Top1Toys

Ruime groei door betere focus

Bekijk de case
case-top-particles
Top1Toys
Top1Toys
Top1Toys
Top1Toys

Top1Toys bestaat al ruim 20 jaar en staat voor service, advies en kwaliteit. De speelgoedwinkel heeft een groot assortiment speelgoed. In het voorjaar van 2019 zijn we begonnen aan de campagne en hebben we dit samen opgepakt met webbouwer Stimmt. De focus lag op het verhogen van de omzet en om het percentage online omzet via SEO te vergroten

SEO strategie

We zijn de campagne begonnen met het optimaliseren van de technische kant, omdat de basis nog niet goed stond. Dit had direct resultaat, maar we zagen we ook dat een groot gedeelte te optimaliseren viel door met een duidelijke site structuur te gaan werken. Voorbeeld: de webshop was wel vindbaar op /lego en op productspecifieke pagina, maar niet op Lego Brandweer, omdat dit zoekwoord werd gevonden door een filter. Filterpagina’s waren niet indexeerbaar door Google, dus zijn we bezig geweest om de structuur zo op te zetten dat /lego/brandweer ook geïndexeerd kon worden.

Met dit traject zijn we nu nog bezig, maar we zien dat we door de technische aanpassingen en contentuitbreiding van de webshop al steeds beter vindbaar worden. Ook het percentage van de omzet dat uit SEO gegenereerd wordt is gegroeid, omdat we niet breder vindbaar worden maar wel steeds beter vindbaar op belangrijke zoekwoorden.

Als we kijken naar de cijfers dan zien we een stijging in het organische verkeer van 81% in vergelijking met het jaar ervoor.

Doelstelling

De SEO werkzaamheden hebben we uitgevoerd ten behoeve van de doelstelling; 10% meer omzet uit online kanalen ten opzichte van het vorige jaar. We hebben in Google Data Studio een overzicht bijgehouden met de omzet en daarin zien we dat de tweede helft van het jaar het meeste heeft bijgedragen aan de groei.

Topzoekwoorden stijgen

Op het zoekwoord ‘Barbie’ en bijvoorbeeld ‘Barbie speelgoed’ worden we gevonden op dezelfde URL. Daarom hebben we dit technisch geoptimaliseerd. Aan het begin van de campagne stonden we op positie 37 (1 juni 2019), we staan momenteel op positie 4 tot 7. Daartussen schommelen we op een zoekwoord met 40.500 zoekvolume per maand. Door deze technische aanpassingen worden we dus steeds beter zichtbaar op zoekwoorden met een hoog zoekvolume.

Meeste aandacht op het belangrijkste moment

Naast de SEO-campagne is de SEA-campagne ook een belangrijk focuspunt. In de periode oktober t/m december gaat de omzet extreem hard omhoog, waarbij in november 10x zoveel omzet wordt gehaald dan tijden een normale maand. Dit komt door black friday, Sinterklaas en kerst. Tijdens die piekmomenten zetten wij strategisch bepaalde campagnes in. Bijvoorbeeld campagnes met producten van 0 tot 5 euro in begin van de Sinterklaas periode, dat zijn immers goedkope schoenkadootjes. Wanneer de tijd dan verstrijkt gaan we meer focussen op de duurdere cadeaus die mensen gaan aanschaffen. Hier kijken we op dagniveau, op basis van data in het verleden. Dit is dus een hele dynamische advertentiemix die op dagniveau verschilt en waar we bijvoorbeeld snel kunnen identificeren als bepaalde kado’s ”hot” zijn. Door die werkwijze wisten we in 2019 64% meer omzet binnen te halen in november en ging de ROAS met 20% omhoog.

ROAS stijging door automation

In 2020 zijn we stapsgewijs Smart Bidding en smart campagnes gaan implementeren, waarbij we werken met een campagne structuur die inspeelt op bepaalde thema’s en merken. Wanneer wij (op basis van Ads data) of de klant (op basis van marktkennis) zien dat een bepaald thema ”hot” wordt, zijn we in staat daar snel op te schalen. Waardoor we dan maximaal kunnen profiteren van het moment. Voorbeelden van zulke momenten zijn:

  • Spelletjes en puzzel hype tijdens corona
  • Lego hype rondom het programma lego masters
  • Extreem warm weer voor waterspeelgoed

Dat laatste hebben we ook deels weten te automatiseren door actuele weerdata aan productfeeds te koppelen. Door de implementatie van smart campagnes gecombineerd met de thema’s weten we uit het huidige budget maximaal rendement te halen. T.o.v. vorig jaar is de ROAS met 350% toegenomen!

Wij maken het mogelijk

Chantal Sanders

Online Marketeer

Wilco Mulder

Advertising Marketeer | Head of Advertising

Marc Receveur

SEO Marketeer

Pascal Eskes

Senior Online Marketeer | Operations Manager

Niek van Pijkeren

Online Marketeer

cta-employee-particles
Marc staat voor je klaar!
Heb je een vraag?

Sfeer.nl

Vorige case

HekwerkOnline

Volgende case

Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.