Google Shopping
Kom onder de aandacht met Google Shopping! Er zijn meerdere manieren om een hoge positie in Google te veroveren, maar er is geen dienst die visueel adverteren zo sterk combineert met tekst als Google Shopping. Met Google Shopping sta jij altijd (betaald) bovenaan de zoekopdracht, waar je jouw product en prijs laat zien en dus direct de concurrentie aangaat. Benieuwd wat Google Shopping voor jou kan betekenen? Traffic Today legt het voor je uit!
Benieuwd naar jouw kansen?

De voordelen van Google Shopping
Directe vertoning in Google
Meer verkeer naar je webshop
Verhoogde naamsbekendheid
Een visuele manier van adverteren trekt de aandacht
Inzetbaar tijdens alle stappen van de Customer Journey
Mogelijk om te combineren met andere advertentiesoorten
Wat is Google Shopping?
Als je een zoekopdracht doet in Google, verschijnen er verschillende resultaten. Voor de meeste zoekers geldt dat ze alleen kijken naar dat wat bovenaan staat. In de meeste gevallen zijn dit advertenties d.m.v. Google Shopping. Er worden producten getoond, inclusief prijs, van verschillende webshops. Doordat er bij deze producten ook een foto van het product staat, trekt dit de aandacht van veel mensen. De mogelijkheid om op deze manier te adverteren ligt er ook voor jouw webshop, door de koppeling met Shopping te maken!
In feite is Google Shopping dus geen webshop, maar een CSS. Dit staat voor Comparison Shopping Service. Het is niet mogelijk om hier direct een aankoop te doen; de beste opties worden met elkaar vergeleken. Vanaf je advertentie wordt een geïnteresseerde gelijk naar de productpagina op je webshop gestuurd, waardoor de kans op aankoop gigantisch toeneemt.
Hoe maak je een Google Shopping campagne?
Als jij al ervaring hebt met Google Ads, zal het niet lastig zijn om een campagne binnen Google Shopping aan te maken. Om je op gang te helpen, hebben we de zes stappen die je hiervoor moet doorlopen op een rijtje gezet.
Stap 1 – Campagne aanmaken
Stap 2 – Campagnedoel kiezen
Stap 3 – Koppeling met Google Merchant Center maken
Stap 4 – Advertentoevoorkeuren kiezen
Stap 5 – Advertentiegroep aanmaken
Stap 6 – Monitoren
Google Merchant Center: het centrum van succes
We benoemden het al een paar keer: het belang van Google Merchant Center. Dit belang is gigantisch. Sterker nog, wanneer jij geen account aanmaakt in dit Merchant Center, is het onmogelijk om gebruik te maken van Google Shopping, aangezien deze koppeling een essentieel onderdeel hiervan is.
In het Merchant Center van Google deel je verschillende informatie over je bedrijf. Zo geef je een uitgebreid overzicht van alle aanwezige producten, inclusief productinformatie, maar geef je ook informatie over jezelf als bedrijf, zoals je leveringsmethoden en de tarieven die je hanteert. Dit klinkt misschien als heel veel werk, maar de kans dat jouw CMS een productfeed kan inladen is erg groot. Deze feed kun je kopiëren en plakken in het Merchant Center, waardoor je productlijst in ieder geval altijd op orde is.
Overigens gebruik je het Google Merchant Center niet alleen om je advertenties vorm te geven, maar ook om deze te monitoren. De resultaten van je campagnes worden namelijk in een overzichtelijk dashboard geplaatst, waardoor jij direct van je successen op de hoogte bent.
Nieuwsgierig geworden hoe we jou kunnen helpen?
Weten waar er nog winst te behalen valt? Met onze gratis audit weet je het. Vraag hem nu vrijblijvend aan.
Zij gingen je voor
De 11 vereisten binnen de Google Shopping Feed
Om gebruik te maken van het Google Merchant Center, moet je een productfeed ontwikkelen. Deze Shopping Feed kent 11 essentiële onderdelen:
- JID: van elk product dien je een uniek ID door te geven
- Titel van het product
- Productomschrijving: vertel wat je product precies inhoudt
- Landingspagina van het product
- Prijs van het product
- URL van de afbeelding
- Beschikbaarheid: is het product momenteel aanwezig in je webshop?
- Merk van het artikel
- Het Global Trade Item Number (GTIN) van het product
- Staat van het artikel: is het nieuw of al eerder gebruikt?
- Google Product Categorie
Zoals we eerder ook benoemden, heeft vrijwel elke CMS de mogelijkheid om een productfeed voor je te ontwikkelen. Toch adviseren we om je producten goed te controleren op de zojuist genoemde vereisten: als er ook maar één mist, kan het product niet aangeboden worden via Google Shopping.
De kracht van Performance Max
Binnen Google Shopping heb je de keuze uit twee campagnesoorten: je reguliere campagne-indeling, of een campagne-indeling volgens Performance Max. Deze laatste optie zorgt voor veel extra’s die je helpen je campagne te optimaliseren, samen met een handvol extra kansen die je kunt benutten. We sommen een paar van de voordelen van Performance Max voor je op.
Extra kanalen
Biedstrategie
Advertentiemateriaal
Nieuwe klanten bereiken
Welke e-commerce voor Google Shopping?
Een vraag die veel mensen hebben over Google Shopping is welke e-commerce systemen er allemaal op toegepast kunnen worden. Het antwoord is gelukkig dat vrijwel alles mogelijk is, zo lang je hiernaast maar gebruik maakt van het Google Merchant Center. Je downloadt hiernaast een simpele plug-in, die verschilt per CMS.
- Magento: de koppeling tussen Google Shopping en Magento kan gemaakt worden door verschillende plug-ins, bijvoorbeeld Amasty.
- Shopify: voor deze koppeling heeft Google zelf een plug-in, die je via Shopify zelf kunt downloaden.
- Overig: maak jij gebruik van een andere CMS, neem dan gerust contact op met één van onze specialisten en laat je informeren over welke plug-ins zij aanraden.
Tips voor Google Shopping
Om jou op gang te helpen met Google Shopping, hebben we een paar tips voor je die je direct kunt toepassen.
- Gebruik goede foto’s: een potentiële klant komt bij jou advertentie terecht door een gerichte zoekopdracht. Je kunt op dit moment je onderscheiden op twee vlakken: een goede prijs of een goede foto. Omdat een goede prijs concurrentie oplevert, raden wij aan te investeren in een goede foto, zodat jouw product sneller wordt gekozen.
- Adverteer dubbel: dit klinkt misschien raar, maar wanneer jij gebruik maakt van Google Shopping creëer je de unieke mogelijkheid om meerdere keren te verschijnen in één zoekopdracht. Je staat namelijk bovenaan met een webshop advertentie, maar zorgt er d.m.v. zoekmachine adverteren ook nog voor dat je met een tekstadvertentie op de tweede plek staat. De klant kan niet meer om jou heen!
- Richt je campagne strategisch in. Een goede campagne begint altijd met een sterke strategie. Hierin staan gegevens over je doelgroep, maar ook over jou en je prestaties. Je doelstellingen heb je middels je strategie helder voor ogen, waardoor jij precies weet hoe je je Shopping-campagnes het best inricht.
Google Shopping uitbesteden bij Traffic Today
Wil jij zeker weten dat je met deze dienst je doelstellingen haalt, dan is Google Shopping uitbesteden bij Traffic Today een slimme keuze. Bij ons kies je niet alleen voor een groot team vol enthousiaste experts, maar ook voor een intense samenwerking. Hierdoor weet je precies wat je van ons kunt verwachten en zorgen wij ervoor dat we altijd handelen volgens jouw filosofie. Daarnaast leveren we een kritische blik, door bijvoorbeeld te vragen of Google Shopping wel echt de juiste dienst voor jou is, of dat we toch een andere dienst aan je doelstellingen koppelen.
Veelgestelde vragen over Google Shopping
Hoe werkt Google Shopping?
Wat kost Google Shopping?
Bestaat Google Smart Shopping nog?
Hoe optimaliseer je Google Shopping?
Hulp nodig bij Google Shopping?
Ben je benieuwd wat we zoal voor jou kunnen betekenen? Neem dan gelijk contact op met één van onze specialisten! We plannen een kennismakingsgesprek met je in en beginnen zo snel mogelijk met mooie campagnes.
Ons team staat
voor je klaar