Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Het is al enkele jaren hét gesprek in de online wereld: de bescherming van onze online gegevens. Met het verbod op thrid-party cookies in 2023, wordt het steeds moeilijker om data te verkrijgen dat gericht is op het adverteren met Google Ads. Daarom kiezen veel bedrijven ervoor om over te stappen op first-party data. Google speelt hier ook op in, met de komst van Enhanced Conversions. We vertellen je in deze blog meer over Enhanced Conversions.
Enhanced Conversions (Verbeterde Conversies) is een feature binnen Google Ads. Met Enhanced Conversions kun je de nauwkeurigheid van de conversiemeting verbeteren. Het doel is dat (automatische) biedstrategieën effectiever worden. De functie is een aanvulling op de bestaande conversietags. Er wordt dus extra data meegestuurd, zoals een e-mailadres, telefoonnummer, postcode en voor- en achternaam. De gegevens die worden verstuurd, bepaal jij. De gehashte conversiegegevens worden van je website naar Google gestuurd.
De privacy van de gebruiker wordt gewaarborgd. Dit komt omdat er gebruik wordt gemaakt van een eenrichtings-hash-algoritme (SHA256) op de first-party klantdata. Deze gehashte gegevens worden vergeleken met ingelogde Google-accounts, om hierdoor je campagneconversies toe te schrijven aan advertentiegebeurtenissen. Denk daarbij aan klikken of vertoningen.
De gegevens die je opstuurt, worden gehasht. Dit betekent dat ze via een protocol worden geanonimiseerd, voordat de gegevens naar Google worden gestuurd. Daarna koppelt Google de hash-gegevens aan bekende gebruikersgegevens. Dit kan alleen als de gegevens beschikbaar zijn. Omdat de gegevens worden gehasht, kunnen ze niet worden ingezien door Google. Daardoor is de methode privacyvriendelijk.
Zonder 3rd party cookies is er veel minder conversie data beschikbaar voor Google. Deze data wordt gebruikt om gebruikers te volgen en te (re)targeten op verschillende apparaten. 3rd party cookies zijn van externe partijen (denk aan Google of Facebook). Deze gegevens implementeer je op je eigen website. 3rd data cookies helpen Google met het opslaan van bezoekersgedrag. Ook wordt het gebruikt voor het bouwen van klantprofielen. Met de data krijgen gebruikers meer gepersonaliseerde advertenties te zien. Het is dus nuttige en handige informatie.
Door Enhanced Conversions is Google minder afhankelijk van andere externe partijen, waar normaal gesproken de conversiedata van werd gebruikt. Er wordt dus een overstap gemaakt van 3rd party data naar 1st party data. Met deze Enhanced Conversions is Google minder gebonden aan externe partijen.
Als een websitebezoeker niet besluit om de cookies te accepteren, dan is dat geen probleem. Het is namelijk mogelijk om gebruik te maken van Enhanced Conversions zonder dat cookies worden geaccepteerd. Dankzij de optie ‘URL-passtrough’ kun je de Google-klik-ID in de URL zetten op iedere pagina. Hiermee wordt de benodigde data alsnog naar Google verstuurd.
Er zijn verschillende voordelen voor het gebruik van Enhanced Conversions:
Er zijn twee varianten: Enhanced Conversions voor het web en Enhanced Conversions voor leads.
Enhanced Conversions voor leads maakt het mogelijk om offline conversies te koppelen aan de online lead. Een aankoop in een fysieke winkel kan daardoor gekoppeld worden aan een advertentie die een klant online zag. De door de gebruiker verstrekte gegevens (zoals e-mailadres of telefoonnummer) worden gebruikt om verkopen en transacties te meten die buiten de website plaatsvinden. Het proces ziet er als volgt uit:
De Enhanced Conversions voor webvariant is relevant voor de adverteerders die aankopen en gebeurtenissen bijhouden, die online plaatsvinden. Het doel is de verbetering van de online conversies. Het proces ziet er als volgt uit:
Er zijn drie manieren om Enhanced Conversions te installeren. Welke variant je gebruikt, is afhankelijk van de manier waarop je op dit moment de conversies meet.
1st party data is waardevoller dan ooit. Omdat Google je meer tijd heeft gegeven om je beter voor te bereiden op het verdwijnen van 3rd party data in 2023, is het belangrijk om te beginnen met je 1st party datastrategie. Kun je hulp gebruiken met de Enhanced Conversions? Neem dan contact met ons op, onze Ads-specialisten helpen je graag!