Blog - 20 oktober 2021

Wat leveren like, deel en winacties op? De ultieme test

Geschreven doorEva Onze ervaren Content Marketeer | Head of Content

Like deze post, deel het bericht en win een nieuwe laptop. Of een fiets. Of een keukenrenovatie. Je kunt het zo gek niet bedenken of er zijn wel like, deel en winacties voor opgezet. Het doel? Meer bereik op social media genereren. Het resultaat? Lang niet altijd gewenst.

Hoewel een like, deel en winactie op papier een slimme strategie lijkt om snel meer volgers aan je account te binden, valt dit in de praktijk vaak tegen. De strategie om gebruikers te vragen je bericht te liken en delen binnen hun netwerk geeft je account in theorie een boost, zeker wanneer je ze ook nog de voorwaarde stelt om je account te volgen. Toch werkt het tegenwoordig niet meer zo makkelijk. In dit blog duiken we dieper in de theorie achter like, deel en winacties op social media en kijken we kritisch naar de effectiviteit om te bepalen of deze marketingmethode de moeite waard is.

De strijd tegen like, deel en winacties

Waar een like, deel en winactie voor jou interessant kan lijken en zelfs voor indrukwekkende resultaten kan zorgen, waarderen socialmediaplatformen als Facebook of Instagram deze stunts minder. Sterker nog; dergelijke acties worden tegenwoordig afgestraft door de posts actief te onderdrukken in het bereik. Kortom, Facebook zorgt ervoor dat like, deel en winacties met behulp van machine learning minder mensen bereiken dan voor deze maatregel het geval was.

Waarom facebook dit doet? Eigenlijk is de reden hiervoor heel simpel. Platformen als Facebook en Instagram willen dat je content te zien krijgt van je vrienden; het gaat niet voor niets om sociale media. Zodra like, deel en winacties de newsfeeds van gebruikers overspoelen, wordt de feed minder sociaal en dus minder relevant. De platformen willen dus voorkomen dat gebruikers afhaken omdat de content die ze te zien krijgen niet meer aansluit op hun verwachtingen en behoeften. Best logisch, toch? Maar waarom kiezen bedrijven er dan toch voor om like, deel en winacties in te zetten? We namen de proef op de som.

Traffic Today like, deel en winactie

Om onze Facebookpagina extra onder de aandacht te brengen – en om zelf te ondervinden wat het effect van deze vorm van marketing is – hebben we onze eigen like, deel en winactie opgezet. We verlootten drie keer en Google Home onder de likers en delers van onze post.

Het stappenplan

Om niet volledig blanco in het experiment te stappen en toch een beetje houvast te hebben, stelden we een stappenplan op.

1. Target bepalen

Allereerst maakten we een nulmeting: hoeveel volgers hadden we op het moment van beginnen? Het verhogen van dit aantal werd ons doel. Concreter nog: we zouden drie Google Homes weggeven zodra onze teller op 8000 pagina-vind-ik-leuks zou staan. De voorwaarden om mee te doen waren dan ook het liken van onze pagina en een reactie te plaatsen onder de post. Op deze manier zou onze post ook in het netwerk van vrienden terechtkomen. Het doel was bepaald; op naar stap twee.

2. Promoten

De eerste twee dagen dat de actie online stond, ontvingen we wel wat reacties, maar de post ging – om in de socialmediatermen te blijven – nog niet viral. We besloten daarom om de actie extra uit te lichten en te promoten. Het voordeel hieraan is dat je zelf kunt aangeven bij wie de advertentie verschijnt in het nieuwsoverzicht. We besloten te kiezen voor een doelgroep van 18-50 jaar met de onderstaande interesses:

3. Resultaten

Nadat onze advertentie goedgekeurd was, zagen we dat steeds meer mensen deelnamen aan de winactie. Uiteraard bleven we onze actie in de gaten houden en resultaten analyseren om hier conclusies uit te kunnen trekken. De meest opvallende resultaten waren de volgende:

  • Winactie accounts

Opvallend was het aantal accounts dat speciaal was aangemaakt voor de deelname aan winacties. Deze mensen hebben dus een ‘normaal’ account waarmee ze interactie hebben met hun sociale netwerk en een winactie-account waarmee ze reageren op winacties op Facebook. Deze mensen zoeken waarschijnlijk gericht op ‘winactie’ maar zijn echter minder relevant voor het liken van je pagina omdat ze niet per definitie binnen de doelgroep passen.

  • Oudere berichten

Ook zagen we dat hoe meer mensen ons begonnen te volgen, hoe meer onze oudere berichten geliket werden. Dit laat zien dat we toch een deel van onze beoogde doelgroep wisten te bereiken en aanvullende relevante content hebben geplaatst die aansloot op de interesses van deze groep.

  • Flink vaak gedeeld

Wat ons verder opviel was dat de actie maar liefst 251 keer gedeeld is terwijl dit helemaal niet in de voorwaarden stond. Bovendien heeft een groot deel van de deelnemers alleen een reactie achtergelaten en onze pagina niet geliket. Blijkbaar leggen mensen bij een winactie gelijk een link dat ze de actie moeten delen, terwijl dit niet het geval is. Overigens is dit wel positief voor ons; hierdoor had onze actie meer bereik.

  • 800 vind-ik-leuks

Na twee weken tikten we de 800 pagina vind-ik-leuks aan. Het ging zelfs zo goed dat we over ons vastgestelde target gingen. Tijd dus om de prijzen te verloten. We besloten alle namen van de deelnemers op briefjes te schrijven en deze in een box te doen. Uiteraard hebben we gecheckt of de deelnemers daadwerkelijk onze pagina hebben geliket. Dit kun je als volgt doen:

  • Ga naar de instellingen van je bedrijfspagina
  • Klik op personen en andere pagina’s
  • Vul in de zoekbalk de persoon in die meedoet aan de actie

Uit de mensen die meededen, trokken we drie winnaars uit de doos. Van de verloting deelden we een filmpje via onze Facebookpagina.

  • Stagnatie van de likes

Nadat de prijsuitreiking had plaatsgevonden zagen we dat er mensen onze pagina gingen unliken. De eerste dag hebben zo’n 30 mensen dit gedaan. Hierna bleef het aantal vrijwel stabiel.

Wat levert een like, deel en winactie op?

We hebben dankzij de winacties binnen een korte tijd flink veel nieuwe pagina vind-ik-leuks gekregen. Het bericht heeft 10.194 mensen bereikt en 2234 mensen waren betrokken bij het bericht.

Bovendien zien we dat wanneer we nu berichten op Facebook delen, we een stuk meer likes ontvangen en het bereik groter is dan voorheen. Wel vragen we ons af of we wel de juiste doelgroep hebben bereikt met onze winactie. Ondanks dat we wel hebben getarget op onze doelgroep, bleek dat er veel mensen meededen die anders nooit onze pagina zouden liken. Toch hoeft dit niet een knelpunt te zijn. Traffic Today is onder de aandacht gekomen bij veel mensen op Facebook. Iedereen die het bericht heeft gezien heeft, kent wel weer mensen die misschien baat hebben bij een online marketing bureau.

Al met al geeft een like, deel en winactie wel degelijk resultaat, maar of het de moeite waard is, moet je zelf vaststellen. De groep die je bereikt zal lang niet altijd relevant zijn en bij de verloting dien je handmatig te checken wie deelneemt en daadwerkelijk recht heeft op deze deelname door te voldoen aan de voorwaarden.

Ons advies? Je kunt de moeite nemen om een dergelijke actie op te zetten maar net zo makkelijk kies je voor Facebook adverteren. Dit is veelal sneller en doorgaans ook effectiever omdat je wel precies de juiste doelgroep bereikt.

Zelf een winactie opzetten?

Wil je zelf als bedrijf ook een winactie opzetten? Wij hebben een aantal tips:

  • Bepaal het doel: wat wil je bereiken?
  • Verloot een product dat relevant is voor jouw branche
  • Kijk de eerste dagen aan hoe de actie loopt en speel hierop in door eventueel te promoten
  • Ga de interactie aan met de deelnemers door bijvoorbeeld te reageren op berichten
  • Wees duidelijk met de voorwaarden en in de communicatie naar de deelnemers

Heb je hulp nodig bij het bedenken of opzetten van je actie? Neem dan eens contact met ons op om te sparren over mogelijke ideeën. Onze social media specialisten staan voor je klaar!

cta-employee-particles
Eva staat voor je klaar!
Meer weten?

Wat je moet weten over de nieuwe functies van LinkedIn

Vorige blog
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.