Dit is hoe we het doen

LinkedIn adverteren

Verover de zakelijke markt met LinkedIn Adverteren!

De kunst van social media is in verschillende vormen in te zetten. Richt jij je op B2B-marketing, dan is LinkedIn Adverteren dé manier voor jou! Met LinkedIn Adverteren presenteer jij jezelf op een unieke wijze, die een mix creëert van creatief en zakelijk. Interessant? Kom erachter wat LinkedIn Adverteren voor jou kan betekenen met Traffic Today!

Wat is LinkedIn Adverteren?

Wanneer jij voornamelijk aan B2B-marketing doet, kan LinkedIn Adverteren niet uit je marketingplan ontbreken. LinkedIn is namelijk hét zakelijke social media platform. Gebruikers delen er hun zakelijke successen, zoals het vinden van een nieuwe baan op persoonlijk niveau, of het binnenhalen van nieuwe klanten op bedrijfsniveau. Door deze successen te delen, laat je zien dat jij als bedrijf een interessante partner kan zijn voor andere bedrijven.

Wanneer jij op LinkedIn adverteren wilt, spring je op deze zakelijke markt op een unieke, creatieve wijze. LinkedIn advertenties zijn namelijk op verschillende manieren in te delen: je kan kiezen voor een advertentie in tekst, maar je kunt jezelf ook op visuele wijze promoten om extra de aandacht te pakken. Natuurlijk is het belangrijk dat jij dit doet op de manier die jouw doelgroep graag ziet: denk dus aan je contentstrategie en je algemene manier van aanpak van het platform zelf. Wanneer je op LinkedIn zit, is het namelijk belangrijk om formeel te zijn.

De voordelen van LinkedIn adverteren

  • Groot zakelijk netwerk
  • Je resultaten zijn direct meetbaar
  • Specifieke targetingopties
  • Hoog rendement en interactie met doelgroep
  • Real-time aan te passen budgets
  • Unieke manier om jezelf zakelijk te presenteren

Waarom Adverteren op LinkedIn?

Online marketing betekent je online richten op de wens van je doelgroep. Als jij je voornamelijk richt op bedrijven en je wil social media inzetten, is LinkedIn al snel het medium waar je op terecht komt. Dit is namelijk hét platform om je zakelijke boodschap op te delen. Je vertelt over de processen die jij met je bedrijf meemaakt, zoals het uitbreiden van je assortiment, het binnenhalen van een nieuwe klant, of een interessant artikel dat jij hebt geschreven over een onderwerp relevant aan je bedrijf. Je doelgroep blijft zo geïnformeerd over de zakelijke ontwikkelingen die jij doorgaat, waardoor ze zich met je bedrijven gebonden voelen.

Overigens is LinkedIn Adverteren niet alleen geschikt voor B2B-marketing, maar ook voor B2C. Het beste voorbeeld hiervoor is het zoeken van nieuwe werknemers. Als bedrijf wil je snel groeien: een groeiend personeelsaantal hoort hier natuurlijk bij. Omdat particulieren LinkedIn ook gebruiken om hun successen te delen, kan een LinkedIn-pagina bijna worden gezien als een online cv. Zie jij een profiel dat past bij jouw bedrijf, dan benader je diegene direct.

Gratis check aanvragen

  • Met wie hebben we het genoegen?
  • Welke website wil je scannen?
  • Waar kunnen we je bereiken?
Start nu met Linkedin Adverteren!

Vul onderstaand formulier in en we nemen contact met je op.

Welke elementen hebben de grootste impact op LinkedIn-advertenties?

Afbeeldingen en video’s met authentieke en relevante inhoud hebben vaak de grootste impact. Het is ook belangrijk om een pakkende en duidelijke call-to-action (CTA) toe te voegen die gebruikers aanspoort om actie te ondernemen.

Hoe kan ik mijn LinkedIn-advertenties beter laten presteren dan die van mijn concurrenten?

Naast het identificeren van de zwakke punten van concurrenten, kun je je advertenties verbeteren door gerichte doelgroepsegmentatie en personalisatie toe te passen. Richt je op de unieke kenmerken van je producten of diensten en benadruk hoe ze waarde toevoegen aan de gebruikers.

Wat zijn de beste tijden om LinkedIn-advertenties weer te geven voor maximale betrokkenheid?

De beste tijden om LinkedIn-advertenties weer te geven variëren per doelgroep. Hiervoor kun je het beste Linkedin benchmarks raadplegen. Dit zijn gemiddeldes per bedrijfstak, die je veel leren over de gemiddelde doelgroep.

Hoe vallen mijn LinkedIn-videoadvertenties op in de feed?

Om je LinkedIn-videoadvertenties op te laten, is het belangrijk dat je video kort, boeiend en informatief is. Voeg ondertitels toe zodat de boodschap ook zonder geluid begrepen kan worden en maak gebruik van de targetingopties om de video aan de juiste doelgroep te tonen.

Wat kost LinkedIn Adverteren?

De kosten voor LinkedIn Adverteren zijn variabel. Het ligt er namelijk maar net aan welke advertentiesoort jij wilt inzetten, hoeveel mensen dit moeten zien en hoelang je je advertentie online wil hebben. Er zijn drie biedstrategieën die worden gehanteerd op LinkedIn:

  1. Cost Per Click (CPC): met deze biedstrategie betaal je per klik op je advertentie. Deze strategie is vooral slim wanneer jij een CTA in je advertentie verwerkt.
  2. Cost Per Impression (CPI): met deze biedstrategie betaal je per 1000 weergaven. Vooral als je je richt op het vergaren van extra naamsbekendheid, is deze strategie erg handig.
  3. Cost Per Send (CPS): als jij kiest voor een Bericht- of Gesprekadvertentie, betaal je aan de hand van CPS. Je betaalt per verzonden bericht.

Voor elk van deze biedstrategieën geldt dat jij altijd zelf in de hand hebt hoeveel budget je er tegenover zet. De één is duurder dan de andere, maar elke biedstrategie voegt een meerwaarde toe aan jouw LinkedIn-advertenties. Onze online strategen zoeken graag voor jou uit welke biedstrategie jij het best in kunt zetten, zodat jij geen enkele moeite ervaart met het halen van je online doelstellingen.

Het belang van Linkedin Adverteren in 2024

2024 blijft een jaar waarin Linkedin Adverteren een rol van betekenis gaat spelen voor klanten die zich in de B2B-markt begeven. Waarom dat precies is, dat zullen we je uitleggen.

Microsoft, het moederbedrijf van Linkedin, kondigde eind 2023 aan dat het AI gaat integreren binnen het social media platform. Afgelopen jaar nam deze technologische ontwikkeling een vlucht en daarom wil Linkedin niet achterblijven. In 2024 is het de bedoeling dat Accelerate volledig geïntegreerd gaat worden binnen Linkedin. Dit is een tool waarmee je op een relatief simpele manier creatieve campagnes kan realiseren. Deze AI tool kan binnen vijf minuten een volledige B2B-campagne voor je maken met bijpassende visuals, zonder dat je uren kwijt bent in Photoshop of Canva. Daardoor wordt Linkedin Adverteren een stuk meer rendabel, omdat je minder tijd kwijt bent aan de creatiekant.

Linkedin Adverteren blijft in 2024 eveneens van belang, vanwege een HR reden. Het aantal nieuwe banen wordt weliswaar minder, maar door baanwisselingen en een toenemend aantal pensioengerechtigden, is en blijft de arbeidsmarkt krap. Om het juiste personeel te vinden voor je bedrijf, zul je een beroep moeten doen op Linkedin Adverteren in 2024.

En de vijver waaruit je kan vissen, blijft maar groeien op Linkedin. Verwacht wordt dat het aantal gebruikers op Linkedin in 2024 zal toenemen tot 770 miljoen, waar dat aantal in 2023 nog op 745 miljoen lag. Daarmee wordt het steeds makkelijker om een koppeling te maken tussen jouw bedrijf en doelgroep.

CASES

Lees over het Linkedin succes van De Afvalbak

De Afvalbak

Traffic Today voelt echt als een collega op afstand

Traffic Today maakt het niet rooskleuriger dan dat het is

De sparmomenten bevestigen het gevoel dat je op het goede pad zit en dat voegt echt wat toe

Hoe zet je een LinkedIn campagne op?

Om het voor jou eenvoudig te maken om een LinkedIn campagne op te zetten, hebben we een handig stappenplan opgesteld dat jij kunt volgen.

stap 1

Campagne aanmaken

Je campagne moet ingesteld worden volgens veel verschillende eisen, maar om dit te doen, moet je eerst simpelweg de campagne aanmaken. Je geeft je campagne een naam en denkt er al actief over na over welke gegevens er belangrijk zullen zijn op een latere fase in het stappenplan.

stap 2

Kies je doelgroep

Wat wil jij bereiken met je LinkedIn-advertenties? Vooraf bepaal je in je strategie welke doelstellingen je wil behalen, zodra je een campagne op LinkedIn aanmaakt, is dit ook het eerste gegeven wat je invult. In principe heeft je doelstelling geen effect op het uiteindelijke resultaat van je advertentie, maar wel op je monitoring. Verzamel enkel relevante gegevens door je doelstellingen duidelijk te formuleren!

stap 3

Selecteer je doelgroep

Om zo gericht mogelijk te werken, is het belangrijk om je doelgroep zo helder mogelijk te kunnen formuleren. Wanneer jij binnen LinkedIn Adverteren je doelgroep moet kiezen, kies je uit verschillende factoren, zoals leeftijd, locatie en geslacht, maar ook uit online gedrag of functietitel. Je beperkt je advertentie dus enigszins, zodat alleen relevante personen je advertenties te zien krijgen.

stap 4

Kies je advertentievorm

Via LinkedIn is het mogelijk om op verschillende manieren te adverteren. Het is belangrijk om hier goed over na te denken, aangezien een advertentiesoort al veel zegt over de insteek van jouw campagne. Ga je voor direct contact, of laat jij een aantrekkelijke visual juist het werk doen? Het is ook belangrijk om te letten op de inrichting van je advertentie: niet alleen de afmetingen verschillen, maar de manier van weergave ook. Wanneer jij visueel wil adverteren, is een tekstadvertentie dus geen logische keuze.

stap 5

Bepaal je budget

Een belangrijke keuze die je moet maken is hoeveel budget jij vrij wil maken. Deze inschatting is misschien lastig te bepalen, maar kan bepaald worden uit voorheen behaalde resultaten. LinkedIn maakt het overzichtelijk wat je vorige resultaten waren, maar ook wat het verwachte resultaat van een bepaald budget is. We vinden het wel belangrijk om te benoemen dat een hoger budget niet altijd gelijk staat aan betere resultaten: de verdere invulling van je campagne is namelijk net zo belangrijk en mag hier niet ten koste van gaan.

stap 6

Conversie bepalen

Uiteindelijk is het doel van je advertentie om mensen naar jouw bedrijf of product te krijgen. Dit doe je door middel van een CTA: je plaatst onder een oproep een linkje naar je website. Wanneer iemand hierop klikt, wordt dit een conversie genoemd. Het instellen en juist uitvoeren van deze conversies is dus erg belangrijk, omdat je hier uiteindelijk het succes van je campagne mee meet.

stap 7

Advertentie plaatsen

Je advertentie is klaar voor gebruik! Niet alleen heb je een aantrekkelijke advertentie die je doelgroep van jouw product overtuigt, achter de schermen is alles ook nog eens tiptop in orde. Tijd om te knallen!

stap 8

Monitoring

Het is verleidelijk om te stoppen met je actieve houding zodra je advertentie online staat, maar dat is niet helemaal hoe wij het aanraden. Zodra je advertentie online staat is het namelijk tijd om interessante gegevens te verzamelen. Dit zal namelijk niet je laatste campagne zijn! Daarnaast is een actieve houding op het gebied van monitoring ook handig op het moment dat jij niet de gewilde resultaten behaalt. Je past zo nog snel iets aan, waardoor jij meer conversies verzamelt.

cta-employee-particles
Marelle staat voor je klaar!
Meer weten over adverteren op LinkedIn?

Marelle vertelt je er graag meer over!

Contactformulier

Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Soorten LinkedIn Ads

In het algemeen spreken we van vier verschillende soorten LinkedIn advertenties, die op zijn beurt ook weer in verschillende formaten voorkomen. We benoemen ze en leggen uit hoe jij deze manieren van LinkedIn Adverteren inzet!

Tekst- en dynamische advertenties
De meest voorkomende advertentie op LinkedIn zijn de tekst- en dynamische advertenties. Dit zijn ook gelijk de meest simpele advertenties: ze bestaan enkel uit tekst en hebben geen mogelijkheid tot een visuele boodschap. Wel zorg je er met de spotlight advertenties voor dat kijkers die op je advertentie klikken, gelijk door worden gelinkt naar je website. Dit is een vorm van dynamisch adverteren, omdat je hier voornamelijk target op het online gedrag van de LinkedIn-gebruiker.

Gesponsorde content
Wil jij je bedrijf verkopen d.m.v. een visual, dan is gesponsorde content the way to go. Je speelt hier gelijk met de verschillende formaten die LinkedIn te bieden heeft: zo kies je met sponsored content niet direct voor slechts één foto, maar zorg je met een slimme inrichting voor een interessante carrousel van verschillende afbeeldingen, of vertel je je boodschap zelfs door een mooie bedrijfsvideo. Gesponsorde content werkt vaak erg goed, omdat je via LinkedIn met een aantrekkelijke visual sneller de aandacht pakt.

Als laatste zijn ook evenementen onderdeel van gesponsorde content. Organiseer jij binnenkort met je bedrijf een bijeenkomst, of wil je je volgers laten weten dat jij een evenement attendeert, dan doe je dat door middel van deze advertentievorm.

Gesponsorde berichten
Een unieke optie die LinkedIn heeft, die je verder eigenlijk nog op geen ander social medium terugvindt, is de directe vorm van adverteren door middel van gesponsorde berichten. Je adverteert hier namelijk niet in de tijdlijn van de gebruiker, maar in de directe berichten. Hierdoor is de advertentie gelijk een stuk persoonlijker, wat vaak erg effectief werkt. Gesponsorde berichten komen in twee vormen voor: met een bericht advertentie hoop jij op conversie, met een gespreksadvertentie probeer jij een gesprek te starten. Beiden zijn erg effectief, alleen hebben wel een ander effect.

Leadgeneratie door formulieren
De laatste manier wijze van LinkedIn Adverteren is weer volstrekt anders van de anderen: je plaatst hier namelijk een formulier, die de kijker kan invullen om gelijk in contact te komen met jouw bedrijf, of zich in te schrijven voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief. We zien deze advertentievorm niet veel gebruikt worden voor commercieel gebruik, maar wel om nieuwe medewerkers te werven. Ben jij op zoek naar nieuw personeel, dan kan iemand gelijk solliciteren door het invullen van dit formulier. De kunst hierin is dat jij je bedrijf écht verkoopt: wanneer iemand het formulier invult, voelt dit als iets speciaals.

Thought Leadership Ads

Linkedin voegde in 2023 de Thought Leadership Ads toe aan het platform, een advertentievorm waarbij je kan adverteren vanuit een persoonlijk profiel. In dit blog leggen we je er alles over uit.

 

LinkedinAds

Wij doen het voor je

Marelle Schimmel

Social Advertising Marketeer

Eva Hento

Content Marketeer | Head of Content

Wilco Mulder

Senior Advertising Marketeer | Head of Advertising

LinkedIn strategie bepalen

Je weet nu hoe je moet adverteren en welke advertentiesoorten er zijn, maar hoe je LinkedIn Adverteren succesvol en gericht uitvoert, blijft nog een raadsel. Het antwoord op dit raadsel is het formuleren van een strategie. Deze formuleer je door antwoord te geven op de volgende vragen:

  1. Wat is mijn huidige positie?
  2. Wat wil mijn doelgroep?
  3. Hoe springen mijn concurrenten in op de wens van de doelgroep?
  4. Welke marktgegevens hebben invloed op mijn bedrijf?

Zodra je het antwoord op deze vragen hebt, ontstaat een unieke positionering bijna direct. Je weet wat je moet doen om een unieke plek in de markt in te nemen en weet ook hoe je kan inspringen op de gaten die je concurrenten laten liggen. Nu je dit weet, kun je ook gelijk doelstellingen formuleren. Door te benoemen of jij voor meer naamsbekendheid, nieuwe werknemers, betere sales, of iets anders gaat, weet je wat je te doen staat op het gebied van LinkedIn. Jouw advertenties deel je in op een passende wijze. Jouw strategie is dus de basis van jouw succes.

LinkedIn Campagnebeheer

We benoemden eerder al het belang van monitoring gedurende je LinkedIn-campagnes. LinkedIn ziet dit belang zelf ook in en helpt je met een correcte uitvoering hiervan. Hiervoor vormen ze een dashboard, voor het zogeheten LinkedIn campagnebeheer. LinkedIn Campagnebeheer is het dashboard van het platform en hierin vind je de volgende onderdelen:

  • Conversies bijhouden: je meet het succes van je campagne aan het aantal conversies. Je doet namelijk je uiterste best om je advertenties dusdanig in te richten, dat je kijkers erop klikken. Of dit gebeurt, zie je door je conversies bij te houden. In dit dashboard ontvang je dus gegevens over welke campagnes wel- en niet goed scoren, waardoor je weet wat goed werkt en wat juist niet goed werkt.
  • Gematchte doelgroepen: jij bent zelf degene die je doelgroep invult, maar LinkedIn helpt hier wel graag een handje bij. Wanneer jij een doelgroep gecreëerd hebt, biedt LinkedIn alternatieve doelgroepen die ook interessant voor je kunnen zijn. Wanneer jij een keer van strategie wil wisselen, kan dit dus een goede optie zijn.
  • Blokkeerlijsten: een belangrijk onderdeel van jouw targeting is het online gedrag van een klant. Bezoekt iemand een bepaalde website, dan kan de jouwe ook erg interessant zijn. Maar andersom kan het ook! Met blokkeerlijsten sluit je bepaalde websites uit: bezoekt iemand deze website, dan is het juist niet slim om je daarop te richten. LinkedIn biedt zelf het format voor deze blokkeerlijsten, zodat het opstellen hiervan geen uren duurt.
  • Assetgeschiedenis: je verzamelt in je dashboard enorm veel gegevens. Het zou jammer zijn als je deze alleen voor je huidige campagne zou kunnen gebruiken, toch? LinkedIn is het daar helemaal mee eens en biedt daarom de assetgeschiedenis aan. Hiermee zet jij oude gegevens om in een nieuwe campagne, zodat je niet alle stappen hoeft te herhalen.
cta-employee-particles
Marelle staat voor je klaar!
Meer weten over adverteren op LinkedIn?

Marelle vertelt je er graag meer over!

Contactformulier

Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Adverteren op LinkedIn tips

We geven je graag een paar tips zodat jij direct succesvol kunt beginnen met LinkedIn Adverteren!

  1. Wees formeel. Meer dan waar dan ook is het op LinkedIn belangrijk om een formele tone-of-voice te hanteren. Dit betekent niet dat je geen persoonlijkheid mag hebben, maar wel dat je altijd respectvol te werk gaat. Je speelt namelijk in op een zakelijke markt: vousvoyeren is dus aangeraden.
  2. Werk crossmediaal. LinkedIn is erg effectief, maar om hier het meeste succes uit te halen, zet je dit in als onderdeel van een full-circle social media strategie. Je laat verschillende kanalen naar elkaar toe verwijzen, waardoor je op meerdere kanalen een fanatieke volgersgroep opbouwt. Je website maakt ook onderdeel van deze strategie uit, waardoor je ook hier meer verkeer kunt verwachten.
  3. Blijf actief! Is er een interessante trend gaande in jouw markt of branche? Plaats hier direct een interessante blog over! Door deze actieve houding laat je aan je volgers zien dat jij de eerste bent die van de nieuwste dingen weet. Willen zij hier gebruik van maken, dan zijn ze bij jou dus aan het juiste adres. Je laat niet alleen zien dat je er als eerste bij bent, maar ook dat je verstand hebt van deze zaken.

Traffic Today als jouw bureau voor LinkedIn Adverteren

Wil jij LinkedIn Adverteren onderdeel maken van je marketingstrategie, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Dan is het geen verkeerde keuze om in zee te gaan met een online marketing bureau als Traffic Today! Zelf zijn wij fanatiek aanwezig op LinkedIn, waardoor we weten wat hier speelt. Maar, LinkedIn marketing voeren wij niet alleen voor onszelf uit: we voegen jouw naam graag toe aan de rij van klanten die we hier al mee geholpen hebben.

Bij ons staan jouw doelstellingen centraal. Door een intensieve samenwerking proberen we er alles aan te doen om hier naartoe te werken. Deze samenwerking begint natuurlijk met een goede kop koffie, zodat we elkaar echt leren kennen. Neem contact met ons op, zodat we dit gesprek zo snel mogelijk in kunnen plannen. Wil je met of zonder melk en suiker?

cta-employee-particles
Marelle staat voor je klaar!
Meer weten over adverteren op LinkedIn?
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.