Case
Hoe succesvolle e-mailmarketing tot meer abonnees leidde
Webshop gespecialiseerd in bodywear
Case
Webshop gespecialiseerd in bodywear
Het startpunt van de campagne was de wens om überhaupt te beginnen met e-mailmarketing. Kansen genoeg voor Underwear District, maar voor we van start konden gaan was er nog wat werk aan de winkel. Het aantal nieuwsbriefinschrijvers was erg laag, dus de eerste focus lag op het aantrekken van nieuwe abonnees. En dat is gelukt, want inmiddels bestaat de database uit een groot aantal geïnteresseerden! Ook alles uit e-mailmarketing halen?
Het STDC-model is een marketingmodel dat is ontworpen om de klantreis te begeleiden, van de eerste kennismaking met een merk tot aan het onderhouden van een langdurige relatie. Dit model verdeelt de klantreis in vier fasen, elk met een specifieke focus en aanpak.
Waarbij we in de See- en Think fase vooral de hoofdvragen van de studenten beantwoorden, om ze verder te helpen in het keuzeproces, focussen we ons bij de Do-fase op open avonden en oriëntatie momenten. In deze fase geven we aankomende studenten steeds meer informatie over het aanmelden bij een opleiding, waarna we ze in de Care-fase adviesgesprekken aanbieden.
Zoals gezegd begon het proces bij de wens om e-mailmarketing in te gaan zetten. Na een intake kwamen we uit op de beste e-mailmarketingsoftware voor de webshop van Underwear District: Reloadify. Hiermee kon de Lightspeed-shop eenvoudig en snel gekoppeld worden en kon er binnen no-time gestart worden met de eerste automatische mailings, waaronder de welkomstcampagne.

De uitdaging was tweeledig. Enerzijds moesten er meer nieuwsbriefinschrijvers aangetrokken worden, maar aan de andere kant moest dit ook passen binnen een langetermijnstrategie. Er moet tenslotte een duurzame relatie met de klant worden opgebouwd na de aanmelding.

Het opbouwen van de campagne begint bij het uitdenken van de juiste flow. Waar begint het, wat zijn de contactpunten en wanneer is de flow of reis ‘ten einde’? Vervolgens moet er gedacht worden over de doelgroep en de manier waarop je hiermee communiceert. Daar zijn de onderstaande stappen uit voortgekomen.

Om de welkomstcampagne onder de aandacht te brengen, is er een inschrijfmogelijkheid nodig. In dit geval kozen we voor een pop-up op de website die na 10 seconden tevoorschijn komt. Die 10 seconden is lang genoeg zodat het de bezoeker niet direct compleet overvalt, maar kort genoeg om de bezoeker zo snel mogelijk tot de gewenste actie aan te zetten. In de pop-up wordt kort en duidelijk aangegeven wat de klant kan verwachten (korting op de eerste bestelling) en wat wij van de klant verwachten (het invullen van de naam en het e-mailadres). In de pop-up is getest met meerdere afbeeldingen, waarna onderstaande afbeelding uiteindelijk het best werkt. Naast de pop-up was er al een inschrijfveld aanwezig op de website, die dezelfde welkomstcampagne triggert.
De pop-up kan natuurlijk nog niet live als er nog geen mail is om te versturen. En die mail heeft ook een trigger nodig, een reden om verstuurd te worden. Deze trigger is ingesteld op het invullen van het formulier en/of het aanmelden voor de nieuwsbrief. De klant ontvangt dan één minuut na aanmelding een mail.
Voor de mail zijn twee versies opgemaakt om mee te A/B testen. De test zat ‘m hierbij in de onderwerpregel en de pre-header. De resultaten werden dan ook vergeleken op het open ratio. Bij beide opties is bewust gekozen voor personalisatie op basis van de voornaam, dit heeft bewezen effect op het resultaat van je mails.
Bij versie A is de onderwerpregel: [Naam], welkom bij Underwear District – met als pre-header: Krijg direct 10% korting op je eerste bestelling.
Bij versie B is de onderwerpregel: Welkom [naam], fijn dat je er bent! – met als pre-header: En om je welkom te heten krijg je 10% korting op je eerste bestelling.
Uiteindelijk werkt versie B het best, met een open ratio van 84% ten opzichte van 71 bij versie A. Versie B is dan nu ook de versie die gebruikt wordt.
Nu het voorbereidende werk voor de mail is gedaan moet de mail ontworpen worden. Hierbij is wederom gekozen voor een korte en bondige boodschap. We heten de klant welkom en wijzen hem/haar op de kortingscode en hoe en hoelang die te gebruiken is. Om het de klant vast makkelijker te maken zijn in de welkomstmail vast enkele populaire producten meegenomen.
Zoals je ziet staat er een unieke kortingscode in de mail. Die worden aangemaakt in Reloadify en direct gekoppeld aan de Lightspeed webshop van Underwear District. Bij het instellen kunnen gelijk de regels en voorwaarden meegegeven worden, zoals de geldigheidsduur (30 dagen), het minimale bestelbedrag (€20,-) en het aantal keer dat iemand gebruik mag maken van de korting (1 keer).
Om het aantal inschrijvingen nog wat verder op te stuwen is er in de tussentijd een social campagne opgestart, om ook daar nieuwe inschrijvers te werven. Hiervoor is een speciale landingspagina aangemaakt, in de stijl van de rest van de welkomstcampagne. Ook het invullen van dit formulier triggert de mail. Bovendien is hier een losse ‘tag’ aan meegegeven die het mogelijk maakt te herkennen of een klant zich via deze campagne heeft aangemeld.
Omdat niet alle mensen met een kortingscode ook daadwerkelijk overgaan tot een aankoop is een remindermail ingesteld. Die mail herinnert de klant eraan de kortingscode te gebruiken voordat die verloopt. De mail wordt vijf dagen voor het verlopen van de code verstuurd, zodat de klant nog genoeg tijd heeft om te bestellen.
2.5M
Impressies
2.8K
Aanmeldingen voor open dagen
850K
Unieke personen bereikt
De eerste twee maanden van de campagne in percentages:
– 73% stijging in het aantal nieuwsbriefinschrijvers
– 42% van mensen die zich aanmelden gaat over tot aankoop
– Open ratio van 78,2% gemiddeld (variant A 71,43% & variant B 84,78%)
Een mooi resultaat voor de eerste twee maanden, maar bij e-mailmarketing is het ook belangrijk om continu te blijven monitoren, bijsturen en aanpassen. En ook de software blijft zich ontwikkelen. Zo heeft Reloadify sinds kort de optie om complete klantreizen uit te werken in de module ‘Flows’. Dit maakt het mogelijk om een complete onboarding in te stellen. Bij elke vervolgstap wordt hierbij gekeken naar het gedrag van de klant. Zo blijft het niet bij het versturen van een welkomstmail en een remindermail, maar kan ook direct de klantreis na het plaatsen van de eerste bestelling worden vormgegeven. Van het opvragen van een beoordeling tot het geven van simpele gebruikstips als ‘Hoe was ik mijn nieuwe boxers?’. Vervolgens kun je in de flow ook eenvoudig mensen overtuigen terug te keren, door te sturen op herhaalaankopen of door de loyaliteit van een klant te belonen. Kortom: hier liggen nog legio kansen voor Underwear District, die het komende jaar benut gaan worden!
Benieuwd hoe wij jouw bedrijf kunnen laten groeien met gerichte online marketingcampagnes? Wil je meer leads genereren en je naamsbekendheid vergroten? Ons ervaren team staat klaar om je te helpen!