minder gebonden aan externe partijen.

Geen cookies, geen data?

Als een websitebezoeker niet besluit om de cookies te accepteren, dan is dat geen probleem. Het is namelijk mogelijk om gebruik te maken van Enhanced Conversions zonder dat cookies worden geaccepteerd. Dankzij de optie ‘URL-passtrough’ kun je de Google-klik-ID in de URL zetten op iedere pagina. Hiermee wordt de benodigde data alsnog naar Google verstuurd.

De voordelen van Enhanced Conversions

Er zijn verschillende voordelen voor het gebruik van Enhanced Conversions:

  • Het is privacyvriendelijk;
  • De campagnes worden efficiënter en je maakt de impact nog duidelijker;
  • Je kunt conversies registreren die anders niet worden gemeten;
  • Het is een toekomstgerichte feature waarbij first party data wordt gebruikt;
  • De CRM-data kun je gebruiken voor conversies. Er ontstaat een gebruiksvriendelijke oplossing voor het bijhouden van je offline conversies.
  • De klantreis wordt inzichtelijker. Dat komt omdat je een gedetailleerder beeld krijgt van de klantreis. Je ziet hoe gebruikers zich op verschillende apparaten en browsers bewegen, zelfs met verschillende e-mailadressen en gegevens.

Er zijn twee varianten: Enhanced Conversions voor het web en Enhanced Conversions voor leads.

Enhanced Conversions voor leads

Enhanced Conversions voor leads maakt het mogelijk om offline conversies te koppelen aan de online lead. Een aankoop in een fysieke winkel kan daardoor gekoppeld worden aan een advertentie die een klant online zag. De door de gebruiker verstrekte gegevens (zoals e-mailadres of telefoonnummer) worden gebruikt om verkopen en transacties te meten die buiten de website plaatsvinden. Het proces ziet er als volgt uit:

Enhanced Conversions voor web

De Enhanced Conversions voor webvariant is relevant voor de adverteerders die aankopen en gebeurtenissen bijhouden, die online plaatsvinden. Het doel is de verbetering van de online conversies. Het proces ziet er als volgt uit:

Enhanced Conversions instellen

Er zijn drie manieren om Enhanced Conversions te installeren. Welke variant je gebruikt, is afhankelijk van de manier waarop je op dit moment de conversies meet.

  1. Google Tag Manager;
  2. De Google Tag;
  3. Google Ads API.

Goed voorbereid dankzij Enhanced Conversions

1st party data is waardevoller dan ooit. Omdat Google je meer tijd heeft gegeven om je beter voor te bereiden op het verdwijnen van 3rd party data in 2023, is het belangrijk om te beginnen met je 1st party datastrategie. Kun je hulp gebruiken met de Enhanced Conversions? Neem dan contact met ons op, onze Ads-specialisten helpen je graag!

Talenten werven met recruitment marketing

Vorige blog

Waarom is een alt tekst belangrijk voor SEO?

Volgende blog