Blog - 04 juni 2019

Chatbots inzetten voor online marketing

Chatbots worden steeds vaker gebruikt door bedrijven om meer te automatiseren. Mensen zijn steeds drukker en daar kunnen de nieuwste technologieën een beetje bij helpen. Maar wat zijn chatbots nou eigenlijk precies en hoe kun je dit inzetten om je online succes te vergroten? Wij vertellen het je.

Wat zijn chatbots?

Om even bij het begin te beginnen, leggen we je eerst even uit wat chatbots nou eigenlijk precies zijn. Een chatbot is een kunstmatige intelligentie software, ook wel bekend als artificial intelligence (AI), die een menselijk gesprek of chat kan simuleren via berichttoepassingen, websites, mobiele apps en de telefoon. Het wordt ook vaak omschreven als een van de meest geavanceerde en veelbelovende uitdrukkingen van interactie tussen een mens en een machine. Normaal gesproken praat je met een persoon als je contact op neemt met een bedrijf. Door middel van de chatbot praat je dus niet meer met een persoon. De chatbot maakt gebruik van natuurlijke taal bewerking en kan dus zelf antwoorden formuleren. Erg handig om dus als bedrijf zijnde de chatbot te gebruiken, zodat bijvoorbeeld de klantenservice al een stuk meer geautomatiseerd is, waardoor je als werknemer of werkgever andere werkzaamheden kan gaan uitvoeren.

Hoe werkt een chatbot?

Maar hoe kan het dan dat de chatbot precies het juiste terug zegt wat jij verwacht? De chatbot heeft verschillende taken, namelijk het analyseren van gebruikersverzoeken en het antwoord terugsturen. Het antwoord dat de chatbot terug stuurt is dus gebaseerd op de input van de gebruiker. De chatbot is op zo’n wijze geprogrammeerd dat het onafhankelijk van een menselijke operator kan werken en vragen kan formuleren als een echt persoon. Het antwoord is gebaseerd op de database die beschikbaar is, maar zodra het antwoord daar niet in verwerkt is, zal de chatbot het gesprek een andere wending geven of het gesprek doorgeven aan een mens. Door de interactie tussen bots en mensen kan de klantervaring worden verbeterd. Het proces van de klantbetrokkenheid en operationele activiteiten kan worden verbeterd door de kosten van de klantenservice te verlagen.

Verschillende marketingkansen

De chatbot is ook voor online marketeers een interessante ontwikkeling. Naast de ontwikkeling van de voice assistents, zoals de Google Home en Alexa, worden ook de bots interessant. Er kunnen veel meer services gekoppeld worden, zodat er een optimale klantbeleving ontstaat. Het is dus slim om de bots onderdeel te maken van jouw marketing strategie. Wacht daar ook niet te lang mee, want er is een grote kans dat jouw concurrent dit al heeft gedaan. Hoe eerder je begint, hoe slimmer jouw bot wordt, want de bot kunnen zich door middel van de AI ontwikkelen. Zoals eerder vermeld maken de chatbots dus gebruik van verschillende databases waar ze alle informatie uithalen. Informeer jouw klanten met relevante informatie die zij nodig hebben of waar zij op dat moment naar zoeken, zodat de klanten tevreden zijn over de service.

Zo maakt KLM al een tijdje gebruik van messenger-marketing. De Facebook-chat werkt als klantenservice, waarbij klanten erg snel antwoord krijgen. Ook bieden ze andere services aan via messenger, zoals het automatisch sturen van boardingpassen die direct opgeslagen kunnen worden, maar ook andere vluchtgegevens worden automatisch verstuurd naar de klant.

De toekomst van chatbots

Wat biedt de toekomst? Er wordt verwacht dat de chatbots enorm gaan toenemen en dat veel bedrijven de chatbot gaan gebruiken voor veel online doelen. Elke chatbot kan zo geprogrammeerd worden dat ze elk een eigen toegevoegde waarde hebben. Zo kun je in de toekomst veel handelingen uitvoeren met de chatbot, zoals online iets boeken of een afspraak maken bij de huisarts. Er wordt zelfs gezegd dat bots websites en mobiele apps kunnen vervangen. Maar hoe kan dat? Het gebruik van de bots neemt zo hard toe dat over een bepaalde tijd elk bedrijf een bot heeft. Daarnaast is de bot erg snel, waardoor ze nog boven de snelheid van een website of mobiele app zullen uitsteken. Dit komt doordat een website vaak moet laden en een app gedownload moet worden. Een bot laadt constant en hoeft niet gedownload te worden. De belangrijkste reden is dat de gebruiksvriendelijkheid van de bot beter is dan websites en apps. Websites en apps zijn namelijk nooit hetzelfde ontworpen, waardoor je continu nieuwe visuele interfaces moet leren. Al met al is dit natuurlijk een voorspelling en moeten we afwachten wat er daadwerkelijk met de bots gaat gebeuren, maar kansen liggen er sowieso.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van de chatbot en hoe je dit in kan zetten in jouw marketingstrategie? Neem gerust contact op met één van onze marketeers.

Google kondigt Core Algoritme update aan

Vorige blog

Zo ga jij scoren tijdens het WK vrouwenvoetbal

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.