Jaarlijks staat het tegenwoordig op het programma: Digital Marketing Live, georganiseerd door Emerce, in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Meer dan 100 sprekers verspreid over 6 podia. Actuele trends worden besproken (lees: AI), maar ook handige insights uit business cases en paneldiscussies worden gedeeld. Veel te leren dus. We nemen je mee in de belangrijkste speerpunten van dit evenement.
Speerpunt 1: SEO verandert
Met de komst van AIO was het al duidelijk, maar daar blijft het niet bij. SEO zoals we het kennen is verleden tijd, er gaat veel verandering in komen. Een goed voorbeeld daarvan is AI Mode, dat al is uitgerold in de Verenigde Staten, waarin Google nog specifieker antwoord geeft op vragen, met bronnen. Het gevolg: een klik wordt nog zeldzamer.
Dit betekent tegelijkertijd dat branding nóg belangrijker wordt. Je gezicht laten zien, je kunt er niet meer onderuit. SEO & Content Marketeer Chantal Smink laat zien dat ook dit steeds belangrijker is binnen Google: zoekresultaten laten steeds meer video’s zien. SEO en AI expert Etienne Donicie vult hierop aan dat ook ChatGPT video’s als antwoord laat zien. SEO verandert dus: niet langer Search Engine Optimization, maar Search Everywhere Optimization.
Speerpunt 2: Full-funnel Ads voor duurzame groei
Veel marketeers zijn geneigd om vooral de focus onder in de funnel te leggen, maar dit is geen duurzame manier van werken. Investeren in de top-funnel daarentegen werkt als een speer! Door hier het hoogste budget in te stoppen, focus je niet alleen op sales-activation, maar op een duurzame relatie. Klanten worden constant getriggerd en blijven je terugvinden, waardoor je constant top-of-mind bent.
Speerpunt 3: TikTok Shop komt eraan
Adverteren via TikTok is al langere tijd mogelijk, maar in de Verenigde Staten gaan ze een stap verder: TikTok Shop is hier namelijk gerealiseerd. Deze nieuwe marketplace maakt het mogelijk om direct te kopen vanuit TikTok. Producten die je in een video ziet, kun je nu direct in je winkelwagen plaatsen, iets wat vooral een jongere doelgroep erg snel geneigd is om te doen.
Je social strategie verandert hierdoor. Organische posts worden steeds belangrijker, maar ook samenwerkingen met creators. Denk aan creatieve livestreams, maar ook opvallende posts of informatieve lijstjes, waarin jouw product of dienst wordt aangeraden. Met de juiste urgentie doorloop je de funnel opeens een stuk sneller!
Speerpunt 4: AI kan ook ethisch
Met AI is van alles mogelijk, maar er komt ook vaak een flinke dosis kritiek op. Zo is het niet duurzaam en wordt het ook voor veel doeleinden gebruikt die niet per se ethisch zijn. BNNVARA laat zien dat het ook wél ethisch kan zijn, met hun nieuwe Virtual Human: Virtual Bart. 22 jaar na het overlijden van Bart de Graaff brengen ze hem virtueel terug tot leven, op een ethische wijze: volledig in samenwerking met de familie de Graaff en enkel met AI-tools die ook ethisch te werk gaan. Het resultaat mag er zijn: Virtual Bart geeft precies antwoord zoals de echte Bart dat ook had gedaan.
AI dus, maar ook juist de mens
Waar AI het belangrijkste onderwerp van de dag is, concludeert ook vrijwel elke sessie hetzelfde: de rol van de marketeer is nog altijd even belangrijk. Misschien niet meer op dezelfde manier, maar daardoor niet minder belangrijk. Een flexibele houding en de juiste dosis kennis is hierin belangrijk; iets wat bij ons altijd hoog in het vaandel staat.