Remarketing in Display en Search

In dit blog over remarketing gaan wij wat dieper in op twee soorten Remarketingcampagnes. Namelijk Remarketing binnen het Google Display Netwerk (GDN) en Remarketing binnen Google Search (RLSA). Ter opfrissing beginnen we met een korte introductie van Remarketing.

Wat is Remarketing?

Remarketing is het laten zien van een advertentie aan iemand die jouw website al eerder heeft bezocht. Je hebt vast wel eens meegemaakt, je bekijkt schoenen op een grote Fashion Webshop (lees: Zalando) en je ziet daarna overal advertenties van Zalando voorbij komen. Naast algemene advertenties van deze online retailer zie je zelfs advertenties voorbij komen van de door jou bekeken schoenen. Niet voor niets spreken we in Marketingland over het “Zalando Effect”. Het belangrijkste doel van Remarketing is het laten converteren van bezoekers die jouw website eerder hebben bezocht zonder te converteren. Met Remarketing richt je je bijvoorbeeld op alle bezoekers die een artikel in een winkelmandje hebben geplaatst maar uiteindelijk geen bestelling hebben gedaan. Super interessante doelgroep, toch?

Remarketing via het Google Display Netwerk (GDN)

Het Google Display Netwerk zijn een groot aantal websites welke aangesloten zijn bij dit netwerk van Google. Via dit netwerk kan binnen Nederland 95% (!) van de internetters bereikt worden, het bereik is dus zeer groot. Denk bijvoorbeeld aan websites als Telegraaf.nl & Youtube.com. Wanneer je dit inzet zullen jouw advertenties dus vertoont worden op andere websites maar dan enkel aan personen welke jouw website eerder hebben bezocht. Naast beeldadvertenties kunnen ook tekstadvertenties ingezet worden. Remarketing via het Google Display Netwerk kan heel gericht ingezet worden. Zo kunnen er naast site-uitsluitingen ook doelgroepkenmerken toegevoegd worden zoals leeftijd of geslacht. Belangrijk is ook om een frequency cap in te stellen. Met deze frequency cap geef je aan hoe vaak een advertentie aan gebruiker getoond mag worden om het Zalando Effect te voorkomen.

Remarketing via Google Search (RLSA)

Naast Remarketing via het Display Netwerk kan het ook ingezet worden via Google Search, oftewel, de advertenties die je ziet bij het invoeren van een zoekopdracht in Google. Dit kan heel gericht ingezet worden zodat je met scherp schiet en niet met hagel. Je target namelijk personen die jouw website eerder hebben gezocht maar dan enkel op zoektermen die jij ingeeft. Zo kan je bijvoorbeeld een verhoogd bod instellen voor iemand die zoekt naar “iphone kopen” die al eerder op jouw webshop is geweest. Deze persoon zit al verder in de customer journey en daardoor (waarschijnlijk) veel waardevoller om te bereiken dan iemand die voor het eerst zo’n zoekopdracht uitvoert. Benieuwd wat remarketing voor jou kan betekenen? Neem gerust eens contact met ons op en wij denken graag met je mee!

Plaats een reactie

*