PR linkbuilding
Verspreid je naam via persberichten! Ben jij op zoek naar een waardevolle manier om linkbuilding toe te passen? PR linkbuilding is dan dé dienst waar jij naar op zoek bent! Met PR linkbuilding verspreid je je naam niet via blogs op een willekeurige website, maar via persberichten op hoogwaardige nieuwswebsites. Dit betekent meer bereik en dus meer verkeer naar jouw website!
Benieuwd wat PR linkbuilding voor jou kan betekenen? Lees snel verder of neem contact op met één van onze specialisten!
Benieuwd naar jouw kansen?

Wat is public relations linkbuilding?
Normaliter is linkbuilding een proces waarin je interne en externe links verzamelt naar verschillende pagina’s op jouw website. Hierdoor verzamel je waarde en autoriteit, waardoor Google je hoger beoordeelt in hun zoekresultaten. Met een slimme strategie zorg jij ervoor dat al je belangrijkste pagina’s op deze manier een goede SEO-positie pakken, vooral als jij aan deze strategie ook public relations linkbuilding toevoegt!
Met PR linkbuilding doe je in principe hetzelfde als met reguliere linkbuilding, maar er is één groot verschil: jouw links worden geplaatst op hoogwaardige nieuwswebsites in plaats van een willekeurige website met domeinautoriteit. Dit betekent automatisch ook dat je links worden verpakt in een persbericht, waardoor jouw dienst of product als nieuwswaardig wordt gepresenteerd. De lezers van het persbericht maken zo kennis met jouw naam in een serieuze toon, wat zorgt voor een hoger succesratio.
Misschien twijfel je of jouw producten of dienst wel geschikt zijn voor PR linkbuilding. Deze twijfels zijn volledig onnodig: met de juiste insteek kan elk bedrijf namelijk gebruik maken van deze dienst. Het zal per bedrijf verschillen wat de insteek van het persbericht zal zijn en ook waar het geplaatst zal worden, maar door de juiste linkbuilding strategie te hanteren, zorg je ervoor dat jouw persbericht veel bekeken zal worden en dat daardoor veel nieuwe klanten geïntroduceerd worden aan jouw merk.
Of je nu de focus legt op de grote nationale nieuwswebsites of juist je naam probeert te vestigen onder lokale couranten: met public relations linkbuilding zorg jij ervoor dat je op een interessante manier onder de aandacht komt. Voorbeelden van mogelijke persberichten zijn het openen van een nieuw filiaal, het op de markt brengen van een nieuw product of een mooie deal die je hebt gemaakt met één van je partners. Dingen die voor jou als normaal lijken, hebben soms wel degelijk nieuwswaarde. Aan jou om dit ook te benutten!
Digital PR: een vergroot bereik
Stel je voor: jij leest je lokale krant online en scrolt langs een bericht over een bedrijf in de buurt dat iets op de markt brengt waar jij interesse in hebt. Natuurlijk begin je het te lezen en nadat je het bericht uit hebt, zie je een link naar de website van dit bedrijf. Een logische vervolgstap is om te klikken op deze link, vooral als het persbericht erin geslaagd is jou te enthousiasmeren.
Je bent niet de enige met deze gedachtegang, wat gelijk de kracht van digital PR (newsjacking) laat zien. Wanneer jij je persbericht op de juiste manier weet te formuleren, weet je automatisch je bereik te vergroten. Je stelt jezelf namelijk op een unieke manier voor aan een nieuw publiek. De succesfactor zit hem in het feit dat mensen die je bericht lezen ook automatisch geïnteresseerd zijn. Slimme targeting dus!
Wanneer jij het meeste uit PR linkbuilding wilt halen, is het goed om na te denken over welk kanaal je gebruikt om je persbericht te delen. Natuurlijk moet het platform passen bij je boodschap, maar je moet ook nadenken over de mensen die het gaan lezen. Zo betekent een groter platform niet direct een hoger succesratio, aangezien een kleiner platform met een passende doelgroep beter zal aanslaan. Dus, ga jij lokaal of nationaal?
Persberichten schrijven: het begin van digital PR linkbuilding
Nu je weet wat digital PR linkbuilding voor jou kan betekenen is het tijd om de pen op papier te zetten en je eerste persbericht te schrijven. Hierbij is het goed om op te letten op bepaalde eisen, aangezien een persbericht niet zo maar gepubliceerd wordt. Waar je normaal gesproken begint met een pakkende introductie, is het bij een persbericht zaak dat je oprolbaar schrijft. Dit betekent dat de informatie die je geeft per informatie minder belangrijk wordt. Natuurlijk benoem je geen irrelevante zaken, maar de eerste alinea moet altijd de kern bevatten.
Zodra je persbericht geschreven is, deel je hem met de juiste journalisten. Het is mogelijk dat zij het persbericht nog enigszins aanpassen, waardoor het extra belangrijk is dat jij zo straight-to-the-point mogelijk bent. Zo weet je zeker dat de essentie van je artikel intact blijft. Uiteraard mag je het persbericht controleren voordat deze geplaatst wordt, dus een kritische blik is aangeraden.
Hoe schrijf je een persbericht?
Om je te helpen met het schrijven van je eerste persbericht, geven we je een paar tips die je kunt toepassen!
- Niet langer dan een A4: dit is eigenlijk de standaard maximum van een persbericht. Hierdoor verzeker je dat de lezer aandachtig blijft lezen en uiteindelijk de link naar jouw website vindt.
- Maak je persbericht oprolbaar: de belangrijkste informatie staat bovenaan, de minst belangrijke staat onderaan. Dit biedt de redactie de mogelijkheid om niet je gehele persbericht te gebruiken en toch nog de belangrijkste informatie te behouden
- Schrijf nieuws, geen blog. Je hoeft in een persbericht niets mooier proberen te maken dan dat het daadwerkelijk is. Hierdoor wordt het minder realistisch, iets wat je juist graag wil in een persbericht.
Veelgestelde vragen over PR linkbuilding
Hoe werkt PR linkbuilding?
Deze nieuwsbronnen zijn vaak websites met een hoge domeinautoriteit, maar ook met een hoge betrouwbaarheid. Wanneer jouw website wordt benoemd op een dusdanige website, vergroot je dus zowel je eigen domeinautoriteit als het verkeer naar je website. Twee vliegen in één klap, die allebei erg goed van pas komen!
Welke andere linkbuilding methodes heb ik naast PR linkbuilding?
– Interne linkbuilding: je bouwt je website op zodat er een logische boomstructuur ontstaat. Op elke pagina link je door naar andere pagina’s, waardoor voor een gebruiker alle relevante informatie te vinden is en de duur van het bezoek aan je website langer wordt.
– Externe linkbuilding: hierbij schrijf je linkbuildingblogs, met daarin anchor links. Deze blog worden geplaatst op relevante websites met een hoge domeinautoriteit. Google indexeert de link naar jouw website en beoordeelt jouw pagina hierdoor automatisch als beter.
– Internationale linkbuilding: bij Traffic Today maken we een specifieke dienst voor bedrijven die naar het buitenland willen treden met hun website. In principe bevat internationale linkbuilding alle hierboven genoemde linkbuildingmethodes, dus zowel interne-, externe- als PR linkbuilding. We koppelen je hierbij aan een goed linkbuildingnetwerk, waardoor je sneller waardevolle connecties maakt.
Hoe vind ik goede onderwerpen voor mijn digital PR?
Op wat voor manier worden mijn persberichten onder de aandacht gebracht?
Hulp nodig bij PR linkbuilding?
Wij denken graag met je mee over strategische kansen om via waardevolle PR-linkbuilding sterke backlinks te realiseren. Of je nu liever belt, mailt of afspreekt op locatie, we maken het je graag makkelijk. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.
Ons team staat
voor je klaar