Blog - 19 november 2018

Wat zijn Responsive Search Ads en waarom zijn ze handig?

Geschreven doorWilco Onze ervaren Senior Advertising Marketeer | Head of Advertising

Google is zeer innovatief en blijft maar nieuwe mogelijkheden en functies in Google Ads implementeren. Maar zijn al deze aanpassingen nou echt een verbetering? In dit blog lees je over Responsive Search Ads (RSA), niet alleen wat het zijn maar ook hoe ze scoren!

Wat zijn Responsive Search Ads? (RSA)

Responsive Search Ads (RSA’s), of responsieve zoekadvertenties, zijn een type zoekadvertentieformaat dat wordt aangeboden door Google Ads. RSA’s zijn ontworpen om adverteerders meer flexibiliteit en personalisatie te bieden bij het maken van tekstadvertenties voor zoekmachines. Google waardeert het gebruik van RSA’s omdat ze de relevantie en effectiviteit van advertenties kunnen verbeteren. Binnen de omgeving van Google geef je meerdere koppen en beschrijvingsregels in. Vervolgens gaat Google, aan de hand van hun algoritme, zelf de advertentie opbouwen met de verschillende elementen. Hij pakt dus uit je lijst van koppen twee of drie koppen die Google op dat moment het meest relevant vindt en combineert die met één of twee beschrijvingsregels uit jouw lijst met beschrijvingsregels. Dit ziet er in de interface zo uit:

Waar je normaal gesproken dus per advertentie bepaalt wat erin moet komen te staan, helpt Google de beste match te maken met Responsive Search ads. Je geeft aan wat je in de kop wil zetten en welke beschrijving er vertoond moet worden.

Waarom zou je Google Ads Responsive Search Ads gebruiken?

  • Verbeterde relevantie: Google Ads Responsive Search Ads stellen adverteerders in staat om meerdere varianten van advertentietekst te testen. Dit betekent dat Google Ads de meest relevante advertentie kan weergeven op basis van de zoekopdracht van een gebruiker. Hierdoor wordt de kans groter dat de advertentie aansluit bij de behoeften van de gebruiker.
  • Optimalisatie op schaal: Google Ads Responsive Search Ads maken het gemakkelijker voor adverteerders om hun advertenties te optimaliseren zonder voortdurend nieuwe advertenties te hoeven maken en testen. Google Ads doet het zware werk door te analyseren welke combinaties het beste presteren.
  • Meer ruimte voor beschrijving: Door meerdere koppen en beschrijvingen toe te voegen, kunnen adverteerders profiteren van meer beschikbare karakterruimte. Dit stelt hen in staat om uitgebreidere en overtuigende advertenties te maken.
  • A/B-Testmogelijkheden: Adverteerders kunnen de prestaties van RSA’s vergelijken met andere advertentieformaten en teksten om te zien welke het beste werken. Dit helpt hen bij het optimaliseren van hun advertentiecampagnes.
  • Verbeterde conversieratio’s: Responsive Search Ads hebben doorgaans hogere  conversieratio’s dan reguliere zoekadvertenties.

Google moedigt het gebruik van RSA’s aan omdat ze adverteerders helpen om betere resultaten te behalen en gebruikers te voorzien van advertenties die nauwer aansluiten bij hun behoeften en interesses. Het is daarom een slimme zet voor adverteerders om RSA’s op te nemen in hun digitale marketingstrategieën om hun advertentiecampagnes te optimaliseren en te profiteren van de voordelen van dit krachtige advertentieformaat.

Wat zeggen onze data?

Responsive Search Ads zijn inmiddels niet meer weg te denken uit de strategieën van onze SEA specialisten. Belangrijke conclusies die zij in de voorbije jaren getrokken hebben:

Kosten per klik (CPC). Wanneer we de data bekijken zien we maar bij een klein aantal (16%) RSA-advertenties die beter scoren op CPC’s. Het merendeel van de RSA-advertenties is zelf duurder per klik dan de reguliere advertenties. Ongeveer 20% hoger.
Doorklikpercentage (CTR). Je zou verwachten dat een specifiekere advertentie een hoger Click Through Rate zou hebben.
De advertentie zou in deze nieuwe stijl relevanter moeten zijn voor de lezer. Dat zien we dus totaal niet in de data.
Ze scoren ongeveer vergelijkbaar met de normale advertenties.
Machine Learning. We zien dat in de loop van de tijd dat de Responsive Search Ads qua resultaten wel verbeteren.
Door Machine Learning weet Adwords beter welke combinaties goed en slecht werken. Dus oordeel niet te snel, geef het tijd.

Doen of niet doen?

Op basis van de data zouden wij zeggen, test vooral. Voor sommige accounts werkt het een stuk beter (meer conversies!), maar er zijn ook accounts die meer per klik betalen voor dezelfde resultaten. Het is dus zeer afhankelijk van de account en campagne. Je moet bij het opzetten van deze advertenties wel goed oppassen: als je bepaalde elementen van de advertentie niet goed vastzet dan kun je hele rare combinaties krijgen in de advertenties. Wil je hulp bij het opzetten van Responsive Search Ads, dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen. Wij helpen je graag verder.

cta-employee-particles
Sander staat voor je klaar!
Hoor het van Sander

Haldu Groep laten profiteren van de allerlaatste ontwikkelingen op internet

Vorige blog

Vluchtige verhalen op sociale media

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.