Usability & A/B testing

Het belang van usability & A/B testing

Het succes van een website wordt bepaald door de mate waarin deze aansluit op de wensen en behoeftes van de doelgroep. Het testen van de usability heeft als doel dat de gebruiker zo soepel mogelijk de belangrijke elementen en functies van een website weet te vinden en te gebruiken. Dit zorgt niet alleen voor tevreden gebruikers, maar heeft ook een grote invloed op de conversies en het vertrouwen dat de bezoeker heeft in jouw dienst, product of bedrijf. Traffic Today kan jou helpen de usability van jouw website te verbeteren.

usability-png

Conversie optimalisatie via usability testing

Conversie optimalisatie via usability testing, het is een hele mond vol en klinkt misschien heel technisch maar het is absoluut geen rocket science. Dit proces begint vaak met gezond verstand. Zo is het natuurlijk vrij logisch dat een website goede en opvallende buttons dient te hebben en dat het menu op een zichtbare plek moet staan. Het doorontwikkelen en testen hiervan zal op een systematische wijze gebeuren. Zo kan er bijvoorbeeld getest worden wat er met het doorklikratio gebeurt wanneer er een groene button wordt ingezet in plaats van een rode button. De testmogelijkheden zijn eindeloos en dat is maar goed ook, aangezien er altijd verbeteringen zijn te vinden op een website.

De mogelijkheden van usability testing

  • Heatmaps

Geven inzicht in het klikgedrag van de bezoeker. De Heatmap dient vaak als startpunt voor verdere testing.

  • A/B test

Wordt ingezet voor het testen van twee (of meer) variabelen. Hier kan bijvoorbeeld getest worden met verschillende soorten buttons of verschillende soorten afbeeldingen.

  • Multivariabele test

Een multivariabele test gaat al wat meer de diepte in. Hier kunnen namelijk, zoals de naam al zegt, meerdere variabelen getest worden. Zo kunnen we testen met twee soorten buttons, twee soorten afbeeldingen en twee soorten menu-indelingen. Het doel hiervan is om te bepalen welke combinatie van variabelen het beste werkt.

  • Gesegmenteerde test

Op basis van bepaalde doelgroep-eigenschappen wordt de test ingezet. Zo kan er bijvoorbeeld een test worden opgezet enkel voor bezoekers uit Amsterdam die de website bezoeken vanaf een iPhone. Alleen deze specifieke bezoekers die aan de criteria voldoen, worden in deze test meegenomen.

  • Split URL test

Een split URL test wordt ingezet wanneer er twee totaal verschillende pagina’s zijn. Zo kan hier het verschil getest worden tussen twee totaal verschillende homepagina’s

usability-testing
Traffic-Today-Fav

Usability testing door Traffic Today

Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op en we maken graag een afspraak bij jou op locatie om de mogelijkheden te bespreken. Uiteraard ben je ook van harte welkom op ons kantoor in Deventer.

De tevreden klanten van Traffic Today

De gedreven professionals van Traffic Today pakken elke uitdaging met beide handen aan. Onderstaande bedrijven gingen u al voor en ondervonden grote voordelen van de toegewijde service van Traffic Today.

De koffie staat klaar!

Geïnteresseerd in een online marketing campagne of wil je de mogelijkheden bespreken? Vul onderstaand formulier in en wij zullen z.s.m. contact met je opnemen.