Concurrentieanalyse

De toegevoegde waarde van een concurrentieanalyse

Met een concurrentieanalyse kom je er als bedrijf achter waar je staat in de markt. Wil jij weten hoe jouw bedrijf ervoor staat ten opzichte van de concurrentie? Dit kan verschillende redenen hebben; je zoekt kansen om je te onderscheiden, je wilt je strategische verbeterpunten bepalen of inzichtelijk krijgen ten opzichte van de concurrent of je wilt je huidige marktpositie vergelijken met de concurrent. Vooral online valt er veel uit een concurrentieanalyse te halen. Stapsgewijs kan Traffic Today voor jouw bedrijf verschillende online aspecten in kaart brengen.

google search

Stap 1: Zoektermen bepalen

Om je doelgroep te kunnen bereiken wil je vindbaar zijn op de zoektermen die jouw doelgroep intypt in Google. Echter, wanneer je algemene termen gebruikt, zal je logischerwijs zien dat er veel meer concurrenten zijn dan wanneer je niche of langere termen of zinnen (longtail zoektermen) gebruikt. Wij kunnen door middel van een zoektermen analyse inzichtelijk krijgen of er kans van slagen is op gewenste zoektermen. Traffic Today zorgt ervoor dat jij weet op welke zoektermen we ons succesvol kunnen gaan richten, zodat jij met jouw website zo hoog mogelijk in de Google zoekresultaten gevonden wordt door jouw doelgroep.

Stap 2: Het identificeren van concurrenten

Jouw online concurrentie bestaat uit de websites die op dezelfde (soort) zoekwoorden bezoekers wegkapen, nog voordat ze op jouw website komen. Zij kapen in principe namelijk jouw potentiële klanten weg. Negen van de tien keer zijn dit websites die inzetten op dezelfde zoektermen als die jij gebruikt. Traffic Today brengt deze concurrenten in kaart door jouw huidige posities binnen Google te analyseren. Op welke zoektermen bestaat al vindbaarheid en welke concurrenten zijn op dezelfde zoektermen vindbaar? Dit brengen we zowel voor SEO (search engine optimization) als SEA (Search Engine Advertising) in kaart. We maken hierbij een overzicht van:

  • Jouw zoektermen
  • De zoektermen per positie (x- aantal termen in top 3, x- aantal termen positie 4-10, etc.)
  • Je concurrentie op basis van jouw zoektermen
  • Je huidige positie ten opzichte van je concurrenten op basis van de zoektermen

Zodra we een duidelijk beeld hebben van de huidige status, kunnen we dit ook nalopen voor de zoektermen die vanuit de zoekwoorden analyse naar voren zijn gekomen.

concurrentie-analyse
backlinkprofiel

Stap 3: Backlinkprofiel

Wanneer de concurrenten in kaart gebracht zijn, gaan we naar de volgende stap. Om een beter beeld te krijgen van de concurrentie gaan we hun websites en hun al dan niet opgebouwde autoriteit binnen Google analyseren.

Bij het analyseren van het linkprofiel kijken we naar de Trust Flow (relevantie van backlinks) en Citation Flow (linkjuice die doorgegeven wordt) van de concurrent en de verhouding tussen beide. Tevens kijken we naar het aantal externe backlinks, aantal verwijzende domeinen, ip- adressen en subnetten.

Vanuit daar bepalen we welke typen websites (onderwerpen) de meeste relevantie en waarde doorgeven. Op deze manier weten we precies welke backlinks en domeinen een grote bijdrage leveren aan de autoriteit van de concurrent. Ook worden de verhoudingen van type links geanalyseerd. Wat is de verhouding tussen afbeelding of tekst links, Follow of NoFollow links en ankerteksten. Op basis van deze concurrentieanalyse kan Traffic Today een linkbuilding strategie voor jou opzetten.

Stap 4: Social media en content

Als laatst kijken we wat de concurrent zelf bijdraagt door middel van social media en content (blog of kenniscentrum). We brengen in kaart welke social media-kanalen de concurrentie gebruikt, hoeveel volgers en likes zij hebben en dus hoeveel binding er is met de doelgroep en de hoeveelheid en welke soorten berichten zij delen op social media. Tevens analyseren we de content op de website van de concurrent als volgt:

  • Schrijft de concurrent dagelijks, wekelijks of maandelijks nieuwe content?
  • Ontwikkelt de concurrent nieuwe pagina’s of zijn het artikelen die aan een blog of kenniscentrum worden toegevoegd?
  • Worden deze artikelen gedeeld op social media-kanalen en hoe worden deze ontvangen door de doelgroep?

Naast de frequentie van teksten, analyseren we ook de kwaliteit. Hierbij kijken we naar de opbouw van de pagina, de hoeveelheid tekst, het zoektermgebruik, het gebruik van afbeeldingen en/of video’s en interne links op een pagina. Zodoende is precies vanuit de analyse af te lezen waar de pagina’s van de concurrent op scoren.

Ben je enthousiast en wil je een concurrentieanalyse laten uitvoeren door Traffic Today om je strategie beter te bepalen? Aarzel niet en neem gerust contact met ons op.

social-media-iconen

De tevreden klanten van Traffic Today

De gedreven professionals van Traffic Today pakken elke uitdaging met beide handen aan. Onderstaande bedrijven gingen u al voor en ondervonden grote voordelen van de toegewijde service van Traffic Today.

De koffie staat klaar!

Geïnteresseerd in een online marketing campagne of wil je de mogelijkheden bespreken? Vul onderstaand formulier in en wij zullen z.s.m. contact met je opnemen.