Blog - 21 september 2018

Trending topic: Google CSS

Geschreven doorWilco Onze ervaren Senior Advertising Marketeer | Head of Advertising

Een boete van maar liefst 2,42 miljard euro. Die zou Google in juni 2017 opgelegd krijgen door de EU. Reden? In de zoekresultaten zou de zoekmachine zijn eigen prijsvergelijker Google Shopping voorrang geven op de concurrentie. Oftewel: sprake van oneigenlijk machtsmisbruik. Het gevolg hiervan was de introductie van Comparison Shopping Services (CSS).

Adverteerders kunnen net als voorheen productadvertenties inkopen in de Google SERP’s. Dit is mogelijk met Google Shopping, maar je kunt dit ook via andere prijsvergelijkers doen, denk aan Beslist.nl. Onder ieder product staat een link naar de CSS-partner, dit is voor de consument overzichtelijk. Wordt er op het product geklikt, dan gaat deze direct door naar de adverteerder. Dit ziet er als volgt uit:

Zo werkt Google CSS

De advertentieplekken voor een product worden net als bij de andere Google Search advertenties verkocht via een veiling. De plaatsing wordt bepaald op basis van het bod in combinatie met de verwachte CTR. Dit bepaalt tevens je CPC. Deze CPC is in Europa nu gesplitst. Enerzijds in de CPC die je aan Google betaalt, anderzijds in een marge voor Google Shopping. Deze wordt geschat op 20 procent. Kies je ervoor te adverteren via een CSS-partner, dan vervalt de 20 procent marge voor Google Shopping. Dit betekent voor adverteerders een daling van 20 procent in de advertentiekosten of je houdt je effectieve CPC’s gelijk om meer zichtbaarheid en conversies te realiseren.

Flink financieel voordeel

Google Shopping-land stond op zijn kop toen het nieuwe partnerprogramma zijn intrede maakte. Waarom precies? Publiceer je als webshop je aanbod via een CSS partner, dan kun je rekenen op een flink financieel voordeel. Naast de marge van 20 procent wordt er een percentage van de klikkosten die je maakt teruggestort in het AdWords account als advertentietegoed. Dit kan oplopen tot maximaal € 32.000 per 30 dagen. Let wel, deze incentive is waarschijnlijk van tijdelijk aard.

De voor- en nadelen

Laten we er geen doekjes om winden: die financiële korting is het grootste voordeel. De marge van 20 procent gaat normaal gesproken mee in de veiling. Dit betekent dat een bod dat niet via CSS loopt 20 procent lager is dan werkelijk wordt geboden: 80% ervan gaat mee in de veiling en 20 procent gaat direct naar Google. Is een Merchant Center via een CSS aangesloten dan gaat de complete bieding in de veiling mee.

Het is echter niet allemaal rozengeur en maneschijn. Er zijn ook een aantal nadelen te benoemen. Zet je een bestaand Merchant Center over, dan is er vanuit Google geen contactpersoon voor het Adwords account meer. De contactpersonen die er zijn raken het account kwijt. Het is een optie om Google Shopping campagnes op te zetten in een nieuw AdWords account, maar op het gebied van historie is dit vaak niet ideaal. Nog een nadeel is dat andere CSS partners niet langer zichtbaar zijn in het merchant center. Dit kan je dus oplossen door een nieuw AdWords account aan te maken.

Een gezonde ROAS

Google geeft eerlijk aan dat het gaat om een promotie van tijdelijke aard. Het doel is om meer prijsvergelijkers in Google Shopping binnen te halen. Is Google CSS dan alleen interessant voor de zogenoemde early adapters? Nee, al geldt wel dat je profiteert van een groter voordeel als je eerder inspringt. Adverteerders die ervoor kiezen enkel via Google Shopping te adverteren blijven, in vergelijking met concurrenten, 20 procent meer betalen voor productvertoningen in Google Search.

Moet iedereen dan overstappen op CSS? Nee, ons advies luidt om bestaande campagnes te dupliceren en naast elkaar te laten draaien met een eigen biedstrategie. Het is belangrijk om het grote geheel vooral niet uit het oog te verliezen. Wees scherp en bied slim. Dit is belangrijk om in het achterhoofd te houden, wil je een gezonde Return On Advertising Spend (ROAS). We zijn bij Traffic Today druk bezig met deze ontwikkelingen. Wil je meer weten over Google CSS of ben je benieuwd wat voor jou de mogelijkheden zijn? Bel of mail ons gerust.

Online trends 2019: van webvideo tot micro-moment

Vorige blog

Dit leverde het Google Partner bezoek voor ons op

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.