Blog - 19 december 2018

De mogelijkheden van een feed managementtool

Geschreven doorMarc Onze ervaren Senior Digital Marketeer | Teamlead

Binnen Traffic Today werken we veel met Channable: een betaalde feed management en Google Ads tool. Maar waar gebruiken we dit platform nou eigenlijk voor en wat kunnen we er allemaal mee? Advertising specialist Marc legt het uit.

Wat is feed management?

Onder feed management verstaan we alle handelingen die gericht zijn op het beheren, optimaliseren en aanpassen van productgegevensfeeds voor online verkoopkanalen en advertentieplatforms. Deze feeds bevatten belangrijke informatie over producten, zoals titels, beschrijvingen, prijzen en afbeeldingen, en worden gebruikt voor verschillende doeleinden, zoals online winkelen, adverteren en vergelijkingssites.

Feed managementtools stellen bedrijven in staat om hun productinformatie te structureren en aan te passen aan de standaarden van het advertentiekanaal, zodat deze geschikt is voor specifieke verkoopkanalen en campagnes. De specificaties zijn namelijk anders per kanaal. Door tijd in te vesteren in feed management, vergroot je de zichtbaarheid van producten op andere kanalen dan je eigen webshop.

Feed creatie en maatwerk aanpassingen

Met feed management tools zoals Channable kunnen feeds voor diverse platformen worden aangemaakt. Denk hierbij aan Google Shopping, Beslist.nl, Marktplaats.nl etc. Het verschil met feed plug-ins binnen jouw e-commerce omgeving zit hem in de mogelijkheden die tools zoals Channable bieden. Zo kunnen we op basis van regels productnamen, beschrijvingen en overige variabelen aanpassen. Denk hierbij aan het toevoegen van extra keywords aan jouw product titel of nieuwe variabelen per product.

Ook kunnen we op basis van regels bepalen welke producten en/of categorieën wel of niet worden opgenomen in de feed. Wil je bijvoorbeeld enkel producten met een verkoopprijs boven de 20 euro op Bol.com zetten of enkel producten met een voorraad hoger dan 5? Met Channable kan het worden ingesteld.

Per platform moeten de variabelen in channable gekoppeld worden aan de variabelen zoals die op de website staan. Bij Beslist is de variabele van de afbeeldingsurl bijvoorbeeld url_productplaatje, maar op jouw webshop is dit waarschijnlijk image_link. Dit moet eerst aan elkaar gekoppeld worden, zodat jouw producten kunnen worden uitgelezen. Ook de categorie van producten moet gekoppeld worden aan de categorie van het platform.

Marktplaats & affiliate websites

Door het gebruik van API koppelingen kunnen jouw producten direct op marktplaatsen worden gezet en automatisch worden bijgewerkt. Middels diverse regels bepaal jij zelf welke producten en/of categorieën je op bijvoorbeeld Bol.com aanbiedt. De bestellingen van marktplaatsen zoals Bol.com, Ebay en Amazon worden direct doorgestuurd naar jouw e-commerce platform.

Wanneer je de koppeling hebt gelegd, je regels hebt aangemaakt en de variabelen aan elkaar gekoppeld hebt, kan je vervolgens zien hoeveel van jouw producten klaar zijn om te worden doorgestuurd naar het platform. Ook zie je welke producten niet kunnen worden doorgezet en om welke reden deze worden afgekeurd.

Naast het genereren van verkoop via externe marktplaatsen is het ook mogelijk om jouw producten middels feeds aan te bieden op affiliate websites, zoals kieskeurig en vergelijk.nl en binnen het Google Shopping netwerk.

De feeds en API’s worden dagelijks opnieuw uitgevoerd zodat al jouw aanbod up-to-date blijft. De tijd waarop dit gebeurt kan je zelf instellen in de instellingen.

Google Ads tool

Naast het genereren van product feeds en het leggen van API koppelingen heeft Channable een handige Google Ads tool. De Google Ads tool biedt de mogelijkheid om dynamische campagnes te maken op basis van jouw productaanbod. Zo kun je bijvoorbeeld een campagne maken gericht op iedere merknaam. Per advertentiegroep één merk. Hierdoor hoef je niet handmatig advertentiegroepen te bouwen, maar wordt dit dynamisch allemaal aangemaakt.

Campagne instellingen Channable

 

Dynamische advertenties en sitelinks

Bij de diverse tabbladen die je in de afbeelding ziet worden de advertenties, zoekwoorden en overige targeting ingesteld. Ook hier heb je de mogelijkheid om diverse dynamische variabelen in te laden. Zo kun je bijvoorbeeld de producttitel dynamisch inladen in kop 1 en de prijs in kop 2. Het is mogelijk om naast reguliere tekst ook dynamische variabelen toe te voegen aan de advertentiebouwer.

Hierdoor is het mogelijk om middels een aantal advertentie templates voor al jouw producten advertenties te genereren die ook nog eens up-to-date worden gehouden middels de dynamische variabelen. Net als bij de feeds en API koppelingen kun je gebruik maken van regels om bepaalde producten uit te sluiten of variabelen te wijzigen. Hierbij kunnen we gebruik maken van een hoofd template en back up templates. Wanneer de hoofdadvertentie niet gemaakt kan worden, door bijvoorbeeld te veel tekens in de kop, wordt automatisch de back up advertentie aangemaakt. Dankzij deze mogelijkheid ben je verzekerd van advertenties in je advertentiegroep.

Template advertentie Channable

Sinds kort kunnen we ook dynamische sitelinks toevoegen aan onze dynamische Google Ads campagnes gebouwd via Channable. Dankzij dynamische sitelinks kunnen we nog relevanter zijn voor iedere zoekopdracht.

Sitelinks Channable

Welke feed management tools zijn er?

Channable is ‘by far’ de meest gebruikte feed management tool in Nederland. Desondanks hebben zij geen monopoliepositie en zijn er ook nog andere tools waarop je een beroep kan doen.

 

  • DataFeedWatch: E-commerce retailers die met hun producten willen adverteren op Google Shopping, Amazon of aanverwante platforms, kunnen terecht bij DataFeedWatch. DataFeedWatch is zo ingericht dat je het ook makkelijk kan gebruiken voor internationale markten.
  • Feedonomics: Rakuten, Walmart, Pepperjam, Connexity, Ebay of Instagram: het maakt bij Feedonomics niet uit waar je adverteren wil, want je kan de lijsten gelijk aanbieden bij meerdere platforms tegelijk.
  • Productsup: Productsup is een platform voor feed management en data-integratie waarmee je productinformatie kunt importeren, bewerken en exporteren naar verschillende online kanalen.
  • Adcurve is een feed management tool die zich onderscheidt met een overzichtelijk dashboard. Het berekenen van de ROAS per kanaal (Beslist.nl, Vergelijk.nl) wordt direct duidelijk, waardoor je er zelf geen moeilijke berekeningen op los hoeft te laten.

GoDataFeed, ChannelAdvisor, Adtomic en Koongo worden vaak ook in één adem genoemd met de andere feed management tools.

Ben je benieuwd naar wat we voor jou kunnen bereiken met feed management? Neem gerust eens contact met ons op.

Nieuw YouTube campagnetype; Trueview for Action

Vorige blog

Hoe webshops profiteren van het nieuws

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.