Blog - 09 december 2021

Hoe zet je storytelling in voor je bedrijf?

Geschreven doorEva Onze ervaren Content Marketeer | Head of Content

Al eeuwen lang worden verhalen van generatie op generatie doorverteld. Het brengt mensen dichter bij elkaar, zorgt voor een alternatief op het echte leven maar kan tegelijkertijd houvast bieden wanneer de realiteit te complex is. Dit noemen we storytelling. Inmiddels is deze marketingstrategie niet meer weg te denken uit het werkveld omdat het bewezen resultaat levert. Maar wat is storytelling precies? En hoe zet je het succesvol in voor je bedrijf? Ontdek ‘t in dit blog!

Wat is storytelling?

Storytelling is een onderdeel van het mens-zijn. Het is de manier waarop we al duizenden jaren emotioneel met elkaar verbonden zijn. Het komt dus niet als een verrassing dat merken storytelling gebruiken om klanten aan zich te binden. Maar liefst 92% van de consumenten geeft aan dat ze willen dat advertenties meer als verhalen aanvoelen.

Wil je dat klanten jouw merk kopen, dan moet je ze laten zien wie je bent. Door storytelling kun je je passie en expertise vaststellen en laten zien wat je anders maakt. Hiermee zorg je ervoor dat je een empathische band opbouwt met je klanten, wat tot sterkere verkoopcijfers kan leiden.

Storytelling done right

Lichtjes, sneeuw, de kerstman en de setting van de paniekerige drukte voor de feestdagen: dit zijn dé ingrediënten voor een reclame van Coca Cola rond de kerstdagen. Bij het zien van dit spotje blijft iedereen aan de buis gekluisterd, terwijl mensen bij andere reclames vaak verder zappen. Hoe kan dit?

Als marketeer is het jouw doel om de aandacht van de doelgroep te trekken en vast te houden. Storytelling is een manier om een doel te behalen, door het vertellen van een verhaal. Coca Cola houdt zich al jaren bezig met content en storytelling! Iedereen kent de reclamespotjes van het merk en men praat er zelfs over. Dit komt doordat de kijker wordt meegenomen in een verhaal. Met een goed verhaal kun je mensen raken en kun je de boodschap nog beter overbrengen op de mensen, zodat ze het niet zo snel vergeten. Sterker nog: door storytelling op een juiste manier in te zetten is het zelfs mogelijk dat je doelgroep het verhaal doorvertelt.

storytelling

Aan de slag met storytelling

‘You can’t sell anything, if you can’t tell anything.’ Voor bedrijven en organisaties bestaat er geen verschil tussen storytelling en het schrijven van een boek. Maar hoe pak je dit nou eigenlijk het beste aan? Let erop dat je niet lukraak aan de slag gaat, maar dat je echt goed nadenkt over hoe je jouw boodschap het beste kunt verpakken. Daarbij is het belangrijk dat je onderstaande punten meeneemt:

  • Hoofdpersoon: waar draait het om in jouw verhaal? Je wilt de aandacht van jouw doelgroep trekken, dus speel in op het gevoel van de klant. Zet je klant centraal of iemand waar hij of zij zich goed mee kan identificeren.
  • Ambitie: wat wil je klant? Of het nou gaat om het kopen van een nieuwe auto of het bestellen van een pizza: iedereen heeft wensen en praktische taken die hij of zij wil uitvoeren.
  • Het conflict: lees één keer een boek of bekijk een film en je ziet dat er altijd wel een twist zit in het verhaal, oftewel het conflict. Het maakt het verhaal spannend. Het vinden van een nieuwe auto is lastig, aangezien het aanbod zo groot is. Een pizza bestellen bij een nieuwe zaak? Altijd een risico, want misschien is het wel niet zo lekker als je verwacht. Iedereen wil zijn of haar ambitie vervullen, maar er kunnen factoren zijn waardoor het wordt tegengehouden. Om de klant over de streep te krijgen is het belangrijk dat je laat zien dat je hem of haar begrijpt.
  • Oplossing: zoals het in de meeste films en boeken gaat, komt er na elk conflict wel een oplossing. Begrijp het probleem van je klant en bied hem of haar aan wat diegene nodig heeft op dat moment.
  • Resultaat: je klanten zijn meer geneigd je product te kopen of gebruik te maken van je dienst als ze er een emotionele connectie mee hebben. Hoe je het verhaal vertelt, is vaak belangrijker dan het verhaal zelf.

Welk kanaal kies jij?

Ook al heb je nog zo’n goed verhaal bedacht, het is wel belangrijk dat je het verhaal op het juiste kanaal deelt. Wie zijn de mensen die je wilt bereiken? Ken je doelgroep. Welke online media nemen deze mensen tot zich? Door antwoord op deze vraag te geven, bereik je de juiste personen. Met een sterk artikel via LinkedIn bereik je de zakelijke markt, terwijl je jongeren eerder kunt bereiken met een lachwekkende video via YouTube of een korte clip op Instagram.

Authenticiteit en emotie

Vooral wanneer verkopers vertrouwen hebben in hun product (en je zou geen product moeten verkopen waar je niet in gelooft), hebben ze de neiging om feiten en cijfers te citeren en proberen ze een beroep te doen op de rationele kant van een klant. Maar in plaats van sceptici te overtuigen, werkt een overmaat aan gegevens meestal overweldigend. Denk aan de meest recente diavoorstelling die je hebt gezien en hoeveel concrete cijfers je daadwerkelijk hebt onthouden.

Volgens onderzoek is het onderbewustzijn verantwoordelijk voor 90% van de aankopen die individuen doen. Wat je dus moet doen is verkopen aan de intuïtie en emoties van een prospect, en de beste manier om dat te doen is door een verhaal te vertellen. Brand storyteller en Blackbeard Studios-oprichter Erin Berman vertelt waarom: “Storytelling spreekt consumenten aan op een emotioneel niveau omdat het hen in het centrum plaatst. Dit is veel krachtiger dan alleen een beroep doen op hun gedachten. In een brand story is je klant de held – niet jij.”

Je doelgroep een verhaal vertellen dat waar is en waar ze zich in kunnen herkennen is anders dan zomaar een mooi verhaal ophangen. Mensen hunkeren naar verhalen, maar er gaat niets boven eerlijkheid. Het is niet voor niets dat 91% van de consumenten waarde hechten aan authenticiteit en ze hier rekening mee houden wanneer ze beslissen voor welk merk ze kiezen. Als je het vertrouwen van je klanten wilt winnen, zorg er dan voor dat wat je communiceert waar en aantoonbaar is.

3 tips voor storytelling succes

Om je merk en sales naar het een hoger niveau te tillen volgen hier nog een aantal tips om een boeiend verhaal te maken.

1. Zie je klanten als helden

Zet je klanten en de problemen die ze opgelost willen hebben centraal in je verhaal. Als je je klanten beter begrijpt als personages en de wereld waarin ze leven, zul je hun uitdagingen en motivaties beginnen te zien. Dit zijn twee belangrijke componenten voor storytelling. Door de uitdagingen in de wereld van je personages te identificeren zoom je in op het ‘pijnpunt’ dat jouw product dan weer oplost, en hoe ze gemotiveerd zijn om het te overwinnen.

Een goede oefening om een consumentgerichte mentaliteit te cultiveren is om gedetailleerde klantperspectieven te creëren. Gebruik niet alleen een whiteboard om “klant 1” en “klant 2”op te schrijven. Onderdeel van het proces is om klanten te voorzien van namen, achtergrondinformatie en zelfs foto’s en om je huidige klanten te gebruiken om een basis te leggen. Naar wat voor soort oplossingen zijn deze personen op zoek en hoe kun jij ze die bieden?

2. Vertrouw op je brand advocates en gebruik hun content

Advocacy branding houdt een strategie in waarbij je tevreden klanten, medewerkers en partners betrekt in je brandinglan. User-generated content is ongelofelijk waardevol. Het is niet alleen gratis en biedt de mogelijkheid een grote massa te bereiken, het is authentiek omdat het afkomstig is van onbetaalde personen. Influencer marketing heeft zich gevestigd als een van de grote manieren waarop merken hun klanten kunnen bereiken, en hoewel bekende influencers het voordeel hebben van een grote aanhang, kunnen ze erg duur zijn.

In plaats van je te vergapen aan geld dat je misschien niet hebt, moedig je gewone gebruikers aan om je content te brengen via wedstrijden, hashtags of weggeefacties. Je zult er versteld van staan hoeveel andere consumenten vertrouwen op de ervaringen en meningen van hun leeftijdsgenoten.

3. Verspreid verhalen via blogs en social media

In plaats van enorme hoeveelheden generieke content te produceren, kun je je concentreren op aangepaste inhoud om je doelgroep te bereiken. Meer dan driekwart van de klanten vindt bedrijven die aangepaste content bieden betrouwbaarder en consumentgerichter.

Hoewel het moeilijk is om contact te maken met consumenten, is het niet bijzonder moeilijk om ermee te beginnen. De marketeers van vandaag zijn bewapend met ongelooflijk nauwkeurige targeting-systemen waarmee ze hun publiek kunnen lokaliseren en bereiken wanneer ze maar willen.

Een langere bestelling is een bericht dat echt resoneert met uw potentiële klanten en hen aanzet tot actie. Door elementen van storytelling te implementeren in je branding biedt je de mogelijkheid succesvoller een beroep te doen op de emoties van klanten en jouw advertenties te optimaliseren om je verkoop te stimuleren.

Meer weten over storytelling voor jouw bedrijf?

Kortom: door op een juiste manier om te gaan met storytelling, kun je een vertrouwensband creëren met jouw doelgroep wat uiteindelijk zal leiden tot meer klanten. Klinkt goed, nietwaar?! Wil je ook storytelling inzetten voor jouw bedrijf, maar kan je nog wel wat hulp gebruiken met jouw tone-of-voice? Neem dan gerust contact op met onze specialisten en we helpen je graag verder, zodat je jouw juiste mensen bereikt.

cta-employee-particles
Sander staat voor je klaar!
Hoor het van Sander

Waarom Google je handmatig ingevulde page title aanpast

Vorige blog

Deze nieuwe functies vind je binnenkort in Google Ads

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.