Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Unieke en inspirerende content komt helaas niet met bakken uit de hemel vallen. Er zijn vaak hele strategieën, modellen en theorieën aan verbonden hoe jij een product het beste kunt verkopen. Een bekende methode is het AIDA model. Ken je die nog niet? Geen probleem, wij leggen het stapsgewijs voor je uit.
Ondanks dat het AIDA model een (eeuwen)oud marketingmodel is wordt het nog altijd graag gebruikt binnen verschillende marketingstrategieën. De vier stappen: Attention, Interest, Desire en Action ofwel ‘aandacht, interesse, verlangen en actie’, weten zich steeds maar weer te bewijzen binnen de online marketingwereld. In zekere zin kan het beslissingsgedrag van een consument onderzocht worden en kunnen de momenten worden vastgelegd wanneer ze op zoek zijn naar informatie. Een organisatie die hier op het juiste moment op inspeelt heeft meer kans tot succes, dus waarom zou je die laten liggen?
Het internet staat boordevol met allerlei producten, merken, diensten en informatie. Een behoorlijke uitdaging om tussen al deze content uit te blinken. De doelgroep die je aan wilt spreken wordt dagelijks overspoelt met diverse aanbiedingen en acties van concurrerende bedrijven. Bij wie komt dan niet meteen de vraag op ‘wat kan ik doen om meer klanten te bereiken?’ Het antwoord op deze vraag is gelukkig vrij simpel: je gebruikt het AIDA model.
Het AIDA model kan je zien als een handig stappenplan om marketingcampagnes, content uitingen of strategieën te realiseren. Bezoekers van een website besluiten namelijk in een split second of ze op jouw website blijven en artikelen binnen jouw webshop bekijken. Als je simpelweg niet de aandacht trekt, scrolt jouw potentiële klant verder en belandt in het ergste geval op de website van de concurrent. Pas daarom het AIDA model toe en leer hoe waardevol deze methode voor je contentstrategie kan zijn.
Het doel van de eerste stap van het AIDA model is het trekken van aandacht en het opvallen bij de doelgroep. Zonder dit onderdeel kan jouw product of dienst niet succesvol verkocht of gepromoot worden. Zorg er dus voor dat de doelgroep van je bestaan af weet en dat jouw product echt iets te bieden heeft om een probleem op te lossen. Door aantrekkelijke visuals, moderne typografie en een indrukwekkende titel te kiezen kan stap 1 worden behaald. Bij een blog of op je website is een goede inleidende alinea belangrijk. Daarnaast helpt een sterke meta ook dat potentiële klanten sneller naar jouw website geleid worden. Kortom zorg voor een ‘gezonde’ aantrekkingskracht.
Dit onderdeel kun je zien als de introductie van het product of de dienst die je aanbiedt, het moment waar je spanning opbouwt. Je geeft nog niet alles prijs, maar wel net genoeg dat mensen meer te weten willen komen. Bij deze stap is de belangrijkste vraag om in je achterhoofd te houden ‘welk aspect vindt mijn doelgroep belangrijk?’ Dit kan een snelle oplossing zijn of juist een hele goedkope. Gaat het potentiële klanten om uitgebreide informatie of juist alleen om een kort en bondige uitleg? Verplaats je daarvoor in de doelgroep en schrijf over het onderwerp wat zij willen horen. Dit kan vanalles zijn.
Als je gaat schrijven, is het slim om vragen te stellen zoals: ‘loop jij ook tegen probleem X aan?’ of ‘ben jij ook zo klaar met XY?’ Laat de doelgroep wel nieuwsgierig worden en wek genoeg interesse naar jouw product of dienst zodat ze overgaan naar stap 3 ‘desire’.
Desire ofwel het verlangen van de doelgroep, is de sleutel om ze te overtuigen dat jouw product of dienst onmisbaar is om deze behoefte te vervullen. Dit kan bijvoorbeeld door de unieke producteigenschappen centraal te stellen. Denk hierbij aan de voordelen van het product, de lage prijs of de hoogwaardige kwaliteit die je te bieden hebt. Creëer een gevoel bij de doelgroep dat ze echt iets aan jouw product hebben en er geen vergelijkbare of betere oplossingen te vinden zijn. Let er wel op dat jouw product daadwerkelijk aan jouw beloftes voldoet en je deze ook waar maakt. Wanneer dit niet het geval is, zullen consumenten snel het vertrouwen in jouw merk verliezen en op zoek gaan naar een ander product.
Uiteraard wil je dat de lezer jouw product na het lezen van de blog ook daadwerkelijk aanschaft. Doordat de consument inmiddels alle voorgaande stappen heeft doorlopen en niet is afgehaakt, kun je er zeker van zijn dat hij of zij zich in jouw product verdiept heeft en de bijbehorende productvoordelen heeft waargenomen. De laatste stap, het overgaan tot actie, kan nog steeds beïnvloed worden. Om als voorbeeld te noemen afleiding door iets of iemand van buitenaf, maar ook bepaalde weersomstandigheden. Dit worden onbeheersbare factoren genoemd. Andersom zijn er ook factoren waar je als merk wel invloed op hebt, dus de beheersbare factoren. Dit zijn onder andere de productuitstraling en productbeleving. Om de consument over te halen tot aankoop over te gaan is het belangrijkste om een duidelijk beschrijving de geven waar de lezer het product kan kopen. Dit kunnen buttons op de website zijn of een andere call to action zoals ‘bestel nu’, ‘surf naar’ of ‘download’.
Dit stappenplan biedt goede handvaten om je aan vast te houden bij het schrijven van een blogartikel of een tekst voor een website. Vanzelfsprekend kun je het AIDA model voor vrijwel elke contentsoort inzetten zoals campagnes, social media berichten en nog veel meer. Kortom kansen die je als bedrijf niet mag laten liggen.
Wist je overigens dat het AIDA model uitgebreid is naar 5 stappen – het AIDAS model? De ‘S’ in de vijfde stap staat voor ‘satisfaction’ ofwel de tevredenheid van de consument. Daarbij geldt, hoe persoonlijker hoe beter. Vraag jouw consument naar de tevredenheid over jouw product of dienst door ze aan te sporen een review achter te laten. Dit kan gekoppeld worden aan een beloning zoals een kortingscode of een gratis verzending bij de volgende aankoop. Het uiteindelijke doel is het stimuleren van herhaalaankopen en het creëren van een sterke band. Hoe beter jij de band met jouw klant onderhoudt, hoe sneller je dit doel zult bereiken.
Als voorbeeld voor het AIDA model nemen we een bloemist die het model voor zijn of haar campagne wil gebruiken. In deze vier stappen wordt uitlegt wat bij elke stap gedaan kan worden om de doelgroep tot aankoop over te halen. Uiteraard kan hierbij de creativiteit de vrije loop gelaten worden.
Als je aandacht bij je doelgroep wilt wekken is het van belang dat je een opvallende afbeelding of video bij jouw boodschap plaatst. Denk hierbij aan een gifje of een banner met kleurrijke bloemen, een pakkende slogan en niet te vergeten het logo van de bloemist. Deze visual zou bijvoorbeeld op social media geplaatst kunnen worden of als advertentie op een andere website.
Om ervoor te zorgen dat de doelgroep interesse krijgt kun je eenvoudig een probleem beschrijven, waar de potentiële klant last van kan hebben. Bijvoorbeeld ‘vraag jij je ook af hoe jouw bloemen zo lang mogelijk vers blijven?’ Of ‘ben je nog op zoek naar een leuk verjaardagscadeau voor je moeder? ‘. Deze handige tips kun je in de vorm van een blog beschrijven om jouw doelgroep op die manier bij het probleem te helpen.
Beschrijf bij deze stap de unieke waarden van jouw product, dus in het geval van een bloemist ‚minstens 7 dagen versgarantie‘ of ‚de beste bloemen van professionele kwekerijen in de regio‘. Ook kun je nadruk leggen op de scherpe prijs die je te bieden hebt of de snelle levering en goede service. De voordelen die je te bieden hebt kunnen tekstueel beschreven worden, maar ook als bulletpoints op de website of op een banner van een advertentie.
Tot slot wil je ervoor zorgen dat de consument tot aankoop over gaat. Door een call to action zoals ‘bestel nu‘ of ‘laat nu online bloemen bezorgen’ toe te voegen is de drempel lager om tot aankoop over te gaan. Voeg daarnaast ook de website toe waar de doelgroep de bloemen kan bestellen. De button kan bij een social media bericht geplaatst worden en kan ook op de website toegevoegd worden.
Ben je van plan om het AIDA model voor jouw blogartikel te gebruiken? Zorg er dan voor dat het niet alleen om de verkoop draait en de lezer dit ook op deze manier interpreteert. De lezer van het productvoordeel te overtuigen werkt over het algemeen veel beter dan schreeuwen dat jij de beste bent. Het is dus beter om een kwalitatieve inhoud te leveren waar de lezer veel waarde uit kan halen in plaats van andersom.
Wil jij graag het AIDA model binnen jouw contentstrategie toepassen, maar komt er niet helemaal mee uit de voeten? Geen paniek, wij helpen je graag verder. Neem gerust contact met ons op en wij zetten een ideaal stappenplan voor je neer.