Maak gebruik van onze

E-mailmarketing

Leg directe klantencontacten met e-mailmarketing.

E-mailmarketing is dé manier om je klanten te bereiken. Door ze te mailen over actuele ontwikkelingen, (nog) niet geplaatste bestellingen en mogelijke kortingen zorg jij voor een hoger aantal conversies in jouw webshop. Natuurlijk dien je voor de best haalbare resultaten je e-mails zo aantrekkelijk mogelijk in te richten. We helpen je graag!

Vraag het Koen Onze ervaren E-mail & Content Marketeer
E-mailmarketing

De voordelen van e-mail marketing

  • Meer traffic naar je website
  • Makkelijk te targeten vanwege bestaand klantenbestand
  • Mogelijkheid tot personalisatie
  • Hogere omzet
  • Directe vorm van communicatie
  • Creëert binding en loyaliteit

Wat is e-mailmarketing?

Iedereen houdt van gerichte marketing. Als klant is het fijn wanneer het lijkt dat bedrijven écht aan jou denken. Met e-mailmarketing speel je in op deze wens: deze directe marketingvorm geeft je de mogelijkheid tot personalisatie, waardoor je de mails niet alleen jouw jasje aantrekt, maar ook gemakkelijk aanpast op de wens van een klant. Daarnaast zijn er vele mogelijkheden tot automation, waardoor je niet eens alle handelingen zelf uit hoeft te voeren. E-mailmarketing toevoegen aan jouw marketingplan is dus enorm kosteneffectief en een slimme manier om je contacten te onderhouden.

Wat is jouw potentieel?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Wil jij genieten van de voordelen van e-mailmarketing bij Traffic Today?

Slimme keuze! Een samenwerking met Traffic Today betekent intensief contact waarin ons vizier op jouw doelstellingen gericht staan. Je e-mail wordt zo een middel waarmee je resultaten boekt. Geïnteresseerd? Vul het formulier in, zodat we zo snel mogelijk contact met je op kunnen nemen!

%
verhoging CTR
%
open ratio
%
meer bestellingen

Hoe werkt e-mailmarketing?

Het is erg simpel om met jouw bedrijf e-mailmarketing in te gaan zetten. De kans dat je dit tot een bepaald niveau al doet is aanwezig. Denk bijvoorbeeld aan wanneer er iemand in je webshop een bestelling plaatst en er automatisch een mail wordt verzonden met de bevestiging. Maar, om het effectief in te zetten is er meer nodig dan een e-mail op een willekeurig moment: het schrijven van een strategie is baanbrekend. Met deze marketingvorm kun je namelijk veel slimmigheden toepassen. Hierbij kun je denken aan psychologische trucjes zoals herinneringen aan vaste aankopen, maar het positief insteken van een bepaalde actie in je webshop kan ook al erg effectief zijn.

Succesvolle e-mailmarketing werkt twee kanten op: crossmediaal werken is hierdoor erg makkelijk te realiseren. Zorg ervoor dat je klanten op meerdere plekken op je website de mogelijkheid hebben om zich in te schrijven op je nieuwsbrief en benadruk hierbij de voordelen van het ontvangen hiervan, zoals exclusieve kortingen en de nieuwste kennis. In je mails doe je exact het tegenovergestelde: hier verwijs je naar je webshop en vertel je over de nieuwste producten, die je klant moet hebben.

cta-employee-particles
Sander staat voor je klaar!
Get in touch

Onze commercieel directeur Sander neemt graag de tijd voor je om alles rondom e-mailmarketing aan je uit te leggen.

Contactformulier

Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

E-mailmarketing in 2024

Partijen die niet in e-mailmarketing geloven, schreeuwen vaak van de daken dat ze e-mailmarketing een achterhaald concept vinden. Ze suggereren dat e-mailmarketing anno 2024 niet meer werkt, omdat consumenten overspoeld worden met marketing en zo ‘verveeld’ raken van nieuwsbrieven. Hieronder lees je waarom e-mailmarketing wel degelijk in 2024 ‘hot and happening’ is.

E-mailproviders zoals Reloadify en Spotler optimaliseren hun platforms steeds verder met personalisatie mogelijkheden, zoals triggers op verjaardagen. Daarmee worden e-mails steeds minder algemeen en voelen de lezers zich nog nadrukkelijker aangesproken dan voorheen. Je e-mailmarketing werpt zo nog verder zijn vruchten af, omdat de kans op een conversie zo toeneemt.

Het gemak waarmee je A/B-tests kan draaien, is een andere verklaring waarom e-mailmarketing in 2024 springlevend is. Marketing managers willen dat werkzaamheden meetbaar zijn en dankzij A/B-tests kun je erop los experimenteren en conclusies trekken.

E-mailmarketing wordt extra interessant in 2024, omdat social media targeting op basis van persoonlijke interesses aan banden wordt gelegd. Social media marketing blijft bestaan, maar wel in aangepaste vorm. Er zal daardoor een verschuiving waarneembaar zijn in de uitgave van het marketingbudget. ‘Potentials’ hebben zich al geabonneerd op je nieuwsbrief, terwijl klanten al een specifieke dienst of product hebben afgenomen. Daardoor beschik je al over een boel informatie, wat je helpt bij e-mailmarketing.

Beginnen met e-mailmarketing

Wil jij beginnen met e-mailmarketing? Goede keuze! Traffic Today helpt je met een stappenplan die jij langs kan gaan, waardoor je verzekerd bent van een succesvolle uitvoering hiervan. Begin direct!

#1 - Software kiezen

Het begin van een succesvolle mailmarketing begint bij je software. Je hoeft je mails namelijk niet allemaal via Outlook of Gmail te schrijven en vorm te geven. Een mailsoftware helpt je met een aantrekkelijk design van jouw e-mail en maakt het makkelijk klantgroepen te creëren. Zo hoef je niet elke ontvanger los aan te klikken, maar selecteer je een grote groep met één simpele klik. Er zijn veel verschillende populaire programma’s, maar wij geven de voorkeur aan de volgende vier.

  • Spotler

#2 - E-maillijsten verzamelen

Waar je bij andere marketingvormen actief bezig moet om gericht te targeten, wordt dit werk eigenlijk vanzelf gedaan bij e-mailmarketing. Je hebt namelijk al een bestaand klantenbestand, met daarin verschillende gegevens van deze klanten. Het e-mailadres is er hier één van! In deze stap is het enige wat je moet doen verschillende maillijsten maken, gebaseerd op doelgroep.

#3 - Toestemming vragen

Je mag niet zo maar een e-mail versturen: de ontvanger moet eerst toestemming geven voor het gebruik van diens e-mailadres. Gelukkig is het niet lastig om deze toestemming te krijgen: bij nieuwe klanten maak je een inschrijving tot de nieuwsbrief een onderdeel van de eerste bestelling (met de mogelijkheid om dit niet te doen). Bestaande klanten kun je hiervoor benaderen via een cookie-acceptatie, of door ze simpelweg te informeren via social media.

#4 - Doelgroep in kaart brengen

Je hebt de gegevens die je nodig hebt en toestemming om deze gegevens om te zetten in een eindresultaat. Wil je dit succesvol doen, dan is het eerst belangrijk dat je orde aanbrengt in deze enorme bron van informatie. Dit doe je door doelgroepen in kaart te brengen: wie van je klanten behoort tot welke doelgroep? Door deze doelgroepen aan te maken, bespaar je veel tijd in het latere proces wanneer je je mails wil gaan versturen, aangezien je simpelweg één doelgroep kunt selecteren voor een bepaalde mail.

#5 - Doelen stellen

Je bent bijna klaar om te beginnen! Nog één laatste stap totdat je tot uitvoering over kunt gaan. Om je succes te bepalen, moet je eerst weten waar je vandaan komt. Dit doe je door doelstellingen te maken. Aan de hand van 0-metingen, creëer je een duidelijk overzicht van je huidige stand van zaken. Je kunt gerichte doelstellingen maken en hierdoor naar toe werken.

#6 - Goede e-mails schrijven

Tijd om je e-mail vorm te geven! Het meest belangrijke onderdeel hierin is de tekst. Een goede e-mail combineert grafische vormgeving met aantrekkelijke teksten. Je wilt in deze teksten de ontvanger ervan overtuigen om tot actie over te gaan. Dit doe je door overtuigend te schrijven – laat de ontvanger zich bevoorrecht voelen door een bepaalde actie, of laat diegene denken dat die de eerste is die een nieuw product mag gaan proberen.

#7 - A/B tests uitvoeren en data analyseren

Nadat je de eerste mails hebt verstuurd, kun je beginnen met testen. Jouw insteek lijkt succesvol, maar is er nog meer mogelijk? Met A/B tests verstuur je twee verschillende mails naar je doelgroep; de meest succesvolle gebruik je! De resultaten van een A/B test kunnen verschillen op het gebied van tekst, maar ook qua buttons, visuals of andere toevoegingen.

CASE

Lees over het e-mailmarketing succes van Underwear District

Underwear District

E-mailmarketing vs e-mail marketing automation

Er zijn twee manieren om gebruik te maken van e-mailmarketing. De eerste is de reguliere vorm die we hierboven uitgelegd hebben: je maakt een e-mail in je uitgekozen software en verstuurt deze naar je geselecteerde doelgroep. Maar, dit is niet de enige manier om dit te doen. Je kunt er ook voor kiezen om e-mail marketing automation onderdeel te maken van je marketingplan! Hierin laat je automation het werk doen. Is er sprake van een aankoop op regelmatige basis, dan kan je door automation de klant eraan herinneren dat deze aankoop er weer aan zit te komen. Ideaal, want dit patroon wordt vanzelf herkend en omgezet in een mail. Uiteraard moet je deze mail de eerste keer zelf vormgeven, maar daarna kan deze veel vaker gebruikt worden.

Verschillende soorten marketing e-mails

Verschillende doelstellingen vragen om een verschillende aanpak. Het is daarom goed om te variëren in de mails die je zoal stuurt. Er zijn verschillende soorten marketing e-mails die je deur uit kunt doen, die gebaseerd zijn op psychologische of andere handige trucjes. Door deze vormen goed te combineren, zorg je voor een succesvolle e-mailmarketing.

Winkelwagencampagne

Soms ben je online aan het shoppen, maar komt er last minute nog iets tussen waardoor je je bestelling niet af kunt maken. Je vergeet de bestelling te plaatsen en vergeet uiteindelijk zelfs dat je hiermee bezig was. Met een Verlaten Winkelwagencampagne spring je hierop in: klanten die dit overkomt, worden eraan herinnerd dat ze nog producten in hun winkelwagentje hebben staan, die ze mogelijk nog willen kopen. Ze keren terug op je website en maken hun bestelling alsnog officieel. Zo zijn je klanten tevreden, maar jij ook!

Een verlaten winkelwagencampagne is gemakkelijk te realiseren in het door jou gekozen e-mailplatform (EMP). Door de juiste integraties te maken in je website, koppel je deze EMP gemakkelijk aan je mail. Merkt het platform dat iemand een product achter heeft gelaten in het winkelmandje, dan wordt de door jou opgestelde mail vanzelf gestuurd. Hier heb je uiteraard zelf nog wel een zegje in: jij bepaalt hoeveel tijd ertussen moet zitten.

Herhaalaankopen

Ben jij de beheerder van een groothandel, waarin losse aankopen zelden voorkomen? Dan is het slim om in te springen op herhaalaankopen. Dit zal niet voor iedereen even vaak voorkomen, maar als dit voor jou wel het geval is, moet je weten wat te doen. Jouw e-mailsoftware weet namelijk precies wanneer deze herhaalaankopen gedaan worden en dus ook wat er gedaan moet worden om deze bestelling opnieuw plaats te laten vinden: herinneren! Het fijne aan de mails van herhaalaankopen is dat ze over het algemeen als erg nuttig gezien worden: een klant heeft deze aankoop blijkbaar nodig en vergeet deze hierdoor niet te plaatsen. Wel is het verstandig om voor dit soort mails een mogelijkheid te plaatsen voor de klant om zich uit te schrijven, zodat deze het nog wel in eigen hand heeft.

Loyaliteit

Wil jij een betere, intensere band opbouwen met je bestaande klantenbestand? E-mail is hier perfect voor! Beloon je klanten voor de vele bestellingen die zij geplaatst hebben, of voor het inschrijven op de nieuwsbrief. Loyaliteitsmails vul je in met speciale acties, die niet door iedereen gebruikt kunnen worden. Denk hierbij aan kortingscodes, eerdere toegang of speciale, exclusieve nieuwtjes. De klant voelt zich hierdoor meer gewaardeerd en zal sneller terugkeren om de volgende relevante aankoop ook bij jou te doen.

cta-employee-particles
Sander staat voor je klaar!
Get in touch

Onze commercieel directeur Sander neemt graag de tijd voor je om alles rondom e-mailmarketing aan je uit te leggen.

Contactformulier

Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

E-mailmarketing tools

Het mooie aan e-mailmarketing is dat je niet alles zelf hoeft te doen. Er zijn genoeg interessante e-mailmarketing tools die jou helpen je werkzaamheden makkelijker en effectiever uit te voeren. We geven je een hand uit een paar tools die wij inzetten om onze klanten te helpen!

  • Copernica: wat ons betreft het beste e-mailplatform! In Copernica creëer je gemakkelijk mails in jouw huisstijl, maar zorg je ook voor een geautomatiseerde versturing hiervan. Je verzamelt gemakkelijk inzichten over dit EMP, waardoor je precies weet wat jouw mail doet en hoe je je mail kunt aanpassen om er nog meer uit te halen.
  • Spotler: deze EMP biedt in principe dezelfde service als Copernica, alleen op een net wat andere manier. Zo heeft Spotler andere designmogelijkheden, waardoor je je mails net wat anders inricht. Verder verstuur je ook je mail automatisch, waardoor je van alle voordelen van Copernica geniet.
  • Reloadify.

Wil jij advies ontvangen over welke tools er zoal handig zijn voor jou om in te zetten? Geen probleem! Onze marketeers helpen je graag met het aanwijzen van de beste tools, of het uitvoeren van jouw e-mailmarketing!

E-mailmarketing strategie opstellen

Om de best mogelijke resultaten uit jouw e-mailmarketing te halen, is het belangrijk dat je hiervoor de juiste e-mailmarketing strategie hanteert. Deze stel je op voordat je begint met je je eerste handelingen: je wilt namelijk weten wat je moet doen en hoe je dit doet.

Het begin van je e-mailmarketing strategie ligt bij jezelf. Met een doelgroepanalyse kom je erachter wat je doelgroep wil. Hier ontstaat gelijk het eerste verschil: richt jij je op B2B of B2C? Door een helder onderzoek te doen naar je doelgroep, weet jij wat voor informatie er in je mails verwerkt moet worden, welke tone-of-voice je hanteert en wat voor soort mail je gaat versturen.

Als het goed is ontvang je niet veel nieuwe informatie. Het opstellen van een e-mailmarketing strategie hoeft dus ook niet heel lang te duren, aangezien je je doelgroep al kent. Is dit nog niet het geval, dan zijn de analyses die je nu voor je e-mail uitvoert ook een mooie basis voor je andere diensten.

Koen van Veen

E-mail & Content Marketeer
image-right-particles
📧 Waarom e-mail marketing?

Er is geen marketingvorm die van een directere manier van communicatie geniet dan e-mailmarketing. Je klantenbestand heb je al; waarom zou je hier geen gebruik van maken? De combinatie van je kennis en verschillende psychologische trucjes zorgen ervoor dat je veel meer uit je webshop kan halen dan je misschien vooraf deed. Overigens is een hogere conversie niet de enige doelstelling die matcht met e-mailmarketing: veel marketingdoelstellingen worden behaald met deze marketingvorm.

💵 Wat zijn de kosten van e-mailmarketing?

In vergelijking met andere marketingvormen is e-mail erg goedkoop. Het kan zelfs gratis als je enkel gebruikt maakt van een mailservice zoals Outlook of Gmail. Om meer resultaten te halen, of meer inzichten te krijgen in deze resultaten, kun je ervoor kiezen om tools in te zetten. Deze brengen vaste kosten met zich mee – je hebt dus ook volledig zelf in de hand hoeveel je voor e-mailmarketing betaalt. Als je ervoor kiest hiervoor Traffic Today in te schakelen, geldt eigenlijk hetzelfde: jouw budget bepaalt hoeveel wij kunnen doen.

📈 Is e-mailmarketing achterhaald?

Nee! Veel mensen denken dat e-mailmarketing achterhaald is, omdat het vroeger populairder was om contact te houden met vrienden en familie. Tegenwoordig zijn daar andere apps voor, maar e-mail heeft zijn charme niet verloren. Er wordt namelijk nog steeds enorm veel gebruik van gemaakt. Ga maar na: hoeveel mensen ken jij die geen gebruik maken van e-mail? Hoe lager dit aantal, hoe meer reden voor jouw bedrijf om e-mail in te zetten om je doelgroep te bereiken!

🔒Zijn er privacyrichtlijnen voor e-mailmarketing?

Het is erg belangrijk om rekening te houden met de privacyrichtlijnen rondom e-mailmarketing. Zo moet je eerst toestemming hebben van iemand voordat je diegene via mail mag benaderen. Het verzamelen van gegevens is toegestaan, maar deze mogen niet gedeeld worden. Overschrijd jij deze regels, dan kan je hiervoor hoge boetes verwachten. Ook is het natuurlijk erg schadelijk voor je imago: vooral in Nederland is een vertrouwelijke band opbouwen met je klanten erg belangrijk.

Verschillende e-mailmarketing doelstellingen

Er zijn verschillende doelstellingen die je kunt behalen aan de hand van e-mailmarketing. We benoemen er graag een paar voor je:

  • Meer websitebezoekers
  • Hogere conversie
  • Hogere klantbinding
  • Verbetering naamsbekendheid
  • Promotie nieuwe dienst/product
  • Hogere klanttevredenheid
  • Meer volgers op social media
  • En nog veel meer!
cta-employee-particles
Sander staat voor je klaar!
Get in touch

Onze commercieel directeur Sander neemt graag de tijd voor je om alles rondom e-mailmarketing aan je uit te leggen.

Contactformulier

Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

5 gouden tips voor e-mailmarketing

Wil jij je e-mailmarketing correct uitvoeren? We geven je graag onze 5 gouden tips. Door deze op te volgen, weet jij zeker dat je gaat scoren!

  • Werk crossmediaal! Wil je niet alleen het meeste uit je e-mail halen, maar ook uit je andere diensten? Door in deze uitingen te verwijzen naar elkaar, zorg je ervoor dat je verkeer naar meerdere kanalen leidt. Hierdoor groei je als bedrijf enorm, omdat je je bereik vergroot.
  • Vertel je verhaal! Een correcte branding is hartstikke belangrijk in je e-mail. Het is belangrijk dat zodra een mail wordt geopend, jouw identiteit gelijk zichtbaar is. Hierdoor zorg je ervoor dat je beter blijft hangen en dus ook dat klanten jou eerder overwegen wanneer ze een relevante dienst nodig hebben.
  • Durf te investeren. Omdat veel mensen toch het idee hebben dat e-mail op een wijze achterhaald is, zijn ze vaak voorzichtig met het uitbesteden in deze dienst. Dit raden we af! Vind de juiste tools en experimenteer erop los, zodat jij de gewenste resultaten behaalt op een werkwijze die voor je effectief is.
  • Blijf actueel. Of jij nou meer conversies uit je e-mail wil halen, deze als nieuwsbrief inzet of slechts als verlengstuk van je social media – het is belangrijk dat je actuele informatie deelt. Wanneer je mails een week achterlopen op de rest van je kanalen, voegen ze geen waarde toe. Sterker nog: je mag ook gerust informatie geven die op geen ander kanaal te vinden is. Zo maak je je e-mail exclusief en zorg je voor een hoger aantal inschrijvingen.
  • Besteed het uit! Het is natuurlijk hartstikke logisch om zelf aan de slag te gaan met je e-mails, maar het uitbesteden staat gelijk aan kiezen voor zekerheid. Door voor Traffic Today te kiezen, kies je voor een partij met jarenlange ervaring op het gebied van e-mail. Wij weten dus ook precies wat er moet gebeuren in elke situatie!

E-mailmarketing met Traffic Today

Ben jij enthousiast om van Traffic Today jouw partner te maken? Mooi, wij gaan deze samenwerking maar wat graag aan! Wij leren je eerst graag goed kennen, waardoor we weten wat jouw doelstellingen zijn, maar ook wat jouw bedrijfsfilosofie is. Zo kunnen we deze filosofie zo raak mogelijk doorzetten bij de uitvoering van jouw producten. Dit alles doen we met maandelijkse meetings, waardoor jij te allen tijde op de hoogte blijft van wat er gebeurt op het gebied van je doelstellingen. Kom in contact, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op om onze samenwerking te beginnen!

cta-employee-particles
Koen staat voor je klaar!
Meer weten over e-mail marketing?
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.