Dit is hoe we het doen

Multivariate testing

Wil jij multivariate testing inzetten om je aantal conversies te verhogen? Wij helpen je graag! Onze digital marketeers hebben de juiste combinatie van kennis en ervaring en weten daardoor verschillende multivariate tools in te zetten om jouw marketingdoelstellingen te behalen. Met multivariate testing test jij je website op uitgebreide wijze, op verschillende manieren. Hierdoor is multivariate testing een uitstekende vorm van content optimalisatie: jouw website is namelijk bewezen effectiever. Onze marketeers helpen jou graag op het gebied van multivariate testing. Kom in contact om de mogelijkheden te bespreken!

Vraag het Roy Onze ervaren Senior Digital Marketeer | Business Lead (Team Rood)

Wat is multivariate testing?

Multivariate testing is dé manier om jouw website te optimaliseren. Je kijkt met deze tool namelijk naar de resultaten van verschillende varianten van jouw website. Ideaal, want hiermee vergelijk jij gemakkelijk wat wel werkt en wat niet. Gebruikers van jouw website hebben niet door wat er getest wordt, waardoor je geen geforceerde resultaten krijgt. Met multivariate testing test je gemakkelijk het gedrag van een websitebezoeker: wat is het effect wanneer je een bepaalde knop op een bepaalde plek plaatst? Moet je deze visual wel of niet gebruiken? Waar plaats je je contactformulier? Door een website voor verschillende varianten aan te maken en te testen middels deze testingmethode, verzamel je deze inzichten gemakkelijk. Zodra je resultaten verzameld zijn, zorgen wij ervoor dat je website wordt geoptimaliseerd aan de hand van deze gegevens. Een handige vorm van content optimalisatie dus!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Meer weten over multivariate testing?

Vul onderstaand formulier in!

De voordelen van multivariate testing

  • Verhogen van de conversies op jouw website
  • Testen met specifieke elementen
  • Gelijktijdig meerdere elementen van jouw website testen
  • Mogelijkheid tot het veranderen en optimaliseren van jouw website met een kleine investering
  • Inzicht krijgen in het klikgedrag van jouw websitebezoeker
  • Jouw website zo gebruiksvriendelijk mogelijk inrichten

Waarom multivariate testing?

Er zijn verschillende manieren om een website te testen. Waarom dan multivariate testing? Deze testmethode is ideaal, aangezien geen andere test je zo veel brede informatie oplevert. De resultaten die je krijgt door middel van deze testwijze zijn makkelijk door te voeren. Ten opzichte van andere tests, duurt het wel even totdat je je resultaten verzameld hebt. Maar, zodra je deze resultaten hebt, zijn ze makkelijk door te voeren en bewezen effectief.

Multivariate testing is helemaal effectief als je het inzet in combinatie met andere web analytics. Denk hierbij aan Google Analytics, maar ook aan andere tracking methodes zoals cookies, eyetracking en calltracking. Door verschillende analytics slim te combineren, zorg jij voor het gewenste resultaat: een website die volledig voldoet aan het online gedrag van je klanten.

cta-employee-particles
call-to-action
Roy staat voor je klaar!
Meer weten over multivariate testing?

Roy vertelt je er graag meer over!

Contactformulier

Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Begrippenlijst: multivariate testing

Wanneer jij wilt beginnen met multivariate testing, kom je veel verschillende begrippen tegen waar je hoogstwaarschijnlijk nog nooit van gehoord hebt. Om je wat makkelijker op gang te helpen in dit proces, geven we je een uitleg van de belangrijkste begrippen.

  • Sectie: binnen multivariate testing zijn er verschillende secties. Dit zijn de onderdelen van je website die je kan aanpassen, en waarmee je dus kunt testen.
  • Combinatie: wanneer je begint te testen, gebruik je verschillende secties, waarmee je hoopt een bepaald resultaat te behalen. Door verschillende varianten met daarin verschillende secties aan te maken, krijg je steeds een ander resultaat. Het resultaat van deze verschillende secties samen wordt een combinatie genoemd. De meest succesvolle combinatie is dus de aangeraden variant van je website.
  • Overzichtskaart: de resultaten van verschillende combinaties, worden door Optimize overzichtelijk gemaakt aan de hand van een overzichtskaart. Hierin vind je uitgebreide informatie over verschillende gegevens, zoals de status van je experiment, welke combinatie de beste is en de kans of dit beter is dan je huidige website. Je hoeft deze gegevens dus niet samen te bundelen: Google doet dit voor je.
  • Detailkaart: je overzichtskaart verzamelt gegevens van je huidige experiment, maar neemt daarbij geen externe factoren in kaart. Deze gegevens verzamel je in een detailkaart: je ziet hier per experiment wat de effecten zijn op bijvoorbeeld de conversie ratio.

Veelgestelde vragen over multivariate testing

Welke KPI's moet ik analyseren nadat de multivariate test voltooid is?

Enkele belangrijke KPI’s waarmee je het succes van de multivariate test kan bepalen zijn conversiepercentages, gemiddelde bestelwaarde, bouncepercentage, klikfrequentie, tijd op pagina en aantal pagina’s per bezoek. Door deze meetwaarden te analyseren voor elke testvariant, wordt het gemakkelijker om te bepalen welke tests succesvol geweest zijn en bij welke dat in mindere mate het geval is.

Zijn er tools of platforms die specifiek zijn ontworpen voor multivariate testing?

Ja, er zijn verschillende tools en platforms die specifiek zijn ontworpen voor multivariate testing. Enkele populaire voorbeelden zijn Optimizely, VWO (Visual Website Optimizer), Google Optimize en Adobe Target.

Welke statistische methoden worden er gebruikt bij multivariate testing?

Bij multivariate testing worden vaak statistische methoden zoals variantieanalyse (ANOVA) en regressieanalyse gebruikt om de resultaten te analyseren. Het trekken van een betrouwbare conclusie wordt zo gemakkelijker en daarnaast weet je er beter door welke elementen geoptimaliseerd moeten worden.

Wat zijn de beste tips voor het draaien van een succesvolle multivariate test?

Om succesvolle multivariate tests uit te voeren, is het belangrijk dat je een doel formuleert. Zonder doel, wordt het een stuk lastiger om te bepalen of iets al dan niet geslaagd is. Houd ook rekening met invloeden van seizoenen, tijdsfactoren en willekeurige selectie van gebruikers, om zo een reëel beeld te krijgen.

Multivariate testing vs A/B-testing

Een vergelijking die vaak getrokken wordt wanneer iemand multivariate testing benoemt, is de vergelijking met de andere testmethode A/B-testing. Deze twee methodes hebben allebei hetzelfde doel, namelijk het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van je website. Het verschil tussen de twee is de wijze waarop er getest wordt: waar je met multivariate testing test op verschillende secties binnen een website, test je met A/B-testing gehele pagina’s. Hierdoor krijg je dus andere resultaten, aangezien je minder goed doorhebt welke onderdelen van je website nou wat veroorzaken. Met A/B-testing is het ook mogelijk om meerdere pagina’s aan te maken, maar om losse onderdelen te vergelijken, zal multivariate testing geschikter zijn. Dit wil niet zeggen dat A/B-testing in geen geval de betere van de twee is: als jij al twee afgeronde pagina’s hebt die je met elkaar wilt vergelijken, zal A/B-testing erg effectief zijn.

Analyse en reportage

Door Traffic Today jouw partner te maken op het gebied van multivariate testing, kies je voor een marketingbureau met uitgebreide kennis op dit vlak. Wij weten te allen tijde de juiste combinatie van tools in te zetten, waardoor we jouw website optimaliseren op het gebied van SEO. Maar, we zorgen niet enkel voor aanpassingen: zodra wij een experiment uitvoeren met jouw website, zorgen we voor een uitgebreide reportage van de resultaten hiervan. We analyseren jouw huidige situatie en zorgen voor een rake vergelijking, waardoor de resultaten van het experiment overzichtelijk en duidelijk zijn. Bij ons staat een strakke communicatie centraal: door deze reportages realiseren we dit!

Multivariate testing met Traffic Today

Digital. Growth. Together. Deze filosofie realiseert Traffic Today al jarenlang. Onder andere door multivariate testing, zorgen wij voor de optimale resultaten voor onze klanten. Hierin sta jij centraal! Aan de hand van Asana zorgen wij voor een transparante werkwijze: zo weet jij precies hoeveel uren wij in het project steken en welke stappen we zoal nemen. Ook organiseren we maandelijkse meetings, waarin we de ruimte creëren voor feedback. Wij werken niet volgens een vast stappenplan, maar zorgen voor al onze klanten voor een uniek, op-maat-gemaakt pakket, op basis van een uitgebreide analyse. Lijkt dit jou wat, of zou je graag de mogelijkheden wat betreft multivariate testing met een specialist bespreken? Kom in contact! We overleggen het graag met je.

cta-employee-particles
call-to-action
Roy staat voor je klaar!
Meer weten over multivariate testing?
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.